- 28 Март 2024 |
- USD / BGN 1.8083
- GBP / BGN 2.2804
- CHF / BGN 1.9935
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 19°C
"Алфа Рисърч": Близо 35 процента от избиратели ще отидат до урните на 26 май
23 Май 2019 | 09:06
/КРОСС/ Една от тенденциите, които открояваме в нашето проучване е, че има леко активизиране на желанието на хората да участват в европейските избори. Връща се нивото от 35-36 на сто от избирателите, които заявяват готовност да отидат до урните за евровота на 26 май. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин" Геновева Петрова от „Алфа Рисърч". Тоест може да очакваме малко над 2.1 милиона души да гласуват в неделя, допълни тя.
Това, което наблюдаваме е, че в рамките на кампанията ГЕРБ успяха да възвърнат преднината си пред БСП. Това, разбира се, се дължи до голяма степен на активизирането на ГЕРБ в кампанията - те заложиха на кампания на успехите, на кампания, която подчертава техните постижения и заложиха на много силна анти БСП мобилизация. Към момента на приключване на проучването дистанцията между двете партии е от порядъка на 4.5 процента. Това е пряко свързано и с намаляващата тежест на левицата по време на кампанията. Няколко възможни причини има за това развитие и за тази динамиката на позициите на двете водещи партии. Първата от тях е, че в хода на кампанията БСП в крайна сметка не успя да развие, да наложи теми извън темата за предсрочните избори. Тази тема е важна за немалко хора, но тя не е достатъчна да мобилизира допълнителна подкрепа, извън твърдите партийни симпатизанти, които така или иначе заявяваха подкрепа за БСП в началото на кампанията. Втората важна причина е, че фактът, че лицата, на които левицата избра да заложи като на остриета, не успяха да се превърнат в тези рейтингови политици, които да успеят най-вече да преборят основния опонент от ГЕРБ.
ДПС според проучването на „Алфа Рисърч" е на трето място с 13.9. Подкрепата от 6 процента от хората решили да гласуват дават много сериозни шансове на ВМРО и водача на листата Ангел Джамбазки да спечелят място в новия европарламент. Интересното е, че основната конкуренция на ВМРО не идва от партньорите в Обединени патриоти, а от „Воля", която също благодарение на масираната медийна кампания, която реализира, успява да привлече може би около половината от бившите си избиратели, но и съществена част от бившите симпатизанти на Обединени патриоти, каза още Геновева Петрова. Другата партия, която има шансове да спечели място в бъдещия европарламент е „Демократична България" с 4.2 процента.