• 06 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6795
  •  GBP / BGN 2.2411
  •  CHF / BGN 2.0885
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Уахабитите в Санджак (ІІ ч.)

Уахабитите в Санджак (ІІ ч.)

... Тероризъм и спецслужби

В тази посока Айда Чорович отстоява мнението, че нещата в Санджак са много сложни. През пролетта на 2005 г. в Санджак сръбските спецслужби разкриха лагер на терористи в планински район, намиращ се близо до административния център на областта – Нови Пазар. Но за появата на такива явления в Санджак правозащитничката смята, че са виновни цялостната икономическа ситуация и преходът. Последният е превърнал този регион в най-бедния в Сърбия. По това време в Санджак се появяват криминални структури, които купуват буквално за стотинки предприятията от местна икономика, колкото и малко да са те били. Чорович дава за пример едно от многобройните дела на мюфтията на Санджак. Въпросният духовен лидер стои зад международния университет в Нови Пазар, въпреки че няма лиценз от образователното министерство на Сърбия. Така в нарушение на закона той събира такси от студентите, които се обучават в него и плащат по 1200 евро. Според Чорович на година Зукорлич прибира между 6 и 8 млн. евро. Зукорлич, който иначе се бори за интересите на Санджак, не оставя нито едно евро в бюджета на областта и всичките средства прибира при себе си. Правозащитничката твърди безрезервно, че „заедно с приходите от две училища, фирми и предприятия, които работят за него, доходите на Зукорлич достигат до 10 милиона евро годишно.”

Тези средства не минават през банковата система на Сърбия. Според Чорович по тази причина това ги превръща в мръсни капитали с неясен произход, а това като цяло е тежко криминално престъпление по законите на страната. ”Зукорлич работи по този начин вече повече от 10 години и никой не смее да го подведе под отговорност. Аз ще дам един малък пример преди година и половина неправителствената организацията, която аз ръководя имахме един кратък период, когато нямахме средства да си платим данъците, веднага получихме от съда в Нови Пазар покана да се издължим. Той може да прави каквото иска, да окупира сгради, които са вакъфски имоти в Санджак, както и половината център в Нови Пазар и местната баня, която е културно-исторически паметник и никой не реагира на тези неща. Ако полицията си свърши работата, нещата забуксуват пък в правосъдната система, което говори, че Муамер Зукорлич има подкрепата на някои от вишестоящите или от спецслужбите в Сърбия.”

Ислямът

Истината е обаче, че Муамер Зукорлич има сериозно влияние сред бошняците - мюсюлмани в Санджак, и когато се разходите в Нови Пазар ще забележите веднага ислямския начин на обличане, забулването на млади момичета и обръщането към ислямските традиции и вяра. На това наблюдение Айда Чорович отговоря ясно: ”Това вече сме го видели през 90-те години, когато режима на Милошевич, за да напомпва националните си идеи използваше верските общности и предимно Сръбската православна църква. Тогава беше времето такова, че ако сте сърбин трябва задължително да сте православен християнин. Днес това отлично прави Зукорлич и постига много в тази посока. Днес в обществените процеси в Санджак едва ли не, за да сте бошняк, трябва да сте и мюсюлманин.” Според повечето анализатори на процесите в Санджак Муамер Зукорлич се намесва в политиката като религиозен водач. Според тях, а и според Айда Чорович „той нарочно създава в Санджак атмосфера на една малка джамахирия, оказвайки натиск над младите жени да се забулват с шамии, все повече са засилват крайните елементи в мюсюлманско поведение. А това в исляма е недопустимо и е забранено.” Това е престъпление съгласно ислямските норми, защото създава идолопоклонство и защото Зукорлич се проявява над институцията на ислямската общност. Главният мюфтия я е превърнал в свое частно предприятие, допълва още правозащитничката от Санджак. Айда Чорович споделя още, че Муамер Зукорлич прави много опасни неща и си играе с огъня. Когато иска да дискредитира някой свой опонент, той го представя за неверник. Според гражданската активистка това е пряк удар срещу ценностите на исляма, защото не е позволено на никой човек да определя кой е правоверен и добър мюсюлманин. Само Аллах, според нея е този, който може да реши това, а не някой човек, пък бил той и вишестоящ духовник. Хората, които не познават същността на исляма, възприемат Зукорлич като полубожество, което е опасно. Това е така, тъй като в тази религия духовниците само трябва да се занимават с осъществяването на връзката с Аллах и да извършват обредите в общността. Хората около Зукорлич тълкуват Корана както им се иска и както им отговаря, а това не е позволено да се прави в исляма. Връзката между Главния мюфтия на Санджак Муамер Зукорлич и Рейс улема на ислямска общност в Босна, Сараево Мустафа Церич е много ясно подчертана. Зукорлич възприема в каноническо отношение като център на балканския ислям Сараево, което обяснява и тези близки взаимоотношения. При неотдавнашното си посещение в Нови Пазар, Санджак Мустафа Церич, отправи фетва /клетва/ към местните бошняци да дават материална помощ на ислямската общност, ръководена от Муамер Зукорлич.

Ролята на Турция в ставащото в Санджак

Турция има една от най динамичните дипломации в региона и в света, коментира Айда Чорович. ”Аз не винаги съм била съгласна изцяло с турската политика в Санджак и в региона. Това важи особено, където на власт са проислямистки сили. Именно те много спомогнаха икономиката на Турция да стане мощна и влиятелна, което отваря вратите и на дипломацията на Анкара. В същото време случаят е отличен пример за това как можете едновременно да сте вярващ мюсюлманин и да сте много модерна европейска държава.” Според правозащитничката властите в Сърбия именно заради това са се обърнали към Турция да стане като медиатор и посредник за подобряването на отношенията между двамата основни политици в Санджак - Расим Ляйч и Сюлейман Углянин. Последните са министри в сръбското правителство, след идването на власт на проевропейската коалиция в Белград през лятото на 2008 година. За турската дипломация обаче много сложен казус остава помиряването на двете ислямски общности - тази в Нови Пазар на Муамер Зукорлич и тази в Белград на Адем Зилкич. „Зукорлич не иска да има арбитър в спора, защото той желае да бъде този, който диктува условията и не е готов за диалог. Според неговата логика или ще бъде както той каже ,т.е. да бъде пълноправен владетел на Санджак и негов собственик или просто няма да има диалог.”

Продължава...

/НИ/

СВЪРЗАНИ МАТЕРИАЛИ
ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.