• 05 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6765
  •  GBP / BGN 2.2365
  •  CHF / BGN 2.0940
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Българинът и киберпространството: защо киберсигурността е обща кауза на потребители и телекоми

Българинът и киберпространството: защо киберсигурността е обща кауза на  потребители и телекоми

/КРОСС/ Дигиталният свят все по-силно се конкурира с реалния на ежедневно ниво. Смартфоните вече са не просто средство за комуникация, а платформа за пазаруване, банкиране, социализация и работа. Данните от последното национално проучване на агенция „Тренд", реализирано по поръчка на Алианса на технологичната индустрия (АТИ), показват, че 86% от е българите извършват онлайн покупки чрез телефона си, а близо половината използват мобилно банкиране. 

Това поставя  фокус върху киберсигурността, защото когато толкова голяма част от дигиталния ни живот преминава през едно устройство, защитата на личните данни и онлайн безопасността стават от непосредствено значение за потребителите. Според същото проучване, доверието в телекомуникационните оператори по отношение на сигурността  е високо - всеки втори потребител вярва, че телекомите се грижат сериозно за защитата на личната информация. Зад тези цифри стоят усилията на телекомите за изграждане на сигурна мрежова среда. Те системно инвестират в иновативни решения - автоматизирани системи за разпознаване на рискови модели, по-бърза реакция при опити за масови измами и все по-напреднали алгоритми за защита на потребителите. 

Но киберсигурността не е въпрос само на технологии и иновации - тя изисква и активното участие от страна на нас, потребителите, което пък минава и през повишаване на дигиталната ни грамотност. 

Осъзнавайки тази необходимост, през последните години телекомите надхвърлиха традиционната си роля на доставчици на връзка и се превърнаха в активен участник в борбата с дигиталните заплахи - предупреждават потребителите за фалшиви съобщения, информират ги за текущи измамни кампании и дават полезни съвети за по-безопасна употреба на мобилните услуги като обръщат особено внимание на децата и по-уязвимите групи. 

Проучването не навлиза в детайли относно конкретните навици на потребителите като избор на пароли или реакции към подозрителни съобщения,  но ясно подчертава тенденцията към  нарастване на употребата на комплексни дигитални услуги и „платформизация" на ежедневието, с която расте и нуждата от осъзнато, отговорно поведение в онлайн среда.

Телекоми, медии, образователни институции,  родители, семейство - всички имаме своята роля в изграждането на безопасни онлайн навици и в повишаване на дигиталната ни грамотност, защото киберсигурността не е солово изпълнение , а споделена отговорност. От едната страна са телекомите със постоянно подобряване на защитата на мрежите и инвестиции в информационни и образователни кампании, по средата са медиите, които да помогнат информацията да достигне до най-широк кръг хора и от третата страна сме ние потребителите, които трябва да се научим да се пазим в онлайн пространството, така както се грижим за безопасността си в офлайн света. Това е пътят към  дигиталното ни дълголетие. 

5 прости правила за дигитална безопасност, които всеки може да приложи:

 

  1. Да използваме двуфакторна идентификация (2FA) при всяка възможност.

  2. Да променяме редовно паролите си и да избягваме да ползваме  еднакви пароли за различни приложения и услуги.

  3. Редовно да обновяваме приложенията и операционната система, тъй като актуализациите често съдържат критични за сигурността ни защити.

  4. Никога да не  споделме  кодове за потвърждение в онлайн средата - нито телеком оператор, нито легитимна финансова институция или търговец ще поискат подобна информация.

  5. Да водим открити разговори с децата за рисковете онлайн - те са активни потребители, без още да имат напълно изградени механизми за критично мислене, което ги прави силно уязвими. 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.