- 14 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8595
- GBP / BGN 2.3552
- CHF / BGN 2.0840
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Мобилните оператори се съгласиха да коригират неравноправните неустоечни клаузи в договорите на клиентите си
27 Ноември 2024 | 19:44
/КРОСС/ Днес КЗП приключи важна фаза в борбата срещу неравноправните клаузи, с които доставчиците на електронни съобщителни услуги необосновано изискваха от потребителите повече от една неустойка за предсрочното прекратяване на договори, която надвишаваше максималния праг на неустойката за предсрочно прекратяване в размер на три стандартни месечни такси. Комисията разгледа предложените доброволно от операторите редакции на неравноправните неустоечни клаузи и прие, че новите текстове са съобразени с отправените от КЗП препоръки.
През последните месеци, КЗП положи значителни усилия за защита на правата на потребителите, като идентифицира и публично осъди неустоечните клаузи в договорите на основни доставчици. Поради своята непрозрачност и двусмислие, тези клаузи нарушаваха Закона за защита на потребителите, налагайки необосновано високи санкции на абонатите в случай на предсрочно прекратяване на договори. След ясни и конкретни препоръки от страна на КЗП, включително срещи и диалог с представителите на компаниите, операторите се съгласиха доброволно да внесат корекции в проблемните текстове.
Коригираните клаузи премахват задължението на абонатите да възстановяват под формата на неустойки предоставените от страна на операторите „отстъпки" от цените на месечни абонаменти и от цените на закупени в брой или на лизинг крайни устройства.
Правото на операторите да претендират възстановяването на отстъпки е прецизирано да се отнася само за част от реално предоставените отстъпки, а не за предстоящи или бъдещи отстъпки, включително за отстъпки за бъдещ период, каквато възможност предвиждаха старите текстове.
Ще бъдат въведени ясни лимити на неустойките за предсрочно прекратяване - до три стандартни месечни такси, което предотвратява злоупотребите.
Новите текстове ще предоставят на потребителите по-добра информираност за задълженията и ще премахнат неяснотите, които водеха до едностранни тълкувания.
Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, считано от датата на влизане в сила на промените при спазване на сроковете съгласно Закона за електронните съобщения. За съжаление, тези промени няма да касаят договорите, които вече са били прекратени или прекратяването е извършено в период, преди влизането в сила на промените. Именно с цел осигуряване защитата на правата и на тази част от потребителите, КЗП напомня, че е издала заповеди за забрана на прилаганите нелоялни търговски практики, с които е забранила на операторите да изискват от потребителите заплащане на повече от една неустойка или да изискват заплащане на неустойки в по-висок размер от уговорения максимален праг на неустойката при предсрочното прекратяване на договорите по вина или инициатива на потребителите. Целта на заповедите е да осигурят защитата на потребителите от тези нелоялни търговски практики, както преди сключване и по време на изпълнение на договора, така и след прекратяването на правоотношенията между потребителя и оператора.
Ако заповедите бъдат потвърдени като правилни и законосъобразни от компетентния български съд, потребителите ще могат да се възползват от правата си по чл.68м от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/. Съгласно посочената законова разпоредба „Потребителят има право на намаляване на цената или да развали договора с търговеца, сключен в резултат на използваната нелоялна търговска практика, и да претендира обезщетение за претърпени вреди по общия ред, когато по заповед за забрана на прилагането на нелоялна търговска практика на председателя на Комисията за защита на потребителите има влязло в сила решение на Върховния административен съд, което я потвърждава, заповед, която не е обжалвана в законовия срок или жалбата срещу нея е оттеглена.„
Комисията за защита на потребителите ясно демонстрира, че е активен защитник на правата на гражданите и няма да толерира несправедливости от страна на операторите. Днешното решение е не само победа за институцията, но и за всички потребители, които ежедневно стават жертва на неравноправни договорни условия.
КЗП призовава потребителите да бъдат бдителни и да докладват за всички съмнителни клаузи в бъдеще. Ние ще продължим да следим за злоупотреби и да защитаваме вашите интереси.