- 20 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8036
- GBP / BGN 2.2826
- CHF / BGN 1.9846
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 14°C
Орлин Спасов: Медиите все повече започват да действат като предприятия
14 Ноември 2011 | 14:48
Едва 10% от журналистите декларират, че не е имало никакъв натиск върху тях и върху медията, в която работят
София /КРОСС/ По време на изборите медиите постигнаха влияние, аналогично на купуването на гласове. Създаде се "сива" медийна икономика, която търгува с медийни послания до степен на масово продуктово позициониране. Това заяви по време на представянето на доклада на Фондация "Медийна демокрация" шефът й Орлин Спасов. По думите му българските медии все повече започват да действат като предприятия, за които е важно да си осигурят съответните поръчки. Самата журналистика по време на кампанията се трансформира в обикновена офис активност - за днес трябва да се обработят например определен брой информационни единици, следва се определена политика към определени публики и клиенти, без особена възможност за импровизация и инициатива.
От представените днес данни стана ясно още, че едва 10% от журналистите у нас декларират, че не е имало никакъв натиск върху тях и върху медията, в която работят. Половината от журналистите в България са били обект на политически натиск по време на предизборната кампания. Върху други 40% е имало икономически натиск, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти, сочат още резултатите от изследването на Фондация "Медийна демокрация".
Не кандидатите за президент, а партийните лидери Борисов и Станишев са се изказвали най-често в медиите по време на предизборната кампания, става ясно още от оповестените днес данни. В хода на официалната кампания премиерът Бойко Борисов е бил най-споменаваното лице в медиите. След него се нареждат кандидатите за президент Росен Плевнелиев и Ивайло Калфин. Отношението на пресата към Борисов е устойчиво позитивно. Подобно е отчетено и към кандидата на управляващите. Публикациите за Волен Сидеров и Меглена Кунева също са били силно негативни, особено в жълтата преса.