-
15 Юли 2025 |
USD / BGN 1.6767
GBP / BGN 2.2535
CHF / BGN 2.1033
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Как могат да се наемат чужденци за работа у нас

02 Май 2022 | 13:36

/КРОСС/ Липсата на работна ръка е проблем номер едно, с който се сблъскват работодателите в България. Този проблем е силно изразен в последните пет години. Преди тях, ако липсата на кадри се изразяваше в липса на квалифицирана работна ръка, то в към настоящия момент липсата е във всеки един аспект - на пазара на труда липсват от неквалифицирани и нискоквалифицирани работници и служители, до експерти и специалисти в дадена област.
Една от политиките, които страната ни развива, с цел да обезпечи тези дефицити на пазара на труда, а и за да даде възможност да гражданите, които не са българи или такива с гражданство на страна от Европейския съюз, е да развива законодателството в посока на създаване условия за наемана на чуждестранни граждани. Какви са тези условия и има ли специални изисквания за наемане на чужденците в страната ни, отговаря Тодор Капитанов - създателят на Mywork.bg - автоматизирана безплатна платформа за трудовоправни консултации и съвети в помощ на всички работещи граждани в България.
Съгласно закона в България, на гражданин на трета държава се разрешава достъп до пазара на труда, когато има трудов договор с местен работодател.
Условията за издаване на разрешение са следните:
Първо, съобразяване със състоянието, развитието и обществените интереси на българския пазар на труда след проведено от работодателя предварително проучване на пазара на труда. След това е необходимо да бъде определено съотношение (квота) на чужденците.
Също така, ако предлаганите условия на труд и заплащане не са по-неблагоприятни от условията за българските граждани за съответната категория труд. Най-накрая, гражданинът на трета държава следва да притежава специализирани знания, умения и професионален опит, необходими за съответната длъжност.
Когато едно лице е получило разрешение за достъп на пазара на труда, то може да работи по трудово правоотношение само за конкретно юридическо или физическо лице, и за посочените в разрешението, издадено от компетентните органи, място, длъжност и срок на работа.
Разрешаването на достъп до българския пазар на труда се осъществява с писмено решение на изпълнителния директор на Агенцията по заетостта. То е със срок, съответстващ на продължителността на трудовия договор, но за не повече от 12 месеца. Срокът може да бъде продължаван общо до три години, ако не е настъпила промяна в първоначалните обстоятелства.
При предсрочно прекратяване на трудовото правоотношение работодателят е длъжен да уведоми Агенцията по заетостта в тридневен срок от датата на прекратяване на заетостта. istock Когато чужди граждани кандидатстват за разрешение за пребиваване в Република България с цел работа или вече притежават валидно разрешение за пребиваване на територията на страната за цели, различни от трудовата заетост, разрешението за достъп до пазара на труда се съдържа в Единното разрешение за пребиваване и работа, издавано от Министерството на вътрешните работи въз основа на разпоредбите на закона, което съдържа предоставеното от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта решение.
Справка:
чл. 5, ал. 1, т. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност
чл. 7, ал. 3 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност
-
ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
15 Юли 2025 | 18:05
Адмирал Ефтимов: Визитата на председателя на Военния комитет на НАТО подчертава нарастващата роля на България като важен участник в усилията за възпиране и отбрана на Алианса15 Юли 2025 | 17:34
Българският лекарски съюз защити лекарското съсловие след скандала с родилката АнтонияПОЛИТИКА