- 25 Апр 2024 |
- USD / BGN 1.8303
- GBP / BGN 2.2757
- CHF / BGN 2.0011
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 12°C
Бум на жалби за дефекти на електроуреди
07 Октомври 2019 | 12:20
/КРОСС/ Проучване показва, че между 2004 и 2012 г. делът на големите домакински уреди, които са се развалили в рамките на пет години, се е увеличил от 3,5% на 8,3%. Затова производителите ще се задължават уредите да работят поне 10 години след пускането им в употреба. Новите стандарти ще важат за осветителни тела, перални машини, съдомиялни и хладилници. Те се въвеждат след многобройни жалби от потребители, разгневени от това, че уредите им се развалят веднага, след като изтече гаранционният срок. Това принуждава хората да купуват нови през 2-3 години.
Половината от жалбите до контролните органи през последната година са свързани именно с отказано право на рекламация. В някои от случаите дори за търговците е по-евтино да предложат нов уред вместо ремонт, особено при по-евтината техника.
За да се удължи животът на уредите, Брюксел ще задължи производителите да осигуряват части поне за 10 години след пускането им в употреба. От бранша на сервизните техници се опасяват, че промените ще доведат и до бум на пишман майстори. Освен това вероятно ще трябва да плащат по-скъпи части, което ще оскъпи ремонтите, но засега ще задържат цената им за тяхна сметка.
Техниците се съмняват и в екоефекта, който се очаква да имат новите правила. В момента законът задължава производителите да дават минимум 2 години гаранция за всеки електроуред на пазара, но в някои от случаите търговците сами удължават този срок. В рамките на двете години законът ни дава право на рекламация и на безплатен ремонт. Ако след три ремонта дефектът не е отстранен, потребителите имат право да получат парите си обратно или да заменят повредената техника с чисто нова.
Нова телевизия „Здравей, България"