• 08 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6781
  •  GBP / BGN 2.2363
  •  CHF / BGN 2.0833
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск"

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск"

/КРОСС/ На 29 януари  Балет „Арабеск" ви кани на своя спектакъл „Carmen collection"  копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен" на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе. 

Музика - Петър Дундаков, Хореография - Боряна Сечанова, сценография и костюми - Николина Костова-Богданова.

Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе - „Кармен".

След успешния международен проект на Балет „Арабеск" - „Танцови преводи", в работата по „Carmen collection" композиторът Петър Дундаков се среща за втори път с Балет „Арабеск" и Боряна Сечанова.

Музиката към спектакъла е записана с оркестъра на БНР, под диригентството на Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора".

Петър Дундаков е от музикантите, които забелязваме независимо какво творят: Той е бил част от популярното преди години дуо "Тибетски сърца".

През 2005 г. завършва  композиция в  Ротердамската консерватория в класа на Пол ван Брюхе и Клас де Врийз.

Понастоящем работи в областта на съвременната концертна  музика, кино  и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др.

През 2009 г. получава наградата „Икар" за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата „Маестро Димитър Вълчев" за оригинална музика от български композитор на премиерния спектакъл.

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск" е идея на Боряна Сечанова - един от водещите съвременни български хореографи. От 2000 г. е директор и художествен ръководител на Балет „Арабеск". Автор е на повече от 40 танцови спектакли за балетните трупи на Софийската опера и балет, Балет „Арабеск", оперните театри на Стара Загора, Русе, Варна, Бургас с и др.

През 1996 г. получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс във Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл - за спектакъла „Фауст" през 2003 г.

2004 г. - Награда на град Варна за  най-добър спектакъл - "Дневникът на един съблазнител"

През 2006 и 2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс във Варна.

Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата „Кристална лира" за творчески екип за спектакъла „Carmina Burana" през 2006 г.

Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.

Визуалните провокации  на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection" са създадени от  сценографката Николина Костова-Богданова.

След театралната постановка „Макбет" в Смолянския  драматичен театър, номинирана за „Икар" в раздел „Сценография" и  донесла награда „Аскеер" за  костюми, и след постановките на оперите  „Палячи" и  „Селска чест" във Варненската опера, художничката разширява творческия си  диапазон с работата си върху новата   танцова интерпретация на Кармен - спектакълът „Carmen collection" на Балет „Арабеск" и Боряна Сечанова.  

Селектирана за единадесетото издание на пражкото Квадриенале - PQ11 за Театрално пространство и Сценичен дизайн в раздел Екстремен Костюм.

Без да руши рамките на сценичната конвенция, Костова-Богданова  успява да ги отвори към намиращото се отвъд тях. Обектите на едно съвременно концептуално изкуство заживяват на сцената.

Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.

Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социо-културното пространство, вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан

Ако се опитаме да се изразим  в контекста на  Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския нарцисизъм като „същност" и „участ" на женското битие.

Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна - незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената. Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва  любовта със смъртта.

Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова  заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането  на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира  върху  природата на жената, женската психология, възможността й  да бъде реализирана в един мъжки свят.

В структурата на спектакъла рамка на „историята" за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка - Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки".

"Carmen collection" обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен".

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.