• 16 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6641
  •  GBP / BGN 2.2279
  •  CHF / BGN 2.0907
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Езикът на омразата като стратегия: Политически маркетинг или култура на общуване

Езикът на омразата като стратегия: Политически маркетинг или култура на общуване

/КРОСС/  Фразата „Не на омразата", изречена от Пеевски на вратата на кабинет 222А предизвика огромна вълна от всякакви карикатури, АI видеа с хипи изображения и купища нови плакати по площадите на България, които подгряха най-мащабния протест в политическата ни история, довел и до падане на правителството.

Омразата има свои правила и език, които архивите на Народното събрание помнят.

Груба реторика, обиди, прякори и липса на реален диалог - анализатори в „На фокус" очертаха тревожна картина на съвременната политическа комуникация у нас. Според тях конфронтацията не е случайна, а добре премислен инструмент с висока цена за демокрацията.

Според преподавателя по реторика проф. Иванка Мавродиева днешната политическа комуникация в България се движи на два несъвместими пласта. От една страна - абстрактен, шаблонен и клиширан език, а от друга - груб, просторечен и често обиден регистър. Този разрив показва липса на осъзнаване, че политическата роля изисква отговорност към гражданите, които не са пасивни получатели на послания, а хора с критично мислене и очаквания за смислен разговор.

Студентът по международна политика на френски Иван Крумов поставя акцент върху масовото използване на прякори и обидни етикети в политическия речник. Политически лидери и цели общности биват назовавани с подигравателни или унизителни имена, целящи ясно разграничение между „ние" и „те".

Тези определения - от персонални обиди до колективни етикети - не служат за дебат, а за поляризация и мобилизация на електорална подкрепа чрез противопоставяне.

Друг студент подчертава, че в българската политика почти отсъства истинският диалог. Вместо сблъсък на идеи се наблюдава монолог, крясъци и лични нападки.

Аргументът „ad hominem" - атака срещу личността, а не срещу идеята - доминира в публичната реторика, което превръща политическото противопоставяне в „неистинска борба", лишена от принципи и визионерство.

И тримата са единодушни, че агресивният език не е спонтанен. Това е форма на политически маркетинг - премислено ораторско поведение, целящо емоционална реакция, видимост и мобилизация.

Особено ясно тази реторика се откроява при крайно националистически формации, но не е изцяло чужда и на т.нар. системни партии, които противопоставят „опитните" срещу „неможачите".

Анализаторите отбелязват, че дори среди, които публично отхвърлят езика на омразата, понякога използват подигравателни скандирания и символични обиди. В българския контекст подобни изрази често се приемат за „нормални", докато в Западна Европа или САЩ биха били възприети като недопустими.

По отношение на социалните мрежи експертите подчертават, че те не създават низкия език, а го усилват. Алгоритмите поощряват съдържание, което предизвиква силна емоция, а острият и агресивен изказ носи по-голяма ангажираност.

Тази тенденция не е само българска - тя е част от глобален процес, в който автентичността често се бърка с грубост.

Наблюдава се и „ефект на бумеранга" - натрупаното усещане за унижение и липса на уважение води до фрустрация, която впоследствие се излива в протести, гражданска активност и натиск от улицата.

Съветът към политиците е ясен: да спрат съзнателното разделение на обществото и да се върнат към етичен, аргументиран диалог. Не ситуативни решения, а визионерство, преговори и истинско уважение към избирателите.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.