• 26 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 4°C

МиГ-ът на Терзиев се е взривил, преди да падне във водата

МиГ-ът на Терзиев се е взривил, преди да падне във водата

/КРОСС/ Изтребителят МиГ-29, управляван от майор Валентин Терзиев, най-вероятно се е взривил, преди да падне в Черно море. Това е версията, по която работи разследването, след като останки от самолета бяха открити да се носят в морето на 11 км югоизточно от Шабла.

От четвъртък към откритите предмети се прибавиха и останки, определени от началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов като “биологичен материал”. Снощи майор Валентин Терзиев бе официално обявен за загинал. След като е намерен биологичен материал, е възможно самолетът да се е взривил над водата, а не да се е забил в морето заради грешка или объркване на пилота, коментираха пред “24 часа” авиатори.

МиГ-29, управляван от майор Валентин Терзиев от авиобаза “Граф Игнатиево”, изчезна в нощта на вторник срещу четвъртък над Черно море. Изтребителят е изпълнявал мисия за нощни стрелби над морето и е изчезнал внезапно от радарите, след като е поразил целта си, стана ясно в сряда. Самолетът е загубил и радиовръзка. “Открит е биологичен материал сред останките от падналия на 9 юни във водите на Черно море военен самолет МиГ-29, който е предоставен за ДНК експертиза”, съобщи в четвъртък адмирал Ефтимов.

Ден порано военните съобщиха и че са открили спасителната жилетка на пилота. Сигурно било и че майор Терзиев не е катапултирал преди катастрофата, защото е щяло да има радиосигнал.

Ако взривът е станал във въздуха, за каквото говорят разпръснатите останки и откритият биологичен материал, много вероятно причината да е в

дефект на ракетата, закачена за крилото на самолета, обясниха летци.

Вече е имало случаи, когато при изстрелване ракетата не се откача от крилото, а остава закачена за самолета. Тогава двигателят ѝ, който е барутен, прогарял крилото или водел до взрив. Като версия още в сряда се появи и възможността изтребителят да е бил поразен от ПВО, тъй като учението “Шабла 2021”, в което е участвал майор Терзиев, включваше и стрелби. Според експерти, с които разговаря “24 часа”, тази версия била изключително малко вероятна.

Ако изтребителят се е блъснал във водата, тялото трябваше да остане здраво и завързано за седалката, аргументираха се експертите. “Каквото и да говорим, човека го няма, а грешките са много”, смятат дългогодишни специалисти и авиатори.

Втората теза според тях за инцидента е, че

повече от 30 г. не е провеждана парашутна подготовка над море 

 и не е оттренирано технологично катапултиране над вода. Особено когато летецът вижда, че навлиза в морето. Тогава той даже трябвало да се освободи от парашута, като махне презрамките, които го държат за пилотската седалка. В противен случай, като се навлажни парашутът, ставал като котва и летецът не можел да изплува. Пита се

дали е имало допълнителни радари освен дежурните по график

“Примерно, от 12 през нощта до 2,00 ч дежури еди-кой си радар над Братово, друг над Плевен и т.н. Те формират радиолокационно поле. Като минава самолет през това поле, той се вижда на екрана и щурманите вземат решение, ако има наши самолети във въздуха, какво да правят. Въпросът е дали към нормалния дежурен радар, който е работил по това време, са били включени по заповед допълнителни, за да осигуряват стрелбите в Шабла”, пита опитен авиоинженер.

Тези въпроси чакат отговори, смята той. Важно било да се знае дали тези радари са трикоординатни, които измерват широчина, дължина и височина. Без тях не можело да се засече бързото падане на мишената над морето. Отговори дължали и наземните специалисти, тъй като управлението на самолета става от команден пункт, в който стоят диспечери. Те имат пред себе си изнесени екрани от радар и наблюдават къде е изтребителят, имат пряка връзка с летеца и го насочват.

“Големият въпрос е управлението на полета от земята - какво е било, кой го е правил, въз основа на информацията от кой радар”, допълват експерти. И посочват, че по принцип на Запад, когато се правят такива полети, се осигуряват от три самолета. Единият пускал мишената, оттеглял се настрани и играел ролята на контрол - заснемал всичко. Вторият удрял мишената, а третият бил наблюдаващ, спасителен и насочващ.

Ако нещо не е наред, той предупреждавал стрелящия да не го прави. Всичко, каквото е правил майор Терзиев, било тренирано често и многократно в българската авиация преди. А в последните години било загърбено с оправданието за финансов недостиг.

Издирването на останки от самолета продължи и през целия ден в четвъртък. Бяха открити и още две следи, където се налагало допълнително проучване, разясни адмирал Ефтимов. Основната цел на операцията обаче вече е намирането на черната кутия, стана ясно от изказването му.

“Действията ни се насочват най-вече към намиране на черната кутия на самолета. Това е ключов момент, за да може да се анализират причините и да може да продължи плановата летателна дейност на изтребителната авиация на Българската армия”, поясни адмиралът. Военните се надяват

да успеят да намерят кутията до 4 дни, за да не бъде унищожена информацията

Частни фирми, които разполагат с необходимата техника, са се включили вчера в издирването на потопените останки. Дълбочината на мястото, където се предполага, че е паднал самолетът, е над 70 м и военните нямат нужната техника.

Международно разследване на модернизацията на изтребителите поиска Атлантическият съвет

Разследване как е извършена поддръжката и модернизацията на самолетите МиГ-29 по договора с производителя им РСК “МиГ”, поискаха от Атлантическия съвет. Според тях в разследването задължително трябва да се включат експерти от НАТО, по-специално от Полша и Украйна.

Служебният министър на отбраната Георги Панайотов незабавно да представи на българското общество пълен отчет на изпълнението на всички сключени договори с РСК МиГ по рамковото споразумение от 2018 г. за ремонтите и поддръжката на МиГ-29. В отчета следва да се включи и пълната информация относно всички проблеми, които до момента сме имали с руската страна по изпълнението на договорите – както по отношение на закъсненията в сроковете на изпълнение, за което вече са поискани неустойки, така и във връзка с възможни некачествени ремонти и рекламации от наша страна, настояват от Атлантическия съвет.

Незабавно правителството, основавайки се на принципа на солидарността в НАТО, да поиска стартиране на съюзна мисия по охрана на българското въздушно пространство, докато България не придобие надеждни способности за самостоятелно изпълнение на задачите по Air Policing, искат още от организацията. А всякакви проекти за допълнително удължаване на ресурса на съветските изтребители трябвало да бъдат прекратени.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Къде сте тези, които твърдяхте, че сме щели да станем република на СССР? Сега сме нещо друго – западна колония.

11.06.2021 11:33:30

Анонимен

А първоначално нашироко се изтъкваше версията за грешка на пилота – загуба на ориентация и рискована маневра, за да се прикрие друга вина.

11.06.2021 10:35:55

Анонимен

Загробването на българската армия е част от цялостното загробване на държавата, пренебрегването на нейните национални интереси и суверенитет. Пренебрегват се и позициите ни по отношение на РС Македония и се произнася за започването на преговори с нея за членство в ЕС.

11.06.2021 08:29:02

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.