- 09 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8206
- GBP / BGN 2.2720
- CHF / BGN 2.0019
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 15°C
София е на трето място в Европа по ръст на чуждестранните посетители за периода 2009 – 2016 г.
26 Септември 2017 | 14:26
/КРОСС/ София е на трето място в Европа по ръст на чуждестранните посетители, пренощували в града, за периода 2009 - 2016 г. Това сочат резултатите от Глобалния индекс на най-посещаваните градове на Mastercard, обявени днес. С 9,4% средногодишен ръст, столицата на България се нарежда веднага след Букурещ (10,4%) и Лисабон (10,2%) и пред Будапеща (8,6%), Хамбург (8,4), Москва (8,2%), Копенхаген (8,1%), Берлин (8%) и Амстердам (7,1%).
Глобалният индекс на най-посещаваните градове на Mastercard представлява много повече от престижна класация на 132-ата най-предпочитани от пътуващите градове. Въз основа на обема посетители и техните разходи за календарната 2016 година, задълбоченият анализ дава и прогноза за растеж през 2017 г., ключови данни за най-бързо развиващите се дестинации и по-задълбочено разбиране за това защо хората пътуват, колко и как те харчат средства в различните държави.
По брой на пристигнали в града София се нарежда на 77-о място в света - пред традиционни туристически дестинации като Коломбо (Шри Ланка), Женева (Швейцария), Санкт Петербург (Русия), Казабланка (Мароко) и Кайро (Египет). Общият брой на пристигналите посетители в българската столица за 2016 г. е 1 186 413 души. Ръстът на чуждестранните посетители на София през 2016 г. е над 18% в сравнение с предходната година, а прогнозата за 2017 г. е за нов ръст от 2%.
Глобалният индекс на най-посещаваните градове на Mastercard разкрива и годишен ръст от 3,7% в изразходваните от посетителите на София средства за периода 2009 - 2016 г., като общият обем през 2016 г. достига $500 млн., при $387 млн. през 2009 г. Почти 20% е ръстът на разходите, които международните посетители са направили в София, само за последните две години (2016-а в сравнение с 2015-а).
Бангкок оглавява списък с 10 града - топ дестинации
С почти десетилетна традиция в отчитането на това къде хората пътуват в чужбина и как те разходват средства там, индексът на Mastercard отново откроява Бангкок като най-посещаваният град в света. Прогнозите за 2017 г. за ръст на посетителите в 10-те топ дестинации са положителни, с изключение на Ню Йорк, като Токио очаква най-голям растеж на броя пристигнали чужденци на територията си.
|
Международни посетители, пренощували в града през 2016 г. |
Прогноза за 2017 г. |
Бангкок |
19.41 млн. посетители |
4.0% |
Лондон |
19.06 млн. посетители |
5.0% |
Париж |
15.45 млн. посетители |
4.4% |
Дубай |
14.87 млн. посетители |
7.7% |
Сингапур |
13.11 млн. посетители |
2.6% |
Ню Йорк |
12.70 млн. посетители |
(-2.4%) |
Сеул |
12.39 млн. посетители |
0.4% |
Куала Лумпур |
11.28 млн. посетители |
7.2% |
Токио |
11.15 млн. посетители |
12.2% |
Истанбул |
9.16 млн. посетители |
0.9% |
Градовете като двигатели на икономическия растеж
В световен мащаб реалният БВП е нараснал с 21,8% от 2009 г. насам, докато разходите на международните посетители, пренощували в чуждестранни градове, са се увеличили с 41,1% за същия период. От 2009 г. насам повече от половината от най-предпочитаните градове-дестинации отчитат увеличение на разходите, съответстващи на или надвишаващи растежа на БВП, което ги превръща в приоритетни двигатели на широк икономически растеж за държавите си.
|
Разход на международния посетител, пренощувал в чуждестранен град през 2016 г. |
Прогноза за 2017 г. |
Дубай |
$28.50 млрд. |
10.2% |
Ню Йорк |
$17.02 млрд. |
1.5% |
Лондон |
$16.09 млрд. |
(-4.6%) |
Сингапур |
$15.69 млрд. |
0.3% |
Бангкок |
$14.08 млрд. |
10.9% |
Париж |
$12.03 млрд. |
4.9% |
Токио |
$11.28 млрд. |
3.7% |
Тайпе |
$9.91 млрд. |
6.9% |
Сеул |
$9.38 млрд. |
1.8% |
Барселона |
$8.90 млрд. |
6.9% |
Бъдещите градове-дестинации
Растежът на международните посетители, пренощували в някой измежду 132-те града, включени в индекса, също е надвишил БВП с 55,2% от 2009 г. насам. Разликата между градовете от Топ 10 и 10-те най-бързо развиващи се дестинации продължава да демонстрира значението на регионите на тихоокеанска Азия и Близкия изток, откъдето вероятно ще се появят бъдещите градове-лидери.
|
Ръст на посетителите за периода 2009-2016 |
Осака |
24.0% |
Чънду |
22.7% |
Коломбо |
20.3% |
Абу Даби |
18.9% |
Джакарта |
18.2% |
Токио |
17.7% |
Ханой |
16.4% |
Рияд |
15.9% |
Лима |
15.2% |
Тайпе |
14.5% |
Ключови данни за причините за пътуване и разходите в посетените градове
В 20-те най-големи градове-дестинации, по-голямата част от пътуванията се извършват за развлечение, като изключение прави Шанхай, където близо половината (48,4%) посетители пътуват по работа. Куала Лумпур е лидер по дял посетители (92,2%), които го посещават за почивка и развлечение.
Индексът идентифицира няколко категории разходи, които илюстрират как посетителите харчат средства, когато посещават Топ 20 на градовете-дестинации:
§ Храненето заема най-голям дял от харчовете на посетителите на Сеул (47%), Истанбул (33,6%) и Прага (29,3%).
§ Хората харчат повече за пазаруване при пътуване до Лондон (46,7%), Осака (43,4%) и Токио (43,1%).
§ Настаняването може да бъде най-скъпата част от пътуването при посещение в Париж (44,8%), Милано (40,4%) и Рим (40,4%).
§ Благодарение на наличието на ефективни транспортни системи, най-малко средства за придвижване са необходими на посетителите на Лондон (4,3%), Сингапур (4,6%) и Хонгконг (4,6%).
„Наблюдаваме повече хора от всякога да посещават градовете по бизнес дела или за отдих и знаем, че те очакват да получат безпроблемно прекарване и персонално отношение", казва Карлос Менендес, президент Корпоративни партньорства, Mastercard. „Призивът за действие е ясен - градовете, които предоставят тези очаквания, са в най-добра позиция да се превърнат в предпочитани дестинация и да реализират ползи от увеличения брой посетители и повечето средства, които те разходват при пътувания".
Независимо дали хората посещават градове по работа или за почивка, Mastercard допринася за по-удобното и вълнуващо пътуване чрез:
- Работа с правителства и градски управи за подобряване удобството и достъп до ключови градски услуги като обществен транспорт, например;
- Партньорство с бизнеса и банките, за допълнителни удобства и стимули при пътуване;
- Създаване на безценни преживявания за картодържатели при пътувания в редица световни дестинации.
Характеристики на пътуващите в чужбина български потребители
Българските потребители, които пътуват в чужбина поне веднъж годишно са се увеличили на 55% в сравнение с 50% през 2016 г., показва последното проучване MasterIndex, проведено през 2017 г. от Mastercard сред картодържатели в държави от Балканите, включително България.
2/3 от българските картодържатели заявяват, че планират да пътуват в чужбина през 2017 г., като най-често посочваните дестинации са Гърция (43,6%), Италия (16,6%), Великобритания (10,5%), Германия (10,3%), Испания (9,4%), Турция (8,3%), Румъния (7,4%) и др.
Почти 2/3 от българските потребители считат разплащането с банкова карта в чужбина за сигурно. Удобството (64%) е посочвано като най-голямо предимство за потребителите, използващи разплащателни карти, когато пътуват в чужбина, следвано от бонуси за плащане с кредитна карта (44%), по-добро следене на разходите (43%), и сигурност (34%).
Делът на българските потребителите, които разплащат само или предимно с карта или онлайн за пътуване и настаняване в чужбина се е увеличил до 57% през 2016 г. в сравнение с 53% през 2015-а.
Докато са в чужбина, българските потребители заплащат с карти най-често за настаняване (73%), пазаруване (56%), храна в ресторанти и напитки в кафенета (37%), развлечение (музеи, клубове, увеселителни паркове) (30%), подаръци (28%) и транспорт (7%).