• 29 Март 2024 |
  •  USD / BGN 1.8091
  •  GBP / BGN 2.2873
  •  CHF / BGN 2.0027
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

По-ниска цена на винетката и тол такса за втори клас пътища

По-ниска цена на винетката и тол такса за втори клас пътища

/КРОСС/ С 10 лева по-ниска ще е цената на годишната винетка от 1 януари догодина. Вместо 97 лева шофьорите ще заплащат 87 лева. Това предвижда проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане. Ще се намали и цената на останалите винетки за леките автомобили - за уикенд винетка ще се плаща 9 лв., за седмична - 13 лв., за месечна - 27 лева, а за тримесечната - 48 лв.

Предлага се и актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година.

Тежкотоварните превозни средства се предлага да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки според вида на автомобилите и класа пътища. Автомобилите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването им по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала - между 10 и 13 стотинки.

Автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 22 и 25 стотинки, а по магистрала - между 26 и 30 стотинки.

При автомобилите над 12 тона с 4 повече оси цената на километър е в границите от 29 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 43 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона - между 3 и 9 ст./км.

Изменя се и размерът на максималната тол такса в зависимост от екологичния клас на превозните средства.

Увеличаването на тол таксите и реалното таксуване за втори клас пътища цели да се спазва реално принципът „ползвателят/замърсителят плаща". В момента основният приход за поддръжка на републиканските пътища в страната - 63%, се формира от винетните такси за леки автомобили.

Тяхното въздействие върху пътната настилка е значително по-малко от това на пътните превозни средства над 3,5 тона, които формират едва 37% от приходите. С новите тарифи се очаква през 2023 г. общите постъпления от тол системата да достигнат 520 млн. лв. (при 430 млн. лв. за 2021 г.). Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от тези от винетките. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.