-
09 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6781
GBP / BGN 2.2363
CHF / BGN 2.0833- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Призив: производителите да избират – или оцет или имитации
11 Октомври 2016 | 14:58
/КРОСС/Производството и предлагането с приоритет на имитиращи хранителни продукти е тенденция, не е случайност, заяви в интервю за в-к 24 часа днес Богомил Николов от „Активни потребители". Нужно е най-накрая да се погледне глобално на този проблем и да се вземат мерки от всички въвлечени в процеса страни. На първо място са производителите, които демонстрират некоректни практики спрямо потребителите. Николов смята, че подобно на предложението на Министерството на земеделието и храните за промени в закона за производство на млечни продукти, което гласи, че един и същи производител не трябва да има право да произвежда и натурален и синтетичен продукт, такава мярка трябва да бъде наложена спрямо всички производители. В момента на пазара на оцет пример е един от водещите производители с масово разпространение в търговската мрежа, който при въвеждане на по-строги правила ще трябва да избира - или оцет или имитации.
До тогава обаче приоритет за асоциацията остава саморегулацията на търговските вериги - като най-бърз и полезен метод за потребителите. „Активни потребители" призоваха големите търговци да не чакат закони и санкции, а сами да проявят отговорност, като отделят имитациите на отделни щандове и ги маркират, за да може потребителите да са наясно какво купуват и ако посягат към синтетиката то да е по собствен избор. „Достатъчно е една верига да го направи, това вече ще ни покаже много. Защото аз съм убеден в позитивната реакция на потребителите, когато има разделяне. И тогава е въпрос на време и другите вериги да последват този, който ще бъде пръв. Просто такава е пазарната логика" - допълва Николов. Той дава пример с Англия, където преди няколко години бе въведена светофарна система за обозначение на вредните съставки в храните, която така и не се възприе на общоевропейско ниво. Там една верига тръгна да маркира храните със зелено, ако има малко сол и захари, и с жълто и червено, ако са повече. И успехът на този подход беше толкова голям, че на практика всички вериги го подеха впоследствие и стана като неписан закон. Такава саморегулация се очаква и от нашите вериги, споделя още Николов. Когато синтетичен оцет и натурален са един до друг, е нормално хората да се заблуждават и да смятат, че са еднакви продукти. „За съжаление, все още много хора вярват, което е остатък от социализма, че щом едно нещо е стигнало до рафта, значи е било проверено от всички възможни контролни органи. Отдавна не е така."
Проверките за предлагане на имитиращи продукти на оцета обхващат предимно производители и търговската мрежа. Към тях обаче трябва с се добавят консервните фабрики, детските градини, училищните столове, обществените заведения. Дори добросъвестните ресторантьори не знаят какво им носи доставчикът, именно затова имитиращите продукти трябва да бъдат обозначени изначално и отделени като синтетика в цялата верига, която съвсем не свършва в супермаркета, категоричен е Николов.