• 08 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6795
  •  GBP / BGN 2.2411
  •  CHF / BGN 2.0885
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Киберрискът в силовото предаване: защо е нужна защита?

Киберрискът в силовото предаване: защо е нужна защита?

/КРОСС/ Електрическите автомобили вече са кибер-физически системи, в които софтуерът управлява движението. Това превръща силовото предаване (мотора и инвертора) в критична точка за киберрискове. Силовото предаване в съвременните електрически превозни средства се е превърнало в киберфизическа система, където софтуерът контролира движението.

Постоянната свързаност чрез телематика и OTA обновления отваря пътища за атаки. Потенциален достъп до дилърски портали, облачни интерфейси или OTA системи може да позволи: промяна на въртящия момент, изключване на регенеративното спиране, манипулиране на инвертора. Тогава са възможни са реални физически последици като внезапно ускорение, загуба на мощност, прегряване. Демонстрирани са атаки чрез фалшифицирани CAN съобщения и модифициран фърмуер.

С нарастващата свързаност на EV с инфраструктурата, защитата на инверторите и моторните контролери е ключова за безопасна и надеждна електрическа мобилност.

Защо е важно?

Автомобилната екосистема показва растяща уязвимост. Примери - 2024: API пробив в Kia позволява неоторизирани команди. Достъпни устройства за keyless entry улесняват кражби на Hyundai/Kia. 2025: Киберинцидент в JLR блокира ИТ системи и спира производство. Киберинцидентите в мобилността са нараснали с почти 1/3 според Upstream Security. Честите им цели са доставчици, телематични платформи, зарядни мрежи.

Какво трябва да се защитава?

Хардуер: сигурен boot, дигитално подписан фърмуер, HSM за защита на криптографски ключове.
Архитектура: разделяне на силовия тракт от инфотейнмънта и външните интерфейси, IDS за следене на torque команди и аномалии.

Верига на доставки и бекенд: силна автентикация, логване, защита на портали и OTA канали.
Инфраструктура: взаимна автентикация между EV, зарядни станции и V2G системи.
Работни режими: безопасни fallback механизми при откриване на аномалии.

Източник: auto-press.net

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.