• 09 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6781
  •  GBP / BGN 2.2363
  •  CHF / BGN 2.0833
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Какво от това, че има само един кандидат за съдебен инспектор?!

Какво от това, че има само един кандидат за съдебен инспектор?!

/КРОСС/ Сабрие Сапунджиева, зам.-министър на правосъдието; бивш член на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и зам.-председател е на ЦИК

- Какъв доклад очаквате от Европейската комисия, г-жо Сапунджиева?

- Докладите винаги са били обективни и са отразявали това, което сме свършили, и напредъка, който сме постигнали.

- Напредък има ли?

- С избора на новия главен прокурор, с организацията, която се извършва в прокуратурата, и с действията й може да се каже, че има напредък.

- Но пък със самия избор на главен прокурор Висшият съдебен съвет остави много съмнения за нагласена процедура и предрешеност.

- Да се съсредоточим върху моите ресори. Ако погледнем мониторинга от 2007 г. в механизма за сътрудничество и проверка за напредъка на България в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, са очертани индикативните показатели, разпределени в трите тематични области. Като част от реформата в съдебната система, вторият показател наблюдаваше гарантирането на по-прозрачен и ефективен съдебен процес чрез приемане и прилагане на нов ЗСВ, нов ГПК, както и доказване на въздействието на тези нови закони. Наблюдаваше се въздействието на НПК - в досъдебна фаза, и на АПК - в административна фаза. Никой вече не говори за това, тези теми са изоставени. Наблюдението вече е по други критерии. То може да продължи до безкрай. В което няма лошо. Смятам, че мониторингът върху трите процесуални закона трябва да продължи.

- В този контекст забавеният с повече от година избор на главен съдебен инспектор се очаква да е сред критиките на Брюксел.

- Това е от компетентността на парламента и аз ще се въздържа да коментирам действията на Народното събрание.

- Вас удовлетворява ли ви процедурата, така както се случва? Много къс срок за номинации, единствен кандидат, чието име е свързано със странни сделки...

- Не бих искала да коментирам, не съм се запознала и подробно с процедурата. Година и половина повтаряхме, че трябва да се избере нов съдебен инспектор, сега казваме, че не го искаме! Нека да сме наясно какво искаме. Винаги нещо не ни харесва. А колко и кои кандидатури да бъдат издигнати е решение на Народното събрание.

- Защо Садифе Мехмедова беше предпочетена за шеф на съдиите по вписванията в София, а не се даде втори мандат на Илиана Дикова?

- Защото от 2008 г., когато г-жа Дикова е назначена, са извършени две проверки от инспектората в министерството, има предписания и нито едно от тях не е изпълнено. Затова Дикова не може да получи втори мандат. Например за тези 5 години не са предприети никакви действия съвместно с Агенцията по вписванията за въвеждане за електронното удостоверение за тежести.

- А как беше избрана Мехмедова сред останалите двадесетина съдии по вписванията?

- Оказа се, че принципът да се избира съдия по вписванията с най-дълъг стаж не е най-работещият.

- Затова избрахте този с най-кратък.

- Не е с най-кратък. Мехмедова има 6 г. стаж като съдия по вписванията. Решихме да се ориентираме към по-млад човек, с по-модерно мислене с оглед новите технологии, които трябва да се въвеждат. Беше взет предвид и предишният й опит.

- И няма нищо общо това, че баща й е лидер на ДПС в Търговище?

- Обижда ме, ако подтекстът на въпроса е, че Мехмедова се казва Садифе Мехмедова.

- Подтекстът не е в името, а във връзките и малкия опит.

- В момента извършваме промени в службите по вписванията в цялата страна, тъй като изтичат мандатите на почти всички ръководители и няма интерес към нито една от другите служби. Пита се само за София. Аз също се питам защо.

- А по другите места текат ли проверки?

- Принципът е да се поиска становище от инспектората дали е имало проверки и какви са резултатите. След анализ се преценява дали предложеният кандидат може да заеме длъжността.

- Като говорим за нови назначения, нотариусите отдавна алармират, че е крайно време да има конкурс за нови попълнения в гилдията им. Кога ще се случи това? Последният конкурс е през 2008 г.

- Тук съм от октомври 2013 г. Няма как за толкова кратко време да организирам конкурс и да нося отговорност защо не е провеждан в последните 5 години. В момента тече съгласуване с Нотариалната камара на промени в наредбата за конкурсите. След обнародването й ще организираме конкурса. За нотариусите не е най-важен конкурсът. За 15 години частен нотариат те показаха, че могат да работят добре и трябва да продължи тенденцията да им се възлагат повече публични функции, както е в цял свят.

- Напоследък се отвори дебат, че прехвърлянето на автомобили може да стане и без нотариална заверка на подписите по тези договори. Какво е вашето мнение?

- Нотариалната камара и нотариусите имат готовност да извършват и регистрацията на автомобилите, което се прави от 28-те пункта на КАТ в цялата страна. МП ще подкрепи това искане на нотариусите, защото това облекчава гражданите, които вместо да пътуват и да се редят на опашки до тези 28 пункта на КАТ, ще могат да получат тази услуга в над 650 нотариални кантори. Министерството ще държи сметка за това да се запазят и дори да се намалят таксите, които гражданите сега плащат за тези услуги.

Предстои промяна и в Закона за кадастъра и имотния регистър, по силата на който нотариусите получават безплатен достъп до електронния кадастър. И в този случай гражданите няма да се редят в 28-те областни центъра на агенцията по кадастъра, които единствени предлагат услугата скица от кадастралната карта, а ще могат да извършват сделки с недвижими имоти, като се явяват в нотариалната кантора по местонахождение на имота само с документ за собственост. Скицата нотариусите ще могат да получават чрез този достъп, за който не следва да се дължат такси.

- Ако се върнем на автомобилите, и талон, и регистрационни табели - всичко ще става при нотариуса, така ли? Кога реално би могло това да се случи?

- Нужна е законодателна промяна. Но това е част от философията на правителството за намаляване на административната тежест.

- Стана дума за намаляване на такси, а от съдебната власт от години настояват за повишаване на тяхната тарифа.

- Не случайно тарифата за съдебните такси се приема от кабинета. Тези такси засягат достъпа до правосъдие. Не можем да превърнем правораздаването в луксозна дейност само за богати. В момента работната група в МП, в която влизат и експерти от НСИ, работи по Тарифата за таксите и тяхното съответствие с конституционните норми, в които е казано, че гражданите плащат данъци и такси съобразно доходите и имуществото си. Развитието ни не е стигнало такова ниво, че таксите да се превърнат в бариера към правораздаването.

- Преди да станете зам.-министър, бяхте член на комисията за конфликт на интереси. За времето, откакто работи, този орган не показа ефективност. Много от решенията й са отменени от съда. Като прибавим и тефтерчето на бившия й шеф Филип Златанов...

- Имате право. Но демокрацията няма цена и не може да се измерва в цифри. Ефективността на този орган не се измерва само с влезлите в сила решения и наложените глоби, а преди всичко с превенцията като резултат от нейната дейност. Комисията е нов орган и тепърва ще доказва своята ефективност.

- И все пак от тефтерчето излезе, че комисията е била просто параван, а решенията са вземани другаде. Каквото е написано в тефтерчето, така е и решавано.

- Не всичко, което е записано в тефтерчето, е излязло от комисията като решение. Давам за пример Найден Зеленогорски. (В тефтерчето пишеше "Н. Зеленогорски да се удари - става приоритет", б.а.) Оказа се, че сигналът срещу него е неоснователен и производството е прекратено.

- Интересно е също как е определян дневният ред на комисията и защо някои проверки са продължавали прекалено дълго време.

- Дневният ред е определян така, както сочат законовите разпоредби, а те дават това правомощие на председателя на комисията. Министерството на правосъдието е вносител на промени в Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, които имат за цел да прецизират уредбата. В законопроекта е предвидено решението, с което комисията е установила конфликта на интереси, да съдържа и санкцията, като обжалването на този акт да става едновременно. Разписани са и правомощията на комисията и е предвидена фигурата на заместник-председател на комисията.

Интервю на "Сега"

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.