-
08 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6781
GBP / BGN 2.2363
CHF / BGN 2.0833- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
"Арабеск" приключва сезона със спектакъла „Carmen collection”
14 Октомври 2013 | 11:23
/КРОСС/ На 17 октомври Балет „Арабеск" ви кани на своя спектакъл „Carmen collection" копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен" на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе. Музика - Петър Дундаков, Хореография - Боряна Сечанова, сценография и костюми - Николина Костова-Богданова

МУЗИКАТА
Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе - „Кармен".
Музиката към спектакъла е записана с изключителната подкрепа на Българското национално радио от оркестъра на БНР, с диригента Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора".
ХОРЕОГРАФИЯТА
Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск" е идея на хореографката Боряна Сечанова.
Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.
КОСТЮМИТЕ
Визуалните провокации на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection" са създадени от художничката Николина Костова-Богданова.
Костюмът се съблича от декоративност , превръща се в елемент на сценографията,. Вкусът на художничката към хиперболата, остава и на танцовата сцена
Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.
ОБРАЗЪТ НА КАРМЕН
Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социокултурното пространство., вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан
Ако се опитаме да се изразим в контекста на Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския нарцисизъм като „същност" и „участ" на женското битие
Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна - незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената..Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва любовта със смъртта.
СПЕКТАКЪЛЪТ
Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира върху природата на жената, женската психология, възможността й да бъде реализирана в един мъжки свят.
В структурата на спектакъла рамка на „историята" за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка - Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки".
"Carmen collection" обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен".