-
11 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6811
GBP / BGN 2.2375
CHF / BGN 2.0905- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Българските ученици не могат да решават проблеми от ежедневието
01 Април 2014 | 14:30
/КРОСС/ България заема предпоследното 43-то място в международното изследване PISA 2012 на тема "Оценяване на компетентността да се решават проблеми". На пресконференция в Министерството на образованието и науката министър Анелия Клисарова специално уточни, че резултатите от участието на България в последното проучване PISA 2012 не са първоаприлска шега и са доста тревожни.
Изследването, което е проведено в периода април и май, обаче не е тясно свързано с нито един учебен предмет, а със способността на 15-годишните да решават проблеми.
Тестът е проведен в периода април - май 2012 година сред 2122 ученици на 15-годишна възраст от 186 училища в 44 държави. Задачите са компютърно базирани, а всеки ученик има по 40 минути за тяхното решаване. Най-трудни за българчетата са се оказали тези със свободни отговори.
Родните ученици регистрират най-ниските си резултати по отношение на решаването на практически проблеми, сравнено с постиженията им по математика, четене и природни науки, които PISA също тества.
Като пример за задачи от МОН дадоха ситуацията на ученик, който си е забравил телефона и трябва да реши как да съобщи на приятелите си, че ще закъснее за среща. Друга задача пък е изобразявала карта с маршрути, а младежите е трябвало да изберат най-краткия път от точка А до точка Б.
Задачите в теста се отнасят за изследване и разбиране на проблеми, представяне и формулиране, планиране и изпълнение и контрол и осмисляне на определени ситуации. Те биват в технологичен и нетехнологичен контекст.
Според Министър Клисарова резултатите ясно сочат, че учениците ни не са подготвени да приложат в живота получените в училище знания.
България има 402 точки при 500 средно за страните от Обединението за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Зад нас е само Колумбия с 399 точки, а челните позиции се заемат от Сингапур, Корея, Япония и Китай. Българските ученици попадат най-вече под първо и в първо равнище на резултатите, които организаторите на теста оформят. В последните пето и шесто равнище, където резултатите могат да се считат за отлични, попадат едва 1,6% от родните ученици. Под първо равнище са 33,3% от децата при средно за страните от ОИСР 8,2%.
Образователният министър изтъкна, че това е обезпокояваща тенденция, тъй като на 15 години младежите завършват основно образование и трябва да имат определени знания и компетентността да ги използват.
Предстои обаче тепърва да се измисли, какво трябва да се промени в образованието, за да може този проблем да намери своето решение.
България е сред страните, в които семейната и социално икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите, сочат още данните на PISA. Само в Унгария и Словакия средата има по-голяма влияние върху резултатите, обясниха от МОН. Разликата в резултатите на учениците с най-висок и най-нисък социален статус е цели 122 точки при средно за страните от ОИСР 60 точки.
„Родните ученици имат нужда от житейски опит, защото явно не са подготвени да решават проблеми от ежедневието и да прилагат знанията, които трупат в училище", посочи Клисарова.