-
10 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6811
GBP / BGN 2.2375
CHF / BGN 2.0905- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Учители се сдружават с амбицията да решават проблемите на българското училище
18 Февруари 2014 | 11:33
/КРОСС/ Ново сдружение, което обединява бивши и настоящи главни учители, е учредено наскоро в България. Идеята за сдружението се роди като продукт на квалификационни курсове по Програмата Европа 2020.
В нашата група, която наброяваше 20 души, започна разговор за това, че в българското училище се наливат страшно много пари, които не произвеждат реален продукт. Те потъват в нищото. Ние смятаме, че една активност вътре в училището би било началото за получаване на този продукт, обясни пред БНР Цеца Петрова - преподавател по български език и литература в 119 СОУ. Тя участва по темата за проблемите в българското образование с друг свой колега - Десисвава Емилова - начален учител във 2-ро СОУ.
Цеца Петрова каза още, че погледнато отвътре прави все по-силно впечатление, че училището е място с все-повече проблеми, които частично са изречени на глас и не са признати докрай като проблеми.
Доскоро училището беше единственото сигурно място, на което децата ни са защитени и родителите със спокойствие ги оставяха сутрин и ги прибираха вечер. Като човек, който прекарва огромна част от времето си в училище, аз виждам, че това престава да бъде така, защото обществото моделира у децата агресивното поведение, което ги застрашава на улицата. Това е невроза, донесена отвън, един ненаказан агресивен акт в училище, защото училището все по-често е безпомощно пред произвола и безобразието от страна на деца, които имат проблеми, които идват от семейства с проблеми, каза тя.
Във връзка с противоречивите информации за отпадането на предмета история от програмата за 11-ти и 12-ти клас Десислава Емилова уточни, че гимназиалният етап завършва в 10-ти клас и от тази гледна точка има смисъл тогава обучението по история да приключи: Аз предполагам, че ще се обмисли вариантът за децата, които имат интереси в тази област и учат в специализирани паралелки обучението по история да продължи в 11-ти и 12-ти клас.
По наболелите проблеми на българското образование няма реален обществен диалог, смята Цеца Петрова. Тя каза, че сред първите мерки, които предлага Сдружението на главните учители, е национална конференция преди 15 септември със свободна регистрация. Ще настояват и за създаването на паралелен обществен форум, извън Обществения съвет към МОН, в който според Петрова, присъствието е силно филтрирано.
Според Десислава Емилова учителите не са лишени от ентусиазъм: Ние много работим и се стараем, но като че ли това не се вижда, не се оценява от обществото.
Цеца Петрова е на мнение, че делегираните бюджети са изиграли своята роля: Има индикации, които показват, че това не е продуктивна практика, защото създава корупция. Вече се знаят и схемите, които се практикува. От друга страна делегираните бюджети превърнаха децата в стока, което е вулгарно.