• 18 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 24°C

И Пакистан ни предлага изтребители

И Пакистан ни предлага изтребители

/КРОСС/ След САЩ, Швеция, Италия и Пакистан иска да се включи в конкурса за нов изтребител за родните ВВС, научи „Преса". Азиатската държава възнамерява да ни предложи JF-17, когато стартира надпреварата между оръжейните компании. JF-17 е многоцелеви изтребител от поколение 4++. Производството му започва през 2007 г. До момента са направени 50 броя от тях, като има заявки за още 110. Той е с китайски двигател, който се произвежда по руски лиценз и е сходен с този на МиГ-29. Но е от по-съвременно поколение и със значително по-добри динамични параметри и технически характеристики.
Бойната ни авиация се нуждае от една ескадрила 16 съвременни, нов тип изтребители, като на първо време трябва да се купят осем.
Проектът за новия многоцелеви изтребител, чиято прогнозна стойност е около 1 млрд. лв. за 8 броя, отлежава вече при трето правителство. Служебните кабинети нямат правомощия да работят върху проекта, защото няма НС. Първият кабинет на ГЕРБ, когато военен министър бе Аню Ангелов, изработи почти 100% неговите параметри. Тогава в документа бе записано, че можем да си позволим да отделим 700 млн. лв. Идеята бе да купим американски Ф-16 втора ръка, но модернизирани от Португалия. Докладът не бе разгледан на заседание, защото правителството подаде оставка. По същата причина не успя да влезе в МС, когато премиер бе Пламен Орешарски. Тези самолети ги взе Румъния, след като ние се отказахме.
Военната експертиза окончателно си е свършила работата и е изготвила тактико-техническите и финансовите данни, но досега нито един кабинет няма политическа воля да го внесе в НС за гласуване, тъй като това е разход над 100 млн. лв. Основният мотив най-често е, че няма финансови средства. Експертите са категорични, че новите изтребители ще се изплащат само от бюджета на МО. Според тях е популизъм и заигравка с чувствата на хората да се твърди, че правителството тегли многомилиарден заем, от който ще се харчи за техника за армията.
Предварителното проучване какво ни предлага международният пазар стартира преди 4 г. В МО постъпиха общо 15 предложения от 9 държави. Чрез отсяване останаха три действащи оферти. Конкретните цени всяка компания обявява, когато стартира конкурса и започнат преговорите с военното министерство. По принцип изтребителите се купуват без въоръжение. То е предмет на отделно договаряне.

Втора ръка Ф-16 от Аризона

САЩ пак ни оферират употребявани изтребители Ф-16, блок 15. Те са модел от 80-те години и са снети отдавна от въоръжение. Аналог са на нашите МиГ-21. Машините са консервирани и се намират в гр. Тусон, щата Аризона. Американците ни ги дават подарък.
Опитът на други държави при такива сделки сочи, че машините буквално трябва да се „изтърбушат", всичко от тях се изважда и се подменят изцяло системите и авиониката им. Този разход обикновено е за сметка на купувача и в такива случаи обновените самолети не струват по-евтино, а излизат и по-скъпо от нови. Правило е и при такива сделки парите да се искат накуп веднага след подписване на договора.
Освен това при сделка втора ръка не се предвиждат офсетни програми, задължаващи продавача да инвестира в икономиката.

Швеция оферира нови „Грипен"

Засега само Швеция ни предлага нови бойни машини. От самолетостроителната компания „Грипен" твърдят, че при сключване на договор могат да доставят първите новопроизведени самолети до 2 г. от датата на подписването. Това е така, защото няма в света фирма, която да държи на склад нови самолети. Те се произвеждат само ако има конкретна поръчка. В Чехия например шведите доставиха първите изтребители „Грипен" за 1 година.
За нас обещават, че докато ни сглобят първата партида самолети, ще ни дадат втора ръка, които да ползваме за обучение и подготовка на пилотите. Целта е да не се губи време и щом пристигнат новите самолети, веднага да бъдат включени в дежурствата по линия на „Еър полисинг" за охрана на небето ни.
„Разбира се, че е по-добре да вземем новопроизведен изтребител. Той е с по-големи бойни способности, по-голяма надеждност и много по-дълъг срок на експлоатация", заяви наскоро в телевизионно предаване командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев. Същата позиция застъпва и председателят на парламентарната комисия по отбрана ген. Михо Михов, бивш командващ ВВС и шеф на Генщаба.
Специалисти смятат, че е добра и финансовата част на шведската оферта. Тя предвижда голям срок на изплащане - поне 15 години. Има и опция ние сами да предложим срока, който ни удовлетворява. Швеция дори е готова да отпусне на МО нисколихвен държавен заем за новите самолети с гратисен период. Шведите са склонни да отстъпят, ако в даден момент възникнат трудности с военния бюджет. Унгария купи от тях 14 изтребителя „Грипен". В един момент унгар­ците се затрудниха да погасяват годишните вноски. Шведската компания ги успокои и им предложи предоговаряне на условията в посока удължаване на срока. Сега унгарците ще изплащат самолетите за 20 години.
Офертата на „Грипен" включва и индустриално сътрудничество с ангажимент за инвестиране в родната икономика чрез изграждане на заводи и високотехнологични предприятия. В Унгария шведите построиха няколко завода от известната марка „Електролукс" за бяла техника, на които се дължи немалък дял от БВП на страната.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

И при тези условия, какво изобщо се чудим....А сетих се...чакаме подкупи....значи ще купим пакистански машини!

03.03.2015 11:14:25

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.