- 04 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8282
- GBP / BGN 2.2865
- CHF / BGN 2.0041
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 10°C
Системата "Бонус малус" трябва да е обвързана с автомобила
21 Юни 2019 | 09:18
/КРОСС/ Категорично системата „Бонус-малус" да бъде обвързана с колата, защото колата сама по себе си е един инструмент и тя не прави нарушения. Нарушенията и рисковете се крият в поведението на водачите - затова и едно от предложенията е „Гражданската отговорност", в полицата за нея да бъдат посочвани и лицата, които имат право да управляват този автомобил. Това, каза Малина Крумова, председател на Агенцията „Безопасност на движението по пътищата". Механизмът, който разработихме и предложихме на КФН предвижда водачът с най-лош статус да определя коефициента за корекция на премията по „Гражданска отговорност", допълни тя. Нашето становище и това на бранша е, че дребните нарушения категорично не следва да натоварват по един или друг начин застраховката „Гражданска отговорност", каза още Крумова. Едно от предложенията относно системата „Бонус-малус" беше с 25 процента намаляване на застраховката при „бонус" класовете и до 300 процента увеличение относно „малус" класовете, обясни още тя.
Идеята на системата „Бонус-малус" е именно такава - изрядните шофьори да плащат по-малко, а нарушителите повече. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин" Надежда Минкова от Институт за пътна безопасност. Работейки върху различни варианти, ние анализирахме пазара и установихме, че системата за ценови корекции трябва да адресира тези недостатъци, при които свободната конкуренция не се справя добре. А те са именно точно два - начин да бъдат идентифицирани системните нарушители и идентификация на фактическия риск, свързан с управлението на един автомобил. И двете мерки, които предлагаме в тази система, адресират точно тези два недостатъка. Първата мярка е свързана с фактическите нарушения, тоест с платените претенции, свързани с даден автомобил и втората мярка е идентификацията на ползвателите.
Наистина сегашните предложения са по-разумни, имайки предвид, че миналото предложение буквално катастрофира. Но трябва да се намери такъв вариант, който е приемлив и наистина да се убедят водачите, че те ще получат по-добри - добрите водачи, по-добри предложения за съответните застраховки, тоест ще им намалеят застраховките. Това каза от своя страна инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти. Също така процента, който е бонус е 25 процента, той също може да бъде малко по-висок. Тази система „Бонус-малус" наистина работи в много държави - съответните стълбове са важни за това как работи тя.