-
13 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6672
GBP / BGN 2.2309
CHF / BGN 2.0956- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Интелигентен полуприцеп предлага по-чист товарен транспорт
25 Юли 2025 | 22:17
/КРОСС/ Според Агенцията за опазване на околната среда (EPA), транспортът е произвел 28% от парниковите газове, отделени в Съединените щати през 2022 г., като почти една четвърт от тях са дошли от тежкотоварни превозни средства повече отколкото от леки автомобили. Следователно, превозът на дълги разстояния е лесно постижима цел за усилията за смекчаване на изменението на климата чрез електрификация.
Или по-скоро би бил, ако не беше плетеницата от специфични трудности, които затрудняват електрифицирането на товарните маршрути. В сравнение с дизелите, електрическите двигатели са много скъпи, не изминават много време с едно зареждане и отнемат много време за презареждане. А превозът на товари е малък бизнес, който работи с ниски маржове. Бързите зарядни устройства за камиони съществуват, но те са оскъдни и това вероятно няма да се промени, освен ако инвеститорите не видят търсене за тях.
Товаропътните фирми намират по-ниските експлоатационни разходи и подобрената управляемост на електрическите превозни средства за привлекателни, но са обезпокоени от голямата първоначална инвестиция и практическите недостатъци. Електромобилите съставляват малка част от продажбите на нови тежкотоварни камиони.
Калифорнийският стартъп Revoy се смята за добре позициониран да разчупи задръстването, с иновативен продукт и иновативен бизнес модел зад него.
Продуктът е полуприцеп, която може да се сглоби между влекача и ремаркето на всеки стандартен дизелов тир и след това да задвижва камиона чрез електрически задвижвана ос. Захранването идва от батерия, монтирана в полуприцепа, с капацитет 575 кВтч, сравним с батериите в изцяло електрическите влекачи. Revoy казва, че предлага пробег от около 400 км, а в процес на разработка е и агрегат с по-голям капацитет.
Умното е, че нито камионът, нито ремаркето се нуждаят от модификация, за да приемат полуприцепа, който се свързва със стандартния теглич на камиона, но с „интелигентен" болт. Вместо да влошава шофирането, 10-тонния полуприцеп, се твърди от стартъпа, че го подобрява, въпреки че единственият ѝ директен интерфейс с водача е приложение за мобилен телефон.
Revoy не предоставя подробности за това как управлява това, но опитът на главния изпълнителен директор Иън Ръст в LinkedIn в технологиите за автономни превозни средства дава подсказка. Компанията казва, че количката предлага асистирана корекция на волана, помагайки на водача да се справи със странични ветрове, например, регенеративно спиране, автоматичен заден ход и откриване на мъртва зона. Мониторът на мъртвата зона се появява на екрана на приложението.
Компанията твърди, че служител може да свърже полуприцепа Revoy с ремарке на влекач за около четири минути на една от станциите за смяна, които планира да изгради на стратегически места по главните маршрути. По този начин полуприцепът с изтощените батерии може да бъде сменен с нов по-бързо, отколкото дизелов камион може да зареди, и много по-бързо от 30-те минути, необходими дори за ултрабързи зарядни устройства за батерии на камиони. Станциите за смяна ще предлагат и освежителни напитки. Ако даден маршрут се простира извън мрежата на Revoy, шофьорите на камиони могат да се върнат само към дизелово гориво, оставяйки полуприцепа на последната станция за смяна.
Revoy започна пилотна програма с един оператор на автопарк през декември 2023 г., използвайки станции за смяна в Тексас и Арканзас. Втори пробен период е планиран за тази година, заедно с трета станция за смяна, в щата Вашингтон.
Бизнес моделът на компанията отдава правото да се използва полуприцепа на шофьорите на камиони на база миля, при цена, която според нея оставя товарните оператори на нула, в най-лошия случай, след отчитане на икономиите от гориво. Следователно шофьорите на камиони биха могли да добавят електрическа енергия по поддържаните маршрути, без да черпят капитал, като помощните средства за шофиране са черешката на тортата.
Недостатък на системата е добавеното тегло от количката, което нахлува в теглото на полезния товар, налично съгласно федералното ограничение от 36 тона брутно тегло на превозното средство по междущатските магистрали. Revoy казва, че повечето товари на камиони са ограничени по пространство, а не по тегло, и повече от 60% от влекачите с ремаркета по пътя биха могли да се възползват от нейната услуга.
Може ли моделът Revoy да работи извън САЩ? Повечето камиони за дълги разстояния по маршрутите в САЩ са с единични ремаркета, а Revoy не е заявила дали техният влекач може да работи и с B-Doubles с две ремаркета, чието използване е широко разпространено в Канада, Австралия и другаде.
Но не е трудно да се види как система от типа Revoy работи за електрифициране на 4000-километровата трансконтинентална пътна връзка между източното и западното крайбрежие на Австралия, например, със станции за зареждане на батерии за влекачи от слънчеви панели.
Източници: Revoy и https://auto-press.net/