• 15 Юли 2025 |
  •  USD / BGN 1.6767
  •  GBP / BGN 2.2535
  •  CHF / BGN 2.1033
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

ОИСР: България може да изгради по-справедлива и ефективна система за оценяване на учениците

ОИСР: България може да изгради по-справедлива и ефективна система за оценяване на учениците

/КРОСС/ Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) публикува доклада си „Преглед на оценяването и оценката в образованието: България". Това е първият цялостен независим анализ на българската система за оценяване, достъпен на български език с подкрепата на Фондация „Лъчезар Цоцорков".

Докладът разглежда как България оценява напредъка на учениците, работата на учителите и качеството на училищната система. Според ОИСР страната има реална възможност да подобри оценяването, така че то да бъде не само инструмент за отчетност, но и средство за подкрепа и развитие.

Какво показва анализът на ОИСР?

В момента Националното външно оценяване (НВО) изпълнява прекалено много функции - то служи едновременно за мониторинг на образователната система, за индивидуална оценка на учениците и за прием в гимназиите. Тази многозначна роля води до объркване, напрежение и неравен достъп.

Конкретни проблеми, които ОИСР посочва:

  • НВО в 7. клас се използва за мониторинг, но и за подбор, като функцията за подбор доминира. Това подкопава първоначалната му цел.

  • Смесването на цели затруднява валидността и сравнимостта на резултатите.

  • Прекалено много изпити и оценявания натоварват системата и учениците (НВО в 4., 7., 10. клас; ДЗИ в 12. клас; участие в международни изследвания като TIMSS (Международно изследване на уменията по математика и природни науки) и PIRLS (Международно изследване на уменията за четене), ICCS (Международно изследване на гражданското образование), PISA (Програма за международно оценяване на учениците) и TALIS (Международно изследване за преподаване и учене).

  • Въпреки усилията, данните остават нееднозначни - резултатите от ДЗИ са стабилни, но PISA 2022 показва сериозен спад в уменията на учениците.

Какви решения предлага докладът?

ОИСР дава конкретни и реалистични препоръки, които могат да променят начина, по който оценяваме учениците:

1. Разделяне на функциите на НВО

  • Да се премахне ролята на НВО като инструмент за подбор.

  • Да се създаде отделен приемен изпит, който да оценява широк спектър от умения и да подпомага избора на подходящо образование.

2. Реформа в приема след основно образование

  • Приемът в гимназиите да стъпва на нов, справедлив и прозрачен механизъм.

  • Учениците да бъдат подкрепяни в информиран избор, според техните способности и интереси.

3. Промяна на времето и целевата група за НВО

  • За пример може да се вземе НВО в 7. клас, което да се измести в 6. клас, когато няма директна връзка с приема. Това ще намали напрежението и ще върне националното външно оценяване към ролята му на мониторинг, а не класиране.

По-добро планиране и координация на всички оценявания ще спомогне:

  • Да се прецизират целите на всяко изпитване.

  • Да се намали натоварването върху учениците и учителите.

  • Да се използват резултатите ефективно за политики и подобрение, а не за формално отчитане.

„Ако се вслушаме в препоръките, ще бъдем една крачка по-близо до система, която осигурява достъп до качествено обучение, без страх и напрежение", казва д-р Нели Колева, ръководител на екип „Стратегически партньорства" в „Заедно в час", „Оценяването трябва да помага за развитието - не да създава бариери.", допълва д-р Колева. Ирина Манушева, застъпник за качествено образование и майка на три деца е категорична: "Децата са носители на правото на образование, държавата - на задължението да им осигури качествени възможности за това". Анализът на ОИСР е резултат от широки консултации с всички заинтересовани страни: учители, директори, ученици, родители, инспекторати, университети и граждански организации от цялата страна.

 

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) е международна организация, която обединява държави с развита пазарна икономика и демократични принципи. Тя има за цел да насърчава икономическия растеж, устойчивото развитие, повишаването на жизнения стандарт и глобалната търговия. България е в процес на присъединяване, след като през януари 2022 г. получи официална покана да започне преговори за членство, което е признание за напредъка ѝ в икономическата и институционалната интеграция. Оригиналния текст на доклада може да бъде намерен на този линк.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.