• 09 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6781
  •  GBP / BGN 2.2363
  •  CHF / BGN 2.0833
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Ученици: Учат ни да зубрим, а не да мислим

Ученици: Учат ни да зубрим, а не да мислим

Позиция на Съюза на учениците относно настоящата реалност в образователната система на България

Образователната система на всяка една национална държава инейното ниво на развитие свидетелстват за направлението нанаблюдаваните обществените реалности. България е страна страдиционно богата култура и добре развито средно образование,което обаче, към момента, се намира в тежка морална иинституционална криза. За това свидетелстват фактите, според които41 % от българските ученици до 16 годишна възраст са напълнонеграмотни, а поне половината от учениците от 1-3 клас имат проблемс усвояването на българския език, тъй като за тях той не е майчин. 38% не завършват започнатото си образование, а една трета, задълженипо закон да се образоват, не го правят. Налични са съществениразлики в начина и нивото на образоване в по-големите градове всравнение със средните и по-малките такива. По-богатите социалнигрупи осигуряват по-добро средно образование на своите деца,отколкото по-слабо заможните. Всичко това говори за сериознинатрупани проблеми и е само малка част от общата картина наобразователна недостатъчност, опростачаване на ученическатаобщност и слаба възможност за реализация в обществото.

Налице са още други типични въпросителни и проблеми, коитобихме искали да маркираме. Това са неадекватната на съвременнитенеобходимости учебна програма и учителски подход; продължаващатазакостенялост и феодална структура в училище; липсата надостатъчно ученическо участие в процесите на вземане на решение вучилище; девалвацията на основни ценности в ценностната система научениците; липсата на ученическо обединение за общи каузи;недостатъчната гражданска, здравна и междуличностна ученическакултура; нарастващата демографска криза и отпадането на ученици отобразователния процес; растящото насилие и дискриминация вучилище; външната миграция; некачествената или недостатъчноразвита училищна инфраструктура и т.н. и т.н.

Ученическото самоуправление в повечето учебни заведения несе радва на завидна активност и подходяща позиция винституционалната структура на съответното училище. Ученическитесъвети се доминират от по-възрастни преподаватели, психолози,педагогически наставници, които променят реалния дневен ред научениците съобразно собствените си разбирания. Училищнатадемокрация се намира в пълен колапс и зависимост от решенията насъответния директор и регионален инспекторат. Достига се до там, чедържавата да изготвя и прилага унифицирани механизми заученическо участие, които да се трансферират на общинско, областно и национално равнище в пълен non-sense с традиционнотосамостоятелно изграждане на ученически организации в гражданскотообщество. Директори и учители с десетилетия не подобряват своитекомпетенции, но продължават да бъдат несменяеми, въпреки понякогаявното си нежелание да осъществяват своите мениджърски иобучителни функции. Учениците се учат да заучават материал, а не дамислят. Извънкласната активност е дейност поставена като вторакатегория и неформалното образование не е на почит.

Поради изложените по-горе образователни реалности Съюз научениците в България, като национално ученическо обединение наученически лидери от цялата страна, се обявява

ЗА :

▪ фиксиране на ученическия съвет като орган със специфичнифункции в системата на училищното образование

▪ право на ученическо мнение с реална тежест при решения заназначаване на директори и учители в отделните учебни заведения

▪ право на ученическо мнение с реална тежест при приемане научилищните правилници

▪ право на ученическо мнение с реална тежест при приемане научебните програми и решенията за изключване на ученици

▪ гарантирано участие с право на реален глас на ученическите съветив заседанията на педагогическите съвети

▪ установяване на ученическата стипендия за отличен успех исоциалните стипендии като 15 % от минималната работна заплата

▪ осигуряване на легална възможност за съвещателно оценяване отвтори преподавател по идентична специалност в съответното училище

▪ въвеждане на мандатност при упражняване на провомощията отстрана на директорите на учебни заведения(три годишен мандат свъзможност за двукратно преизбиране)

▪ въвеждане на предмет "Гражданско образование" в училище, дваучебни часа седмично

▪ застъпване на реално измерим бонус в оценяването за определениучебни предмети при активно участие в извънкласни дейности инеформално образование

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.