• 27 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8255
  •  GBP / BGN 2.2837
  •  CHF / BGN 2.0000
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 8°C

Следи от живот на планетата-джудже Церера

/КРОСС/ Между Марс и Юпитер се намира единствената планета-джудже, разположена във вътрешността на Слънчевата система. НАСА изпрати сондата "Dawn", за да изследва странния обект, станал известен с мистериозното си бляскаво петно.

Сега, нови анализи на информацията от космическия апарат показват, че откритият по-рано на повърхността на планетата-джудже органичен материал може да съдържа много повече съединения на базата на въглерода, отколкото беше изчислено.

Макар това да не означава, че планетата-джудже е обитаема, откритието хвърля светлина върху "потенциала за живот" на Церера.

"Това изследване показва, че резултатите може да са съвсем различни, в зависимост от вида на органичния материал, използван за сравнение или тълкуване на данните за Церера", каза Хана Каплан, ръководител на изследването от университета Браун. Според нея този извод е важен не само при проучването Церера, но и при останалите мисии, които ще изследват астероиди с потенциал за органичен материал.

Органичният материал е съществена съставка за наличието на живот. Учените обявиха, че са го открили на планетата-джудже миналата година.

Този материал може да се синтезира и чрез небиологични процеси. Как обаче той се е появил на планетата-джудже Церера, засега остава загадка

Церера е съставена от скално ядро, ледена мантия и е възможно да има океан от течна вода под повърхността си. Повърхността на Церера е относително топла, като максималната измерена температура е около −38 °C. Средната температура е -106.15 °C. Като минималните са около -150 °C.

Диаметърът на Церера е 932 километра, а за сравнение, този на Луната е 3472 километра. Поради своята ниска маса, гравитацията на Церера е по-малко от 3% от земната. Това означава, че ако на Земята тежите 100 килограма, на Церера ще сте по-малко от 3 кг.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР