- 02 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8282
- GBP / BGN 2.2865
- CHF / BGN 2.0041
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 16°C
Нанков: Третият "Дунав мост" ще е готов в обозримо бъдеще
11 Септември 2017 | 08:34
/КРОСС/ „Дунав мост" 3 ще стане в обозримо бъдеще. На 3 октомври имаме съвместно заседание на двете правителства (българското и румънското) и тогава ще обсъдим детайлите на бъдещия проект. Трети мост е необходим". Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков в предаването „Здравей, България" по Нова телевизия.
„Говорим за нов мост, за изцяло ново съоръжение. Било с изграждане с бюджетни средства от българска и румънска страна, било на база на концесия, ако бъде намерен инвеститор", обясни той.
Министърът посочи, че според ангажиментите, които правителството има към обществото и сроковете, с които работи, 2025 година АМ „Хемус" трябва да бъде изцяло завършена с още 250 км от София до Варна.
„Започнахме 9-те км от Ябланица до Тетевен, в момента проектираме, за да сме готови до края на годината, за още 50 км до разклона Ловеч-Плевен", уточни Николай Нанков.
„От Варна имаме нови 16 км, за които мина обществената поръчка. Имаме готов проект и е избран изпълнител. В момента изборът на изпълнител се обжалва, но в рамките на няколко месеца ще стартираме и с тези 16 км в посока Шумен и Търговище", обясни регионалният министър.
„Обозримо в рамките на мандата 75-100 км новоизградена АМ „Хемус" са реални", заяви Николай Нанков.
„Останалите участъци в известна степен ще бъдат в проектна готовност. Ще бъдат проектирани или ще се строят", каза още министърът.
Той коментира и предстоящото днес обществено обсъждане в Кресна и Симитли за трасето на магистрала „Струма" през Кресненското дефиле.
„ Трудно бихме могли да се съгласим със съжденията за „път-убиец" и повишена опасност от ПТП-та. Трафикът ще се редуцира минимум с 40 до 50% от дефилето. Това ще бъде трасе със скорост на движение до 80 км/час - не само няма да повиши риска, а точно обратното", заяви регионалният министър.
„Като всеки нов проект и този поражда освен големи очаквания и нови притеснения. Опитваме се да разсеем тяхната несъщественост, тъй като сме се погрижили за всичко, включително за местния бизнес и икономика", обясни Нанков.
По думите му голямото опасение на хората от Кресна е било достигането до техните ниви и имоти в рамките на дефилето, но са предвидени 5 пътни възела със свързаност между двете платна.
„За местния бизнес, за заведенията, за рафтинг туризма, за зеленчукопроизводителите сме предвидили 2 пътни възела, които са проектирани в настоящия вариант. 17 и 19 декара са в рамките на землището на Кресна. Пътните възли са в двете посоки. Обмисляме и варианта за 2 отбивки, две зони за отдих и търговия, с кмета на Симитли постигнахме договореност и за конкретни парцели", уточни той.
Във връзка с варианта магистралата да бъде изградена в планината Николай Нанков коментира:
„Вариантът е разглеждан от икономическа, техническа и екологична гледна точка. Това е по-тежкият от времева гледна точка вариант".
„Сега ще имаме рехабилитация на съществуващо трасе и изграждане на едно трасе, а не две трасета източно от дефилето. Ще спестим като време минимум 3 години", поясни министърът и допълни, че с оглед на допустимостта на разходите целият проект трябва да бъде реализиран до 2023 година.
„Кресненското дефиле е най-сеизмично тежкият участък, с висока честота на земетресения", коментира Николай Нанков и уточни, че вариантът двете платна да се изнесат източно от Кресненското дефиле ще е по-скъп с над 800 млн. лева.
Министърът говори и за старта на процедурата за тол-системата.
"Очакваме през месец октомври да имаме избран изпълнител и през 2018 г. да довършим процедурата по въвеждане на тол-системата. Не сме се отказали и да заведем иск срещу жалбоподателите, заради които България търпеше загуби в продължение на година и половина от невъвеждането на тол-таксите", добави той.
Превозните средства с тегло до 3,5 т ще останат на винетен режим, като електронни винетки ще заменят досегашните хартиени стикери, напомни министърът. Превозните средства, които са с тегло над 3.5 т. ще попаднат в обхвата на тол-системата. В тази категория попадат и големите автобуси, но за тях се предвиждат облекчения, тъй като те предоставят специален вид услуга, обясни Николай Нанков. След въвеждането на тол-системата основната тежест ще бъде поета от големите тирове, подчерта министърът.