- 25 Апр 2024 |
- USD / BGN 1.8303
- GBP / BGN 2.2757
- CHF / BGN 2.0011
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 11°C
Европейският парламент призова за по-строги мерки срещу автомобилните производители
04 Април 2017 | 18:00
/КРОСС/ Европейският парламент гласува проект на препоръки към Европейската комисия и държавите членки относно въвеждането на по-строги изисквания за тестовете и проверките на нови автомобили по пътищата на Европейския съюз, съобщиха от пресцентъра на ЕП.
Причината - известният повече от десетилетие факт, че нивата на вредни емисии от дизелови автомобили, измерени в лабораторни условия са много по-ниски от тези, измерени при реално шофиране на пътя.
В отделно гласуване евродепутатите промениха условията за одобряване на типа на моторните превозни средства в Европа, за да защитят околната среда, направят тестовете по-независими, с по-строг контрол за колите, които вече са на пътя.
Незадължителните препоръки към Комисията и Съвета са част от окончателния доклад на анкетната комисия по измерването на емисиите в автомобилния сектор.
Членове на комисията обобщават, че въпреки че ЕК и държавите членки са наясно от повече от десетилетие с несъответствията между нивата на вредни емисии от дизелови автомобили, измерени в лабораторни условия и тези при реално шофиране на пътя, те не са предприели подходящи мерки, за да защитят качеството на въздуха и общественото здраве.
Освен това, при извършването на стандартни тестове за одобрение на типа държавите членки не са допускали възможността или търсили за наличие на измервателно-коригиращи устройства. ЕК също не е изразила подобни подозрения. След скандала с емисиите на „Фолксваген", който избухна през септември 2015 г., ЕК очакваше държавите членки да проведат разследвания и затова не оказа допълнителен натиск върху тях, но те не успяха да санкционират производителите на автомобили, нито да изтеглят от пазара неизправните автомобили, е отбелязано още в текста.
Основните препоръки са свързани с изготвяне на ново законодателство в областта на качеството на въздуха и политиките в тази сфера, както и преразглеждане на правилата за типово одобрение на автомобили в ЕС, за да предотвратят по-нататъшни скандали относно вредните емисии.
В отделно гласуване Парламентът одобри промени в проекта на ЕК за регламент относно одобряването на типа на моторните средства за продажба, за да подобри контрола върху работата, извършвана от центровете за проверка и националните органи. Проверките на автомобили, които вече са на пътя трябва да се задълбочат, а ЕК следва да получи повече права за надзор, за да проверява дали националните органи си вършат работата, като в някои случаи, и да провежда тестове на автомобили.
Държавите членки на ЕС трябва да извършват ежегодни изпитвания на определен брой типове автомобили, които общо са най-малко 20% от броя типове, пуснати на пазара в същата държава членка през предходната година. Производителите на автомобили, които фалшифицират резултатите от изпитванията трябва да бъдат санкционирани с до 30 000 евро за превозно средство, се казва още в текста. Приходите от административните глоби ще служат за подпомагане на надзора на пазара, обезщетение на засегнатите потребители и защита на околната среда.