• 28 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8255
  •  GBP / BGN 2.2837
  •  CHF / BGN 2.0000
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 14°C

Свободна икономическа зона Алат - нововъзникващ търговски и логистичен хъб в Азербайджан и порта за България

Свободна икономическа зона Алат - нововъзникващ търговски и логистичен хъб в Азербайджан и порта за България

/КРОСС/ Разположен на кръстопътя на международните транспортни коридори Изток-Запад и Север-Юг, Азербайджан успя да се превърне в инициатора при започването и активизирането на редица стратегически трансрегионални транспортни, ИКТ и енергийни проекти в региона като железопътна линия Баку-Тбилиси-Карс, новото Бакинско международно морско търговско пристанище, Трансевразийската информационна супермагистрала и Южният газов коридор. Поради изгодното си геостратегическо разположение като икономически ефикасен и най-кратък маршрут за свързване на Европа и Азия и неговата модерна транспортна инфраструктура, Азербайджан продължава да допринася за междурегионалната и вътрешнорегионалната търговия и цялостното устойчиво развитие на Евразия, като предлага голямо разнообразие на благоприятни транспортни възможности.
Благодарение на големите инвестиции, направени в транспортния сектор, Азербайджан разполага с модерна транспортна и логистична инфраструктура. През 2017 г. е въведена в експлоатация железопътната линия Баку-Тбилиси-Карс (БТК), с експедиционен капацитет от 5 милиона тона товари и 1 милион пътници на първия етап и последващото му увеличение до 17 милиона тона товари и 3 милиона пътници годишно. Този проект предлага най-краткия маршрут за превоз на товари между Европа и Азия. През първите шест месеца на 2020 г. железопътната линия БТК е регистрирала 3,7 пъти по-голям обем превозени стоки в сравнение с 2019 г.
Азербайджан разполага и с най-големия флот в Каспийско море, който състои от 260 кораба. В момента в завода продължава изграждането на два ферибота RoPax и три петролни танкера.
През 2018 г. беше пуснато в експлоатация международно морско търговско пристанище Алат, известно още като пристанище Баку, с капацитет за пренасяне от 15 милиона тона товари и 100 000 контейнера. Очаква се възможностите на пристанището да се увеличат до 25 милиона тона товари и 1 милион контейнера.
Пристанището Алат играе решаваща роля за връзката с региона на Централна Азия. 85% от основните нужди на региона (лекарства, храна) се транспортират през пристанището Алат. В радиус от 1000 км от пристанището живее население над 130 милиона души. БВП на региона на Централна Азия достига 300 милиарда щатски долара.
Икономически бързо развиващ се регион на Централна Азия е основен източник на торове за глобална продажба. Планира се на пристанището Алат да бъде изграден терминал за торове с капацитет от 3 милиона тона годишно и терминал за зърно, което ще създаде благоприятни условия за доставка на тези продукти до България и извън нея.
В момента Азербайджан работи по създаването на свободната икономическа зона Алат (СИЗА), разположена в селището Алат, до пристанището. СИЗА възнамерява да изиграе ключова роля в трансформирането на азербайджанската икономика в диверсифицирана и ориентирана към износ, като предлага благоприятна за инвеститорите бизнеса среда и достъп до редица международни пазари от първостепенно стратегическо разположение.
`

СИЗА се създава до пристанище Алат, за да засили местните и чуждестранните инвестиции в извън петролния сектор на страната. СИЗА ще използва това стратегическо географско разположение, за да осигури регионален инвестиционен център и да повиши конкурентоспособността на транспортните коридори Европа-Кавказ-Азия и Север-Юг. Всичко се развива така, за да се гарантира, че СИЗА ще осигури оперативно и готово за инвеститори място до юли 2022 г.
Освен това към удобни услуги и поощрения за бизнес, СИЗА ще предостави на инвеститорите съвременна и подходяща за конкретни цели среда и редица решения в областта на имоти. СИЗА първоначално ще заема обща площ от около 850 ха, разпределена на три участъка. Два от тях, зона 1 и зона 2, са разположени в непосредствена близост до пристанище Баку и обхващат обща площ от 639 ха. Третият обект се намира в зона 3, на около 7 км от пристанището Баку, и ще обхваща площ от 211 хa.
В допълнение, на разположение на международните търговски предприятия, които изберат да се разположат в СИЗА, ще бъде предложен атрактивен пакет от данъчни и оперативни поощрения. Те също така ще бъдат на разположение за подпомагане на последващото развитие и растеж на тези компании в бъдеще.
Законът за свободната икономическа зона Алат е приет от парламента на Азербайджан Мили Меджлис на 18 май 2018 г. Според документа свободната зона е създадена за насърчаване на бизнес практики, както и инвестиционни и развойни дейности около селището Алат .
Законът определя и специален данъчен и митнически режим, който да се прилага за компаниите, опериращи в свободната икономическа зона. Според документа няма да има данък върху добавената стойност върху стоките, строителните работи и услугите, внасяни в зоната, докато те също ще бъдат освободени от митнически такси. Когато обаче стоките, строителните работи и услугите се изнасят от свободната зона към континенталната икономика, разпоредбите на основното икономическо законодателство ще се прилагат за такива изнесени стоки, строителни работи и услуги.
Общият оборот от доставени стоки, извършени услуги и работи в свободната икономическа зона се очаква да бъде обложен с данък от 0,5%. Междувременно, властите и административните предприятия на свободната зона, юридическите лица, опериращи в зоната, и техните служители, както и жителите на свободната зона са освободени от всички данъци, свързани с тяхната дейност.
Никакви мерки по национализация и конфискация или други ограничения не могат да се прилагат върху частната собственост спрямо юридическите лица в свободната зона, които оперират законно. Инвеститорите, акционерите, жителите на свободната зона и юридическите лица заедно със своите служители имат право да инвестират в свободната зона и да прехвърлят средства от дейността си в чужбина без ограничения. Те също имат право да работят и да извършват транзакции във всяка чужда валута по техен избор.
Няма ограничения за 100% притежаване на уставния капитал и инвестиции на компании в свободната зона от чуждестранни юридически и физически лица.
Междувременно, Центърът за бизнес услуги, който ще бъде създаден в свободната икономическа зона Алат, ще издава лицензи, визи и други официални документи.
Българските предприемачи и инвеститори са поканени да обмислят възможността да инвестират в СИЗА, което е привлекателно място за развитие и растеж на компании с достъп до централноазиатските и други регионални пазари.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

И в България така....

18.09.2020 09:18:19

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.