-
10 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6811
GBP / BGN 2.2375
CHF / BGN 2.0905- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Цели интернет армии защитават или плюят политици, каузи, събития, протести и процеси срещу пари
15 Януари 2014 | 15:42
/КРОСС/ Освен на избори, площади и в парламента, политическите сили вече водят войните си и в интернет. Виртуалните „тролове" и „орки" не са ново явление, но напоследък армията на платените коментатори се увеличава.
„Наричаме ги клавиатурни нинджи, защото целта е провокиране на някаква емоция, без тя да е основателна, т.е. тя не е истинска и в повечето случаи е платена, казва в коментар за ТВ7 Ален Попович, мениджър в агенцията за дигитална комуникация и маркетинг Social Me.
Политическите партии бързо напипаха пулса на общественото мнение и ангажираха свои отряди в безмилостната борба. Цели интернет армии защитават или нападат политици, каузи, събития, протести и процеси срещу пари. Дори под новини, които нямат нищо общо с политиката можете да намерите обвинения срещу една или друга партия.
Оказва се, че водещите партии имат платени коментатори. Хора, които пишат по форумите, са в структурите им или са приближени до висшите им кръгове. Част от коментарите са абсолютно анонимни, а други си имат потребителски имена, които ползват в редица сайтове. Един и същи коментатор има по няколко виртуални самоличности. Често дори зад профили във Facebook със снимки не стои реален човек.
80% от профилите са на жени - незнайно защо, но ако бъдат по-внимателно разгледани, се оказва, че повечето от снимките са откраднати от руски сайтове за запознанства, посочва Попович и допълва, че това вече е професия: „Това е специфично български бизнес, да. Сигурно е някаква „такса управление", в която на месечна база фирма Y провайдва, да речем, от 2 до 5 хиляди коментара на месец в тази насока".
Най-уязвимите групи за платените коментатори са хората, които нямат достатъчно информация, или им липсва време, за да си я набавят. Психолозите са категорични, че проблемът ще се разраства, тъй като прекарваме все повече време в интернет, а не сред хората.
Това е тази целева аудитория, към която са насочени всякакви форми на манипулиране на мнението, тъй като когато човек няма ясна позиция, много по-лесно и бързо избира авторитет или избира на какво да вярва, за да си спести време и да продължи напред, посочва психологът доц. Маргарита Бакрачева.