• 18 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 13°C

ГЕРБ се разграничи от министъра на образованието от РБ

ГЕРБ се разграничи от министъра на образованието от РБ

/КРОСС/ГЕРБ се разграничи от министъра на образованието проф. Тодор Танев и екипа му заради новите стандарти за учебния план, които предизвикаха огромен скандал заради драстичното намаляване на часовете по основния чужд език в езиковите гимназии, премахването на обучението по история, география, биология, химия в последните две гимназиални години, намаляването на часовете за спорт, музика и изобразително изкуство и промяна в учебните планове, която ще затрудни силно преместването от една гимназия в друга.

Управляващата партия се разграничи от министъра, излъчен от Реформаторския блок, чрез изявление на председателя на комисията по образование и наука в Народното събрание Милена Дамянова, която е основен вносител на Закона за предучилищното и училищното образование и негов съавтор в качеството й на зам.-министър на образованието в първия кабинет на ГЕРБ.

Изявлението на Дамянова бе провокирано от вчерашна пресконференция, на която министър Танев и заместничката му Ваня Кастрева заявиха, че промените в учебните планове и програми били продиктувани от новия образователен закон (на ГЕРБ) и те само го следвали. Днес пред Нова тв. Кастрева отново даде да се разбере, че действията й като зам.-министър, отговарящ за новите училищни стандарти, са изцяло съобразени със закона.

Стандартите за учебен план, за общообразователната подготовка, които се разискват в момента, са единствено и само в компетенцията и отговорността на министъра на образованието и науката и на МОН. Подписът, който стои под тези стандарти е единствено и само на министъра на образованието, заяви днес Дамянова.

Ето изявлението й:

"Краткото изявление, което ще дам, в качеството ми на председател на комисията на образованието, се налага поради изявленията на министър Танев и неговия екип от вчера, че промените, които прави министерството, са заложени в Закона за предучилищното и училищното образование.

Искам да уточня няколко неща. Стандартите за учебен план, за общообразователната подготовка, които се разискват в момента, са единствено и само в компетенцията и отговорността на министъра на образованието и науката и на МОН. Те се разработват от МОН в тях е заложен броя на часовете по отделните предмети, предметите, които да се изучават исъотношението между задължителни, избираеми и факултативни часове.

Подписът, който стои под тези стандарти е единствено и само на министъра на образованието, затова считам за некоректно да се обвинява парламентът за едни или други промени и да се създава внушение в обществото, че едва ли не депутатите са заложили тези промени. Пак повтарям, законът не определя какви предмети да се учат и по колко часа да се учат. Това се определя единствено и само от Министерството на образованието.

Тъй като също във вчерашния ден има оплакване затова че като комисия сме дали прекалено кратки срокове за разработване на тези учебни програми. Още през месец април министърът сподели пред комисията, че тези стандарти ще са готови до началото на лятото и че те се обработват. Изрично във всеки текст от закона е отчетено мнението на министъра. Съобразили сме се и с мнението на министерството.

В последните дни има доста писма към комисията от различни професионални гилдии от учителите по философия, от университетите. Днес изпратих писма към тях с това, което споделих и днес с вас.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Христо Монов

Със закона за предучилищното и училищно образование, който бе приет и действа от миналия месец не виждам начало на реформа, напротив, забелязвам нещо съвсем друго - да се досъсипе българското образование. Самото му наименование буди недоумение сред специалистите. Да, имало е закон с такова име, но той е бил закон-наредба, приет от превратаджиите на 19 май 1934 г. В него е било заложено децата да бъдат обхванати във формалното образование едва ли не от раждането си в т.нар. детски огнища и оттам нататък – до зрелия си живот. А, както знаем деветнадесетомайците в никакъв случай не са образец на демократичност. Но, ето, и днес се приемат подобни на техните закони. Според мен, има опасни неща в този закон за предучилищното и училищно образование. Наскоро го обсъждахме с колеги от БАН и се съгласихме, че заложените в него „реформи” ще доведат буквално до изпепеляването на децата - синдромът burnout, изразяващ се най-вече в загуба на мотивация, на желание да учат, както и в емоционална хладина към обучението. А това изпепеляване е заложено в този закон и ще задълбочи тенденциите на отчуждение на подрастващите към знанието като ценност. Погледнете частта, която касае предучилищното образование - там думата игра, която на тази възраст е водеща дейност, признато в световната психология, се споменава само един-единствен път. За сметка на това се оказва, че предучилищното образование се организира в учебни години. Всяка от тях да започва на 15 септември и да продължава 12 месеца. Чуйте и това - учебната година трябвало да включва учебно и неучебно време - учебното било от 15 септември до 31 май на следващата календарна година, т.е. на нашите деца им остава време да играят в детската градина след 5 г. възраст от 1 юни до 15 септември. А в първия вариант на закона думата „учител” бе спомената един-единствен път… Хора, къде отиваме? Авторите на закона - кои сте вие, къде се намирате, че да правите учебни години за децата на тази невръстна възраст? С тези усвоени 22 млн. лв. защо не купихте електронни дъски или нещо друго, което действително да въведе иновативни методи на обучение? Ще го кажа направо, без заобикалки, защото е време някой да назове проблема с истинското му име - за мен законът е опит да се въведе фашизъм в образованието. Обикновено фашизмът го въвеждат много прости хора. Никой не може да ме убеди, че Адолф Шикългрубер е бил интелектуално възвисен човек. Тези хорица, които са писали този закон са такива, чиито способности за съждения са силно съмнителни. Да не говорим, че в закона в чл. 63 ал. 2 се казва, че „педагогическата ситуация е основна форма на педагогическото взаимодействие”. Подобно нещо, светла му памет на моя професор по психиатрия Васил Милев - едно от големите имена в тази наука, определяше като словесна салата и предприемаше не особено щадящи методи на терапия. Да не ги назовавам… На такива персони - законотворци би трябвало да се препоръчат сериозни терапевтични действия. Ако си направим труда отново да се заровим в мотивите на закона за предучилищното и училищно образование ще намерим нещо много интересно. Този документ регламентира финансирането от държавния бюджет на децата и учениците, които се обучават в частните училища и частните детски градини, „като по този начин ще разшири достъпа до образование, от една страна, и ще повиши конкуренцията между образователните институции, от друга”. Забележете, чрез финансирането от държавния бюджет на частните училища и детски градини ние сме щели да разширим достъпа до образование /?!/. Ами няма ли да разширим този достъп, ако дадем парите, определени за частниците, за децата от бедстващите райони на България - от Северозапада, Делиормана, Руенската община, от Малко Търново? За да не ходят те до училище с раздрънкани автобуси, за да дадем повече пари на учителите там, за да се подмлади професията. Толкова много пробойни има в образованието поради липса на средства, но – съгласете се, частните училища не са сред тях. Според мен, авторите на този закон без да искат, криейки се зад някакви мъгливи фрази, нанасят непоправима вреда на малкото останало качество в нашата държава. Ако законът за предучилищното и училищно образование разгърне зловредния си капацитет чрез тиражиране на нови учебни програми и осакатяващи децата и учениците реформи, усвоителите на милионите могат да свирят реквиема на образованието ни. Авторите на закона, обаче, са си вкарали и един голям автогол - разрешават домашното образование. Бих препоръчал на родителите, които не са доволни от системата, която обрича децата им на прегаряне и имат възможности - оставете децата си в къщи. Аз лично се ангажирам, освен моите, да поема и няколко деца от квартала, за да ги обучавам. Гарантирам, че моите ученици ще научат много повече, отколкото в стагниращото новобългарско училище. Мисля, че и учителите могат да подкрепят тази инициатива, за да покажем, че наистина има гражданско общество. /БГНЕС Прочети още на: http://www.bgnes.com/bez-filtyr/bez-filtyr/4385119/

11.11.2015 12:01:31

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.