-
27 Юли 2024 |
USD / BGN 1.8010
GBP / BGN 2.3179
CHF / BGN 2.0386
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 15°C
Добавена реалност в учебниците през тази учебна година
![](https://www.cross.bg/contents/images/blank.gif)
12 Септември 2023 | 16:02
![Добавена реалност в учебниците през тази учебна година Добавена реалност в учебниците през тази учебна година](https://www.cross.bg/photo_new_gallery/2023/09/12/d39a0b2ba82be17819a336e4f80f82c5.jpg)
/КРОСС/ В предстоящата 2023/2024 учебна година първите по рода си български учебници с добавена реалност, одобрени от МОН, са по математика и география за 5. и 6. клас. Учебниците са на марките "Анубис" и "Булвест 2000", а функционалността с добавена реалност се нарича "KlettAR" и е разработена за издателство „Клет България".
Виртуалното съдържание е изготвено от българска стартъп компания на име "Pop!Ed", създадена от тримата млади предприемачи: Виктор Неделчев, Огнян Траянов и Димитър Костадинов. Чрез сканиране на материала в учебника с телефон или друго устройство с камера, през приложението "KlettAR", се отваря 3D визуализация на обект, чрез който може да се преподава и възприема по-лесно учебното съдържание.
"Тази технология предразполага учениците да проявяват по-голям интерес към ученето. Ние вярваме, че въвеждането на дигитални елементи към хартиените учебници е крачка напред към бъдещето и ще направи както ученето, така и преподаването по-ефективно", разказа Владимир Колев, управител на издателство „Клет България".
Добавената реалност (AR - Augmented Reality), разширява физическия ни свят като добавя дигитална информация към него. Тя е наложена върху истинската ни заобикаляща среда като по този начин се комбинират дигиталният (3D модели, звуци, видеа, анимации, изображения) и реалният свят. Основната разлика между добавената и виртуалната реалност е, че докато добавената реалност наслагва дигитални изображения и звук към реалния свят, виртуалната реалност се състои от изцяло компютърно генериран виртуален свят.
"Вярваме, че технологията е в състояние да задържи вниманието на по-младата аудитория към учебниците чрез практическо обучение. Софтуерът ни позволява на образованието да използва предимствата на добавената реалност чрез наслояване на интерактивни 3D модели, анимации и игри върху вече съществуващи учебници", сподели Огнян Траянов, съосновател на компанията Pop!Ed.
Добавената реалност в учебниците е новост както за ученици, така и за учители, като все още едва 10% от населението на света използва такъв тип технология. В сайта на издателство „Клет България" може да се открие пълна информация за използването на KlettAR, както и демонстрационно видео за работа с него.