• 10 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8224
  •  GBP / BGN 2.2744
  •  CHF / BGN 2.0039
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 12°C

1,9 млн. лв. за възраждане на вътрешния туризъм

1,9 млн. лв. за възраждане на вътрешния туризъм

/КРОСС/1,9 млн. лв. е сумата по Оперативна програма „Регионално развитие" (ОПРР), предвидена за насърчаване на вътрешния туризъм. Заданието е стартирало през 2011 г., но договорът за изпълнение е подписан едва през октомври, 2014 г. Допълнителното забавяне на този проект би довел до загуба на европейските средства, обясни министърът на туризма Николина Ангелкова. „У нас остана късата клечка, с встъпването си в длъжност получих договора, който трябваше да бъде подписан и да започне изпълнението му. За екипа и за министерството е невъзможно да се правят промени, свързани с изпълнителите или с това в кои медии да бъдат разпределени рекламните материали. Единственото, което постигнахме е от списъка с медиите да отпаднат издания, които вече не съществуват, защото са фалирали." - обясни Ангелкова. 

Социологическите изследвания са доказали, ченад 83 на сто от българите са склонни да почиват в страната си. Министърът предположи, че повишена вътрешна активност ще компенсира донякъде отлива на десетки хиляди руски и украински туристи през летния сезон (около 20 на сто спрямо предходната година).

Целта на кампанията за насърчаване на вътрешния туризъм е опознаване на 50 непознати места в България. Не става ясно обаче дали евентуалното повишено раздвижване на пътуванията в страната ще компенсира резултатите в приходната част на бюджета от ваканции, защото руските туристи идват по Черноморието, а не във вътрешността на страната. Затова за морето ще се търсят попълнения от традиционни пазари като Великобритания, Германия, Сърбия, Полша и скандинавските държави. Министърът допълни, че ще се търси одобрение от ЕК да бъдат подкрепени компаниите, които предлагат чартърни ваканции да водят туристи у нас от началото на април до края на октомври. Без да го изрече директно, министърът говори за вече приета в други държави практика държавата да отпуска средства на тези туроператори, които могат да попълват легловата база в празните сезони. В Македория, например, 2,5 млн. евро са предвидени за субсидия на туроператорите, които водят туристи в страната. За всеки турист, пристигнал по въздух, туроператорът получава 35 евро. За гостите, дошли с автобуси, субсидията е между 10 и 15 евро.

Ангелкова уточни, че първо ще се търси правната рамка на този подход, за да не се минава през размяна на писма дали става дума за неправомерна държавна помощ или не.

Министърът отбеляза, че все по-ясно се забелязва тенденцията българите, които могат да си позволят пълноценна ваканция да не я прекарват в страната. Не може обаче да се очаква от българите да организират ваканции по непознатите места, защото освен, че не са познати, те са с ограничена или напълно липсваща инфраструктура, без условия за допълнителни занимания, без атракции, които да осмислят пътуването, отбелязаха журналистите, присъстващи на презентацията на новия проект. Някои от предложените места както са отбелязани в списъка, изискват часове пътуване и гледане не по-дълго от 5-10 минути с което запознаването с обекта се изчерпва.

Министърът посочи катопример за туризъм Драгоманското блато, което е едва на половин час от София. Но на мястото на блатото освен блато няма друго.

По същата логика в списъка с непознатите (в национален и световен мащаб) обекти може да бъде добавено и езерото в квартал „Дружба" в столицата, както и наблюдение на овце и овчарско куче около водоеми в района на Ихтиман (на 35 км. от столицата). Всъщност Софийското поле предлага отлични възможности за организиране на блатно-воден туристически клъстер.Списъкът от 50 непознати места в страната е подбран от общо 325 предложения. Под номер 1 (изброяването е по азбучен ред на градовете) е Конакът и Кръстата казарма във Видин. Ако в града добавим и крепостта Баба Вида, разглеждането на тези забележителности отнема сумарно около 2 часа, заедно с предвижването между тях. Сред атракциите в града е ядене на кебапчета на гарата.

За да се получи смислена разходка, пътешествието трябва да започне от Белогдрадчишките скали, да бъде посетена Рабишката могила и Рабишкото езеро, крепостта Кастра Мартис в Кула (в списъка с 50-те обекта), а Видин да е само крайната точка.

Надсловът на кампанията за опознаване на България е „Скритото пред очите ти".

След като жителите на Северозападна България са доказано най-бедните в целия Европейски съюз и те нямат никакво намерение да обикалят с 30-годишните си коли за локален туризъм, най-близо до тях са софиянци. Очаква се столичани да са така изкушени от възможността да опознават родината, че като тръгнат от София, те безспирно да се отбиват по пътя, за да се радват на „Скритото пред очите ти". Надсловът е избран от 6 фокус групи по 12 души, иначе казано от 72-ма представителни човека.

Срокът на договора е 10 месеца и в изпълнението му се включва и създаване на нов сайт: Myastoto.bg. Там изкушените от търсене на непознатото ще се запознават с предложените 50 обекта. Министър Ангелкова потвърди, че линк към сайта ще се намира и в националния туристически портал Bulgariatravel.org. След като изтече срока на договора обаче, не е ясно дали този сайт ще бъде поддържан, от кого и на каква цена.

В общия обем на заданията по договора за насърчаване на вътрешния туризъм е предвидено ТВ предаване от 32 епизода по БиТиВи. Като комуникационен канал ще бъде включено и метрото, ще бъдат написани 101 промоционални статии. 30-секундни вдъхновяващи клипове ще бъдат излъчени 1080 пъти. Първият от тях е заснет на 8 и 9 януари, в адски студ, основни герои са деца. Идеята е вдъхновението да бъде усетено през детските очи.На въпроси, свързани с придружаващата инфраструктура и допълнителните занимания, които предлага всяко от тези места, Ангелкова пое ангажимента лично да обиколи всички изброени в списъка места, за да види къде и какво допълнително може да бъде направено. Тя подчерта, че трябва да се работи и по указателните табели, а целта е през 2016 г. да заработи специален фонд за туристическа инфраструктура, който да финансира малки пътни отсечки на съответните разклонения към обектите, хигиенни удобства и т.н.

Повече от 15 години докладите на Световната туристическа организация (UNWTO) акцентират на увеличаващото се търсене на преживяване, съчетано с качествено настаняване, отлична кухня и местни традиции. Досега нито една кампания, свързана с вътрешния туризъм не е търсила връзка с тематично ориентираните туристи. Всички послания са на принципа „Айде, хора, движете се, защото е хубаво да шавате насам-натам." Затова без никаква държавна подкрепа (или вдъхновение, каквато е целта на 10-месечния проект), общества на фотографи, колоездачи, мотористи, пеши туристи, наблюдатели на птици и т.н. правят собствени групи, собствена организация за настаняване и опознават местата, за които авторите на подобни начинания не са и чували. А дори да са - идея нямат как да ги представят.

Поради липса на европейско финансиране, Македония отдавна е заложила на ентусиазма на специалисти, които с качествен труд допринасят за визуалното разкриване на уникалните места в страната. У нас фотографи-аматьори са автори на сайтове и страници във ФБ, посветени само на България, които разкриват места, маршрути и подходящи периоди за посещение далеч преди всяка еврофинансирана кампания. От тяхното изключително висококачествено творчество на държавно ниво никой и никога не се интересува.И тук се къса връзката: който иска да опознава България няма нужда от изкуствено измислен и в крайна сметка безполезен сайт с ограничен живот в рамките на финансирането му. Всеки, който иска да опознава България (включително и от чужбина) светкавично намира работещите фейсбук страници и там задава въпроси: Как да стигна до това място, къде да паркирам, къде да спя, какво да очаквам. И получава отговор в рамките на час или два с географски координати, снимки на местата, имена на хората, при които настаняването е най-приятно, цени и всички възможни подробности. Тъй като обаче тези работещи модели не могат да бъдат финансирани с европари, те функционират безплатно, а платените водят към... някое блато или към Музей на киселото мляко, където можете да ядете и таратор!

Кратка проверка на темите в сайта на ежегодното световно туристическо изложение ITB в Берлин показва всички модерни тенденции, свързани с методите за вдъхновяващо представяне на пътуванията по целия свят - така, както хората, които плащат за пътешествия, ги търсят. У нас архаизмът започва от дисплея, показан на горната картинка, минава през безполезни сайтове в които някой казва, че е страхотно да си откривател на нещо без каквато и да е добавена стойност и приключва с отчитането на едни пари.

Източник: ГЛАСОВЕ

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.