-
09 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6781
GBP / BGN 2.2363
CHF / BGN 2.0833- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Ученици: Учат ни да зубрим, а не да мислим
16 Октомври 2013 | 10:16
Позиция на Съюза на учениците относно настоящата реалност в образователната система на България
Образователната система на всяка една национална държава инейното ниво на развитие свидетелстват за направлението нанаблюдаваните обществените реалности. България е страна страдиционно богата култура и добре развито средно образование,което обаче, към момента, се намира в тежка морална иинституционална криза. За това свидетелстват фактите, според които41 % от българските ученици до 16 годишна възраст са напълнонеграмотни, а поне половината от учениците от 1-3 клас имат проблемс усвояването на българския език, тъй като за тях той не е майчин. 38% не завършват започнатото си образование, а една трета, задълженипо закон да се образоват, не го правят. Налични са съществениразлики в начина и нивото на образоване в по-големите градове всравнение със средните и по-малките такива. По-богатите социалнигрупи осигуряват по-добро средно образование на своите деца,отколкото по-слабо заможните. Всичко това говори за сериознинатрупани проблеми и е само малка част от общата картина наобразователна недостатъчност, опростачаване на ученическатаобщност и слаба възможност за реализация в обществото.
Налице са още други типични въпросителни и проблеми, коитобихме искали да маркираме. Това са неадекватната на съвременнитенеобходимости учебна програма и учителски подход; продължаващатазакостенялост и феодална структура в училище; липсата надостатъчно ученическо участие в процесите на вземане на решение вучилище; девалвацията на основни ценности в ценностната система научениците; липсата на ученическо обединение за общи каузи;недостатъчната гражданска, здравна и междуличностна ученическакултура; нарастващата демографска криза и отпадането на ученици отобразователния процес; растящото насилие и дискриминация вучилище; външната миграция; некачествената или недостатъчноразвита училищна инфраструктура и т.н. и т.н.
Ученическото самоуправление в повечето учебни заведения несе радва на завидна активност и подходяща позиция винституционалната структура на съответното училище. Ученическитесъвети се доминират от по-възрастни преподаватели, психолози,педагогически наставници, които променят реалния дневен ред научениците съобразно собствените си разбирания. Училищнатадемокрация се намира в пълен колапс и зависимост от решенията насъответния директор и регионален инспекторат. Достига се до там, чедържавата да изготвя и прилага унифицирани механизми заученическо участие, които да се трансферират на общинско, областно и национално равнище в пълен non-sense с традиционнотосамостоятелно изграждане на ученически организации в гражданскотообщество. Директори и учители с десетилетия не подобряват своитекомпетенции, но продължават да бъдат несменяеми, въпреки понякогаявното си нежелание да осъществяват своите мениджърски иобучителни функции. Учениците се учат да заучават материал, а не дамислят. Извънкласната активност е дейност поставена като вторакатегория и неформалното образование не е на почит.
Поради изложените по-горе образователни реалности Съюз научениците в България, като национално ученическо обединение наученически лидери от цялата страна, се обявява
ЗА :
▪ фиксиране на ученическия съвет като орган със специфичнифункции в системата на училищното образование
▪ право на ученическо мнение с реална тежест при решения заназначаване на директори и учители в отделните учебни заведения
▪ право на ученическо мнение с реална тежест при приемане научилищните правилници
▪ право на ученическо мнение с реална тежест при приемане научебните програми и решенията за изключване на ученици
▪ гарантирано участие с право на реален глас на ученическите съветив заседанията на педагогическите съвети
▪ установяване на ученическата стипендия за отличен успех исоциалните стипендии като 15 % от минималната работна заплата
▪ осигуряване на легална възможност за съвещателно оценяване отвтори преподавател по идентична специалност в съответното училище
▪ въвеждане на мандатност при упражняване на провомощията отстрана на директорите на учебни заведения(три годишен мандат свъзможност за двукратно преизбиране)
▪ въвеждане на предмет "Гражданско образование" в училище, дваучебни часа седмично
▪ застъпване на реално измерим бонус в оценяването за определениучебни предмети при активно участие в извънкласни дейности инеформално образование