• 17 Юни 2024 |
  •  USD / BGN 1.8303
  •  GBP / BGN 2.3227
  •  CHF / BGN 2.0514
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 17°C

Иван Иванов: Финансираме тези земеделци, които реално произвеждат

Иван Иванов: Финансираме тези земеделци, които реално произвеждат

/КРОСС/ Министърът на земеделието говори за проблемите и решенията в сектор „Земеделие“ в предаването „Денят започва“ по БНТ.

-Добро утро, здравейте.

Добро утро, здравейте.

-Нека да започнем с нещо, министър Иванов, което разкрихте преди няколко дни – предадохте в МВР и ДАНС сигнали за груби нарушения на предишното ръководство на „Напоителни системи“. За какви точно нарушения на обществени поръчки става дума?

 Разбира се, одитът, който аз бях поръчал преди Нова година – той завърши, беше представен под формата на доклад и визираше действия на предишното ръководство на „Напоителни системи“, които в малка или голяма степен биха могли да доведат до източване на дружеството и нарушаване на финансовата дисциплина, най-общо казано, и вероятността то да бъде декапитализирано. Всички тези заключения на вътрешен одит бяха изпратени с доклад съответно към МВР и към ДАНС, за да могат съответните разследващи органи окончателно да квалифицират извършените действия. Касае провеждането на обществени поръчки, които до голяма степен според доклада са нарушили духа на закона. Проведени са в разрез с добрите практики, в полза на…

-Т.е. как са избирали изпълнителите ли – какво?

Да, в полза на определени фирми. Дисквалифицирани са определени участници за сметка на други. Налице са индикатори за измама, както е посочено в доклада, което до голяма степен би поставило под риск и използването на европейски средства, тъй като това касае обществени поръчки, които – слава богу – все още не са сключени договорите с Държавен фонд „Земеделие“ и управляващия орган. Това е тристранно споразумение за финансиране с европейски средства за рехабилитация на напоителната система по подмярка 4.3 в сегашната Програма за развитие на селските райони. Разчитат много земеделските производители на подобен ремонт на съоръженията, разбира се, но не бихме искали да допуснем да се декапитализира дружеството посредством нанесени финансови корекции.

-Опозицията обаче каза: сегашните управляващи просто не харесаха избраните изпълнители и затова и разчистват сега пътя и сменят ръководството.

Не, не познаваме изпълнителите, нямам представа кои са тези изпълнители и не желая да знам кои са тези изпълнители. Факт е, че в одитния доклад са посочени, разбира се, редица груби нарушения, които според доклади, които сме получили от Държавен фонд „Земеделие“ и агенцията, която сертифицира европейските средства, че вероятността да бъде наложена финансова корекция е налице при сключване, естествено, договор за финансиране. Искам да избегнем тази опасност.

-За колко…

 Подложили сме на всякакви анализи, разбира се и в момента върви смяна на ръководството на „Напоителни системи“, тъй като старото ръководство отказа да подпише писмата до фирмите за прекратяване на договорите и започване на нови процедури с отстранените нередности, които са посочени в одитния доклад. И очаквам, когато бъде вписано новото ръководство, то да предприеме необходимите действия.

-Кой ще оглави „Напоителни системи“?

Избран е Борд на директорите. Директор мисля, че е г-н Николай Чалъков, който е предложен за изпълнителен директор на „Напоителни системи“ и още четирима души в борда на „Напоителни системи“.

-Само че нали знаете, сега е много популярно – медийни публикации, но по медийни публикации за Николай Чалъков също имаше критики, че бил кадър на дружеството, уволнен по времето на ГЕРБ „за предполагаеми злоупотреби“ – цитирам публикации.

 „Предполагаеми злоупотреби“ по времето на ГЕРБ може да му бъде само атестат, че е бил уволнен по времето на ГЕРБ. Очевидно е пречел на тези управляващи. Към днешна дата и основните проверки, които бяха направени, защото всеки един кадър, който назначаваме в Министерството на земеделието, минава през обстойна проверка – не са установени никакви нито дела, нито наказателни производства, нито административно-наказателни производства по отношение на г-н Чалъков. Така че всичко това са спекулации може би от една друга страна. Аз вярвам на документите.

-А ще свиете ли, както се казва, хората, които работят в администрацията, изобщо в „Напоителни системи“? Бяхте казали, че са твърде много и получават много високи заплати.

Факт е. Това е едно от основните изисквания, които ще имаме към новия борд на управление на „Напоителни системи“ – именно да редуцира администрацията.

-Колко?

Към днешна дата – 70 души, които генерират голям ресурс за фонд „Работна заплата“. Съответно вероятността да ощетяват и работещите надолу е налице. Аз считам, че поне половината от тях трябва да си тръгнат.

-Какви заплати взимат, като казвате, че фонд „Заплата“ е доста?

Средно около 2500-3000 лева се вземат заплати в ръководството, при положение че инженерите в клоновете получават между 800 и 900 лева максимум – инженери.

-Някой ще кажат: високите заплати – трябва да има и високи изисквания, не е въпросът в заплащането, а какво правят.

Очевидно финансовото състояние на „Напоителни системи“ доказва, че ефективността на работата на това ръководство не е била на ниво, защото към днешна дата то има почти 40 милиона текущи задължения, почти всичките му активи са запорирани към банки и на практика дружеството е в изключително тежко финансово състояние. На новото ръководство се пада ангажиментът да започне действия по оздравяването на това дружество, и то незабавно. 

-Като казвате това, „Напоителни системи“, знаем, имат и язовири. В какво състояние са те и има ли някаква опасност за поддръжката им?

Тези, които са в патримониума на „Напоителни системи“, се поддържат от „Напоителни системи“ и се поддържат. Знаете, че част от язовирите бяха прехвърлени към ДКК с едно постановление на Министерски съвет, т.е. тяхната поддръжка беше прехвърлена, собствеността е на Министерството на земеделието. Аз очаквам в най-кратки срокове да се намери изход от тая ситуация, защото стигнахме до абсурден момент. Примерно за язовир „Огоста“ областният управител да извади Министерството на земеделието от разрешителното за строеж, тъй като съгласно това постановление на Министерски съвет, ние нямаме право да се разпореждаме с този язовир, въпреки че сме собственици.

-Въпреки че е опасен.

Кабинетът на ГЕРБ създаде наистина опасни прецеденти с всички тези хвърлени на халос средства, ремонтираха се селски язовири, вместо да се хвърлят средствата точно там, където е необходимо, като язовир „Огоста“. Има вече предприети мерки. Министерството на икономиката и индустрията е предложило план за действие, който трябва и според мен вече се изпълнява, именно в посока да бъдат неутрализирани тези опасности.

-Да, да се надяваме, за да не ставаме свидетели на поредните трагедии и тогава да се анализират те. Споменахте…

 Разбира се, да, в никакъв случай. Работим денонощно, включително събота и неделя, по подобни казуси.

-В Монтана са доста притеснени от язовир „Огоста“. Така че наистина е важна тема за тези хора там.

Да, така е, така е.

-И за да приключим темата „Напоителни системи“, като казахте евросредствата – над 100 милиона лева от обществени поръчки в момента сте спрели, нали така? Не се изпълняват?

Министерството не ги спира. И към днешна дата, и по времето на служебния кабинет, защото тази информация беше подготвена и предадена на мен от служебния министър Бозуков, който беше започнал действия по несключване на договорите и съответно проверки на начина, по който са проведени обществените поръчки. Една скоба – това е 2020 г.

-Но това забавяне, спиране рискува ли тези средства?

Не, не ги рискува, защото крайният срок за изпълнение на правилото n+3 е края на 2025 г. Така че има всички възможности. Аз ще възложа също и на новото ръководство на „Напоителни системи“ да си направи своя анализ в най-кратки срокове, буквално имат дни, които се броят на пръстите на едната ръка, за да вземат окончателното решение, след като ги впишат, разбира се. Защото пак казвам – старото ръководство отказа да прати тези писма на съответните фирми, с които са сключени договори. Тук важно…

-Дали няма да има проблем с вписването обаче на новото ръководство, че в други дружества имаше такива?

Към днешна дата няма такъв проблем.

-Да.

Важното е да не нанесем щета на дружеството и то да се декапитализира и съответно да изпадне в несъстоятелност.

-Министър Иванов, да минем и към другите теми, защото трябва да чуем и вашия коментар.

Да.

-По-рано в предаването ставаше дума в случилото се в село Антон и убийството там. Само че от криминалния сюжет преминахме към по-общата картина и Тихомир Безлов каза: „Трябва много добре да се погледне кои станаха богати именно през земеделието в последните години, и с европейски средства включително“. Какво мислите за този контрол и как се случи така, че наистина – нека да не слагаме всички под един знаменател, разбира се.

Не.

- Но виждаме и такива примери – лоши.

За съжаление, единици случаи нанесоха сериозен репутационен удар върху немалка част от земеделските производители. Случаят „Антон“, за съжаление, е извадка от цялата картина. Липсата на контрол през последните 12 години в сектора и насочването на сериозни финансови ресурси към единици земеделски производители доведе до това изкривяване и създаване на лош имидж на земеделеца, който всъщност трябва да бъде гръбнакът на българската икономика и продоволственото осигуряване на българските граждани. Нашата цел като ръководство в момента и БСП  частност като управляваща това министерство има основната задача така да моделира и да инициира промени в работата на институцията, за да имаме един среден клас български производители, които да бъдат гръбнакът на нашата земеделска индустрия. Така да диференцираме разпределянето на европейски средства, че те да достигат именно до тези малки и средни производители, за да не се набелязват в бъдеще подобни диспропорции, които към днешна дата са довели до подобно изкривяване. Защото по един или друг начин, аз в частност не съм запозна с тези земеделски производители, но щом вече вървят коментарите и има, ще продължат и проверки по отношение на тяхната дейност през годините, по какъв начин са получавали своите субсидии – ако се окажат от тези привилегировани, за които законът е бил врата в полето за получатели както на европейски, така и на държавни средства, това ще бъде изключително жалко и ще бъде една черна точка в атестата на предишното управление. Оттук нататък…

-Ние говорим сега за тях, защото се случи престъплението.

Точно така, точно.

-Това означава ли, че трябва да се погледне и общата картина през годините, да се направят проверки?

Да, точно така, да.

-Фонд „Земеделие“ прави ли такъв контрол достатъчен?

В момента въвеждаме системи за контрол както в Българска агенция по безопасност на храните, така и в Държавен фонд „Земеделие“, за да се избегнат в бъдеще подобни диспропорции – „раздаване пари на калпак“. Оттук нататък средствата ще се раздават на принципа „Обвързана с производството подкрепа“. Т.е. ще бъдат дотирани, финансирани именно тези земеделски производители, които реално дават продукция и реално градят, дават принос към българския вътрешен продукт. Целта ни е да създадем едно конкурентноспособно производство, което да бъде експортно ориентирано, не за суровини, а за краен продукт, защото в момента ние изнасяме предимно суровина. Искаме да изнасяме краен продукт, да наситим българския пазар с българска стока. Това е записано и в коалиционното споразумение и ние ще се целим именно в най-кратки срокове да намерим този баланс, който българският земеделски производител със своята стока да бъде възможно най-достъпен на рафтовете на търговските магазини.

-Само че това в една друга криза – енергийна, за която след малко ще говорим, но към един зрителски въпрос, който преди малко видяхме на нашата „Фейсбук“ страница. Мемих Мехмеди Мехмедали ви пита свързано нещо с тютюнопроизводителите и референтната рамка за преходната национална помощ 2023-2027 г.

 Това предстои да бъде обсъдено. Днес в 10.00 часа започва Консултативният съвет за тютюнопроизводството, на който ще се обсъжда тази тема. Вероятността да минем към един по-осъвременен период, към който да реферираме данните за производителите, които ще бъдат подпомагани, е много голяма. Периодът 2007-2009 г. вече не е релевантен към реалната обстановка. Какво имам предвид? Целта ни е както навсякъде, така и в сектор „Тютюнопроизводство“ да бъдат подпомагани тютюнопроизводители, които са реални производители, реално допринасят за развитието на сектора, продават своята стока, регистрирани са като тютюнопроизводители и земеделски производители, а не мъртвите души, които са в списъците от 2007-2009 г. и в момента ощетяват тези, които реално произвеждат подобна стока. Така че дали това ще бъде 2018, дали ще бъде 2017, дали ще бъде 2019 г. – това ще се реши на базата на разговори и консенсус между нас и съответните браншове, защото оттук нататък всяко едно решение ще бъде вземано в разговор със съответните браншови организации, земеделски производители, което е в унисон с декларираната от нас политика за прозрачност на работата в Министерството на земеделието.

-Да ви върна към темата с компенсациите. Преди малко я засегнахме, но е важно да я разясним.

Да.

-Свързана със зеленчукопроизводители, овощари и всички те, които в момента трябваше да си платят едни много високи сметки за ток и газ, и казаха „По-добре нищо да не произвеждаме, защото на пролет тези зеленчуци ще са непродаваеми като цени“. Какво ще направите за тях?

За съжаление, политическата криза забави приемането на държавния бюджет до голяма степен, което се отрази на разпределянето на средства, които са национална помощ. Въпреки всичко, ние наваксваме това забавяне. Дори разпределихме т.нар. средства по помощ de minimis в размер на 36 милиона лева авансово, за да могат земеделските производители да кандидатстват и да получат тези помощи. Само в помощта de minimis за оранжерийно производство са предвидени 3,5 милиона лева. Ние знаем, че в момента те носят един от най-големите товари на тази енергийна криза, тъй като от 900 ха оранжерийни площи 200 ха са отопляеми. При направените разговори с тях и съответно консултации се оказа, че от тези 200 ха миналата година голяма част не са работили изобщо. Но все пак 3,5 милиона ще бъдат получени по de minimis. Ще получат веднага, след приемането на бюджета могат да почнат…

-По какви критерии ще получат тези средства?

Обвързана с производството подкрепа. Т.е. те трябва да докажат дори минимална продукция за миналата година, за да видим, че са живи производители, те са производители, които са допринесли по някакъв начин, дори с така да кажа образно – 5 кг домати да са продали или краставици миналата година, да са реализирали 2021 г., ще получат. Тези, които са прекратили дейността си, няма нужда и няма смисъл да получават дотация за сметка на тези, които реално работят. Освен това имаме 111 милиона още допълнителни към общия бюджет на Държавен фонд „Земеделие“ за държавни помощи по т.нар. Извънредни КОВИД помощи на временна рамка, която трябва до края на месец юни да бъде реализирана. Аз се надявам, че народните представители ще одобрят това предложение на Министерството на финансите и на Министерството на земеделието съответно, за да може в най-кратки срокове тези средства да бъдат нотифицирани пред Европейската комисия и да започнат да започнат да пристигат в сметките на земеделските производители – разбира се, пак на принципа „Обвързана с производство подкрепа“. Оттук нататък нашият подход ще бъде такъв – финансираме именно тези земеделски производители с държавни помощи, които реално допринасят и произвеждат.

-Да.

Виртуалните стада, така наречените, тези, които вършат измамите с пасища, тези, които декларират площи, които не обработват, съответно получават субсидии – тези хора не са добре дошли вече за получаване на средства от държавата.

-Вървим към финала на нашия разговор, министър Иванов. Важно е за бизнеса, разбира се, да бъде подкрепен, за да продължава да произвежда. Само че обмисля ли се и как и може ли да бъде регулиран и пазарът с цените на основните хранителни продукти? Може ли да се предложи таван на хранителните продукти, които са важни – например на хляба? Защото виждаме какво се случва по магазините, а да не говорим за пролет, ако се сбъднат нелошите прогнози.

Истината е, че трябва да поработим в посока спиране на спекулата. Аз адмирирам тези действия на Министерството на икономиката и индустрията, които показват борсовите цени на хранителните продукти, на земеделските продукти фактически, които трябва да са на трапезата на нашия потребител, и се вижда огромната разлика между това, което излиза от производителя, и това, което стига в крайна сметка на трапезата. Това показва сериозни индикатори, че се е появила спекула. В тази посока трябва да се работи, за да прекъснем именно това изкуствено увеличаване на цените по веригата, тъй като от една страна това ощетява земеделския производител, тъй като той не получава тази сума, която би трябвало да покрие неговите разходи и той да излезе на печалба, и съответно ощетява по джоба българския земеделски производител. Ще започнем сериозни проверки и по отношение на вноса на храни от трети страни, които до голяма степен ощетяват нашия български земеделски производител. Това е една от причините да засилим дейността в Българска агенция по безопасност на храните, която след излизането от рамките на Министерството на земеделието трябва да стане този сериозно действащ, контролиращ орган, който да даде ефикасен контрол върху нарушенията в този сектор.

-Дано, дано да има и този контрол и мерките, които сте начертали и предприели, наистина да не ударят по джоба още повече българина в икономическата ситуация, в която се намерихме.

Не, в никакъв случай.

-Последно изречение.

Да. Напротив – трябва да върнат всичко в рамките на нормалното. Пропуснахме и за цената на дървесината – другата седмица трябва да дадат вече реален резултат мерките, които сме набелязали. И в такива плавни темпове да даде резултат и да се нормализират цените на храните.

-Благодаря ви много за този разговор.

Благодаря.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.