• 08 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6781
  •  GBP / BGN 2.2363
  •  CHF / BGN 2.0833
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

От Асоциацията на пострадали при катастрофи искат промени в ЗДвП и затягане на мерките за тротинетки

От Асоциацията на пострадали при катастрофи искат промени в ЗДвП и затягане на мерките за тротинетки

/КРОСС/ Законът за движение по пътищата е доста изостанал. Различните категории МПС-та, билото мотоциклети, се дефинират с обем на двигателя, с кубатура - неща, които са доста неактуални. При написването на тези норми, автомобилите са били с по 1200-1300 куб. см обем на двигателите и са били мощни по около 60 конски сили. Сега колите са със същия работен обем са по около 200 конски сили. Отделно се появиха хибриди, електрически автомобили и т.н. При тротинетките е подобно, защото те по дефиниция са МПС-та, тъй като се задвижват от собствена сила с двигатели или както по-често се случва с електромотори. Това коментира в студиото на "Денят започва" юристът Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Според него, тротинетките са някак си в сивата зона, защото за тях не вържат точно правилата за МПС-та,
тъй като те не подлежат на регистрация, водачите им на практика не преминават някакъв курс на обучение:

"Съответно те нямат и прилежащи документи - застраховки и всички други типични признаци за МПС-та, което в един момент се превръща в проблем, тъй като част от тях са си доста мощни и бързи. Знаем, че има такива, които развиват скоро до около 100 км/час. Има два вида, ако може да разграничим - едните са тези, които са за споделено пътуване под наем тротинетките. С тях по-скоро няма такъв сериозен проблем, защото те са електронно ограничени до 25 км в час, както казва закона. Отделно, чрез GPS се следят и дори автоматично могат да се деактивират, ако са в зона, в която е забранено движението им. И другата категория са частните, тези, които хората си купуват, за да ходят на работа, да се забавляват и т.н. При тях на практика контрол няма."

По думите на Тодоров, много е трудно да се установи такъв нарушител, защото на практика не може да бъде лишен от правоуправление, тъй като такова по дефиниция не се изисква или може да е непълнолетен:

"Затова считаме, че има нужда от промяна в тази посока и затягане на мерките. Може би пълна забрана е доста крайна мярка. Може да се направи нещо без да се стига до първата забрана - да се вдигне възрастта за възможност за управлението, тъй като в момента долната граница е 14 години. Считаме, че ако тя е 16 години и се въведе задължително обучение, т.е. задължително за водачите се изискват категория, която е най-малката за мотопед - АМ категорията, тъй като до голяма степен тротинетките на практика отговарят на дефиницията на мотопедите и конструктивната скорост и т.н. Съответно всеки, който кара тротинетка ще е изкарал курс и ще е издържал изпит."

Илия Тодоров каза още, че ако има застраховка "Гражданска отговорност", както се изисква за другите МПС-та, при инцидент с тротинетка, тогава пострадалият човек има право да получи обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, но в случая това няма как да стане, защото няма регистрирано МПС със задължителна застраховка "Гражданска отговорност".

 

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.