-
10 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6807
GBP / BGN 2.2391
CHF / BGN 2.0840- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Porsche 911 GT3 - състезателна техника за всеки ден
22 Декември 2013 | 11:11
На кръгли годишнини хората обичат да разказват забавни истории. Прелистват се семейни албуми, разказват се вицове. Как е било всъщност преди 50 години, когато на бял свят се е появило Porsche 911? Всичко започва съвсем безобидно. Когато новият спортен автомобил от Цуфенхаузен е представен в целия си блясък на IAA през 1963 г., са му достатъчни 130 к.с., за да разтупти сърцата на феновете. 911 обаче е нещо особено не само заради 2,0-литровия си боксерен двигател, разположен в задницата на автомобила. Причината се крие най-вече в класическата му красота.
Тесен, компактен, със скосен покрив и калници като дула на оръдия. Въодушевяващ, семпъл, завладяващ. 50 години по-късно 911 все още си е 911. Porsche обновяваше модела много внимателно през годините. Разбира се, че автомобилът се е променил. Цилиндрите отдавна се охлаждат с вода вместо с въздух, трудно превключващата 5-степенна трансмисия е заменена с интелигентна предавателна кутия с два съединителя. Освен това е станал по-обемист и по-голям. Значително по-голям. Инженерите са го отучили от неособено доброто поведение на пътя върху тесните гуми, както и от люлеещото окачване.
Което в никакъв случай не означава, че 911 вече не е за истински мъже. Който не вярва, нека се изказва след срещата с 911 GT3, актуалната кулминация в 50-годишната история на 911. Въпреки че отново имаме лека промяна на формата в сравнение с предшественика, под каросерията има чисто нова техника. Това път автомобилът отново е дело на отдела за моторен спорт, както и всички GТ варианти на 911. Там работят хората, които имат само една задача: да направят Porsche 911 още по-бързо, с всякакви трикове и без никакви компромиси. Тук расовите състезателни компоненти превръщат GT3 в ултимативно 911. Нека започнем от сърцето - боксерния двигател.
Досега тя беше от състезателната кола от Льо Ман GT1, а новият 3,8-литров агрегат е базиран на 6-цилиндровия на „цивилната" Carrera S. Почти всички части на машината са различни от тези на серийния модел. Титанова мотовилка, ковани бутала и управление на клапаните посредством кобилиците и GT3 достига до 9000 оборота в минута. 8250 оборота са необходими за максималната мощност от 475 к.с. Това прави 125 к.с. на всеки литър работен обем, впечатляваща стойност за атмосферен двигател. От Porsche залагат на трансмисията с два съединителя PDK, която досега се натъкваше на неодобрение в кръговете на 911 GT („прекалено сложна и ненужно тежка").
Новото GT3 е оборудвано серийно с нея, а от Porsche обещават на традиционалистите: тази скоростна кутия наистина може всичко по-добре в сравнение с най-добрия водач. Доказателството е числото: под 100 милисекунди - за толкова бързо превключва PDK трансмисията. Няма по-бърз спортен автомобил за нормални пътища в това отношение, казва GT-човекът Пройнингер. Затова от Porsche използват наименованието „светкавично превключване". Разбира се, инженерите и тук са мислели само за състезателните качества.
Тъй като състезателите обичат да превключват бързо в резки завои, за да принуждават автомобила към контролиран дрифт, сега PDK владее всичко това. Издърпвате едновременно и двете пера на волана, изключвате предавката, после отново я включвате, а задните колела получават необходимия за настройката импулс. Несъмнено това е едно съвършено улеснение, тъй като поради по-дългото си с 10 см междуосие новото GT3 не е чак толкова пъргаво в завоите, колкото своя предшественик. За да се опитат да възпроизведат желаната пъргавина, от Porsche използват система за четири завиващи колела.
Под скорост 50 км/ч задните колела се изместват при завъртане на волана докрай с до 1,5 градуса в срещуположна посока. „Така междуосието се скъсява виртуално с 15 сантиметра", обяснява Пройнингер. Над скорост от 80 км/ч задните колела завиват в противоположна посока - това увеличава стабилността.
Нови неща има и по другите части на окачването. В сравнение с Carrera GT3 е по-ниско с 30 мм, сега осите са изцяло от алуминий. Мотото: по-ниското тегло означава по-висока скорост. Леките пружини и алуминиевите външни тръби на амортисьорните стойки пестят 3 кг от теглото. Така въпреки по-големите си размери DSG трансмисията и четирите завиващи колела GT3 тежи не повече от своя предшественик: 1430 кг.
Усилията си струват. Време за обиколка под 7:30 минути на Нордшлайфе на Нюрбургринг е напълно възможно според Porsche. За сравнение: свръхмоделът Porsche Carrera GT с 612 к.с. постига време 7:32 минути. Това обещава престиж и е добре за бизнеса: близо 80 процента от всички GT3 се карат от собствениците си предимно на състезателни писти. Същевременно на клиента на най-наточеното от всички 911 не трябва да му липсва пригодност за ежедневието. Твърдение, което е традиция на тема 911.
Бащата на 911 Фери Порше бе казал някога: „911 е единственият автомобил, с който може от африканско сафари да отидете на "Льо Ман", после на театър и накрая да се разходите по улиците на Ню Йорк". Това изречение стана факт преди 50 години - и важи с пълна сила за най-новото отроче на семейството на 911.
ИЗВОД
Концепцията е на 50 години, а 911 е по-модерно от всякога. Новото GT3 е по-бързо и по-икономично, по-комфортно и въпреки това по-спортно от своя предшественик. Няма противоречия, за Porsche те са немислими, пише autobild.bg.