• 27 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8255
  •  GBP / BGN 2.2837
  •  CHF / BGN 2.0000
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 8°C

Процесът по деинституционализация на деца навлиза в най-важната си фаза

Процесът по деинституционализация на деца навлиза в най-важната си фаза

/КРОСС/ Процесът по деинституционализация на децата в Република България навлиза в най-важната си фаза през започналата вече 2014 г. Този най-отговорен етап - реалното извеждане на децата от специализираните институции и настаняването им в новите услуги, е подкрепен с реализацията на пет проекта, които работят в изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България" и Плана за действие към нея. Те са финансирани от европейските структурни фондове и се изпълняват от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД), Агенцията за социално подпомагане и Министерството на здравеопазването.

През втората половина на 2013 г. проектите работиха активно за подготовката именно на този финален етап от Плана за действие. Най-важните резултати, постигнати в този период са:

-           Възобновен е  мандатът на Междуведомствената работна група по деинституционализация на високо политическо ниво, сформирана е експертна работна група с участието на неправителствения сектор. Това дава гаранция за продължаване на процеса и приемственост на започнатите реформи. Бе разработен Механизъм за избор и бяха избрани неправителствените организации, които ще участват в състава на експертната работна група. Те са Фондация „Сийдър", БАЛИЗ - Българска асоциация за лица с интелектуални затруднения, Национална мрежа за децата, Сдружение за педагогическа и социална помощ за деца - ФИЦЕ - България и Фондация Лумос.

-           Продължава тенденция към намаляване на броя на децата, настанени в специализираните институции, закриват се Домове за деца лишени от родителска грижа /ДДЛРГ/ и Домове за медико-социални грижи за деца /ДМСГД/ извън цитираните пет проекта в резултат на активизирана дейност на отделите „Закрила на детето" по превенция, реинтеграция, осиновяване и приемна грижа.

-           Наблюдава се значителен подем на развитието на приемната грижа в сравнение с предходни години.

-           Развиват се социалните услуги в общността. Увеличава се броят на разкритите социални услуги като държавно делегирана дейност.

Извършени дейности по проектите от Плана за действие в периода май - декември 2013 г.

Проект „Детство за всички", изпълняван от ДАЗД в партньорството с АСП и МЗ е насочен към най-уязвимата група деца над 3-годишна възраст и младежи с увреждания, настанени в 24 дома за деца с умствена изостаналост (ДДУИ) и 31 дома за медико-социални грижи за деца (ДМСГД). Към 31 декември 2013 г., броят на децата, които е планирано да бъдат изведени от специализираните институции, е 1505, изведените през 2013 г. са 22 в разкрити две нови услуги (ЦНСТ) в община Карнобат.

  След извършената оценка на потребностите на 1797 деца и младежи с увреждания от специализираните домове, са определени подходящи услуги в общността, които да заменят институционалната грижа. Разработена е карта, която включва резидентни и съпътстващи услуги в 81 общини на страната, от които 62 от градските агломерации и 19 общини от селските райони за следните услуги:

  • 149 Центрове за настаняване от семеен тип (ЦНСТ), във всеки от които ще живеят до 12 деца;
  • 36 Защитени жилища (ЗЖ) , всяко за по 8 младежи;
  • 1 дневен център за деца с увреждания (ДЦДУ);
  • 8 центъра за социална рехабилитация и интеграция (ЦСРИ);

През периода бяха завършени и оборудвани сградите за новите услуги в 14 общини - ЦНСТ в община Карнобат, Айтос, Ямбол, Созопол, Севлиево, Бургас, Луковит, Харманли, Търговище, Габрово, Димитровград, Горна Оряховица и Червен бряг и едно защитено жилище в община Долни Дъбник. От края на м. август 2013 г. функционират двете нови услуги в гр. Карнобат. Останалите 13 общини към края на 2013 г. подписаха договор за финансиране на новите услуги и е планирано до края на м. април 2014 г. в тях да бъдат изведени определените деца. В 56 общини се извършват строително-монтажните работи. Етапът на  изпълнение на строителството в останалите 11 общини е съобразно процедурите за сключване на договори по обществени поръчки: 6 от тях са сключили договор с изпълнител, но не са стартирали строително-монтажни работи (СМР), 3 общини са в процес на процедура по обществена поръчка за избор на изпълнител, 1 община е в процедура на обжалване и 1 община е в подготовка на обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител.

За периода м. май - м. декември 2013 г. 226 деца са изведени от домовете за деца с увреждания извън дейностите по проекта „Детство за всички":

Осиновени - 83 деца;

Реинтегрирани - 21 деца плюс 2 неуспешни, върнати обратно в институцията;

Настанени в приемни семейства - 12 деца;

Преместени в други домове - 86 деца;

Настанени в други ЦНСТ - 12 деца;

Настанени в други ЗЖ - 6 деца;

Настанени в Преходни жилища - 6 деца.

Проект „Посока: семейство" се изпълнява от МЗ в партньорство с ДАЗД и АСП и е насочен към подготовка за преструктуриране на ДМСГД за деца от 0 до 3-годишна възраст, чрез извършване на целенасочена подготвителна дейност в 8 пилотни области: Габрово, Монтана, Пазарджик, Перник, Пловдив, София, Русе, Търговище. Планирано е разкриването на нови социални услуги като: Семейно-консултативен център, Дневен център, Център за приемна грижа и осиновяване, Резидентна услуга от семеен тип за деца с увреждания със заместваща грижа - Център за настаняване от семеен тип, Център за майчино и детско здраве, Център за психично здраве, Център за ранна интервенция, Звено „Майка и бебе" и Център за подкрепяща грижа.

Към 31.12.2013 г.:

-           Всички осем пилотни общини са сключили договори за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Компонент 2;

-           Предвидените СМР са приключили в ДМСГД в общините Габрово, Монтана, Пазарджик и Русе, необходимо е само да се оборудват. Очаква се СМР в ДМСГД Перник, Пловдив, София и Търговище да приключат през първите месеци на 2014 г.

-           През месеците септември и октомври 2013 г., са проведени обучения на персонала в пилотните ДМСГД, а през месеците октомври и ноември 2013 г. са проведени групови и индивидуални супервизии.

-           От пилотните ДМСГД са изведени общо 185  деца, от които: реинтегрирани в биологичното семейство - 21; настанени в приемни семейства - 95; осиновени 61; настанени в ЦНСТ - 6; настанени в други домове - 2. От старта на проекта през 2011 г. до момента са починали 8 деца. В преструктурираните ДМСГД са настанени 38 деца.

Дейностите по извеждане на децата от пилотните ДМСГД са реализирани основно през 2013 г

В момента общият брой на децата с увреждания в пилотните осем ДМСГД е 93, 32 от които са от целевата група на „ПОСОКА: семейство", 61 деца са в целевата група на „Детство за всички".

Проект „И аз имам семейство"  планира целенасочени действия за децентрализация и разширяване обхвата на приемната грижа, специализация на професионалните приемни семейства и развитието на услуги, подкрепящи приемните родители. По проекта приоритетни са настаняванията в приемни семейства на деца от 0 до 3 г. и деца с увреждания.

В 83 общини партньори на АСП, на територията на цялата страна, са сформирани 84 Екипа по приемна грижа /ЕПГ/.

 

От старта на проекта през 2011 г. до 31.11.2013 г.:

-           подадени 1628 заявления от кандидат приемни семейства, утвърдени са 877;

-           общ брой на преминали през услугата деца - 990;

-           за 177 от тях е прекратено настаняването в приемно семейство и е предприета друга мярка за закрила.

За периода от м. май до м. декември 2013 г.:

-           подадени общо 463 заявления, от които 377 кандидати са утвърдени за приемни семейства;

-           Общ брой деца преминали през услугата - 483;

-           за  162 деца е било прекратено настаняването в приемно семейство и е предприета друга мярка за закрила.

4. Проект „Укрeпване на капацитета на Агенция за социално подпомагане за повишаване на качеството и ефективността на социалната работа" цели повишаване на професионалния и административния капацитет, както и мотивацията на служителите в дирекциите „Социално подпомагане". Проектът си постави за цел да назначи 400 нови социални работници в отделите „Закрила на детето" и отдел „Хора с увреждания и социални услуги".

Към 31.12.2013 г. са наети  383 социални работници  в дирекциите „Социално подпомагане" на АСП, като  нeзаетите бройки са 16. Разработена е системата за обучения на отдел „Закрила на детето". Проведени са 165 обучения за служителите в отделите „Закрила на детето".

5. Проект „Развитие на системата за планиране и предоставяне на социални услуги на регионално равнище" се изпълнява от АСП, в партньорство с ДАЗД и цели подобряване устойчивостта на процесите по планиране, управление, предоставяне и контрол върху качеството на социалните услуги.

Подбрани, назначени и обучени са 56 координатори на областно ниво по социални услуги към РДСП. Към м. 11. 2013 г. е избран външен изпълнител - Институт за социални дейности и практики и предстои провеждането на обучение на обучители за управление и предоставяне на социални услуги и супервизия сред служителите на АСП и ДАЗД в три направления:

Управление на социални услуги;

Предоставяне на социални услуги;

Супервизия.

В рамките на проекта са предвидени и други обучения, насочени към представители на Областните звена по мониторинг и оценка (ОЗМО), специалисти от институции, доставчици на социални услуги, НПО, служители на общинските администрации за мониторинг и оценка на изпълнението на политики и стратегии за развитие на социалните услуги и за управление, контрол на качеството и възлагане на управлението на социалните услуги.

На заседание на комитета по наблюдение на ОП РЧР от 07.11.2013 г. срокът за изпълнение на проекта е удължен до м. април 2015 г., допълнени бяха две нови дейности - Анализ на състоянието на Специализираните институции за възрастни хора - за хора с психични разстройства, за хора с физически и сетивни  увреждания; за хора с деменция; за хора с умствена изостаналост и за стари хора и Изследване на прилаганите в страната стандарти за качество на социални услуги.

6. Проект "Подкрепа", разработен и изпълняван от ДАЗД в отговор на предизвикателството за осигуряване на комуникация и координация между всички заинтересовани страни в процеса на деинституционализация, финансиран от ОП "Техническа помощ" за периода май 2012 г. - януари 2015 г.

Екипът за управление и организация на проекта, заедно с петима координатори и регионалните екипи по деинституционализация, предоставя ясен механизъм за тази комуникация и координация. В рамките на проекта са сформирани Регионални екипи по деинституционализация - РЕД,  от представители на структурите на РДСП, РИО и РЗИ във всички области на страната. Проектът осигурява и възможности за допълнителна експертиза на най-високо професионално ниво, чрез наемане на експерти - лекари, пиар специалисти, юрист и финансист.

През втората половина на 2013 г. /май-декември/ екипът на проекта организира 23 оперативни срещи с РЕД по места и 6 в София; проведени бяха работни срещи с участието на РЕД в партньорство с ОИЦ за процеса на деинституционализация в градовете Пловдив, Монтана, Габрово, София-град, Русе, Пазарджик, Сандански и Търговище, Карнобат, Силистра, Лом; изготвена е ясна система за проследяване на етапите на строителство на новите услуги, която се актуализира ежеседмично; организирани са 4 работни срещи за обмен на опит и информация между петте проекта от Плана за действие; създадени са условия за събиране на информация за проследяване етапа на изпълнение на всеки един от тези проекти. Екипът е в непрекъсната връзка за съдействие с ОПРР, ПРСР и ОПРЧР.

Основни предизвикателства за успешната реализация на процеса на деинституционализация на грижата за деца:

Предстои да се разработи финансов механизъм, който да гарантира пренасочване на средствата от съществуващите специализирани институции към новите услуги, развивани по проектите.

Продължава да стои и въпросът за законодателните промени, които да отговарят на променените модели на грижа за децата. В някои от случаите законодателните промени следват пряко апробираните промени в проектите (новите услуги по проекта за домовете за децата с увреждания) или в определени случаи вървят успоредно или предхождат тези промени, но за да могат да влязат в сила и за да произведат желания ефект, се изисква по-дълъг период от време поради сложността на консултативния процес и законодателната техника.

При динамиката на процеса деинституционализация предизвикателство се оказват и заложените срокове. За някои от предвидените дейности в Плана за действие са заложени много кратки срокове, а промените изискват подготовка на идейни концепции за реформа в конкретната секторна политика, ясен и конкретен план за действие, реализиране на проекти, които да обезпечат реформите. Допълнително затруднение при спазване на сроковете възниква и в процеса на възлагане на дейности, чрез процедури по ЗОП. Посочените в закона срокове създават затруднения за реализацията на конкретни дейности от проектите и това дава отражение върху цялостния процес. Процедурите на обжалване допълнително забавят и утежняват изпълнението на проектите и техните преки задачи.

Независимо от усилията, полагани от екипа на проект „Подкрепа", все още има какво да бъде постигнато за подобряване на координацията между проектите на национално ниво, както и за по - добра координация на ниво общини за осигуряване на новите услуги.

Всички заинтересовани страни в процеса положиха усилия в рамките на изпълняваните проекти от Плана да продължат работа по промяна на нагласите и въвеждане на нов подход в социалната сфера. Но въпреки всички дейности продължава сериозна работа и в тази посока. Основната част от реформата е свързана с промяна на вкоренени стереотипи, включително съществен риск е възпроизвеждане на старите модели в новите услуги. Налага се постоянна и непрекъсната работа с нагласите на общността за прием на децата и младежите от специализираните институции в общините, където ще бъдат изградени новите услуги.

Необходимо е да се осигури изграждането на съпътстващите услуги, за да се гарантира в цялост реализирането на реформата.

Риск е и форсирането на реформите с оглед на силни обществени настроения, натиск за бързи действия, стремеж за отчитане на напредък пред влиятелни външни фактори и др. Създаването на условия за бързо взимане на решения може да доведе до неадекватност и промяна в концепцията за цялата реформа.

В предстоящия Програмен период на Оперативните програми 2014г. - 2020г. ясно трябва да бъдат заложени схеми, които да осигурят непрекъсваемост на процеса, като продължат и надградят вече стартиралите етапи на закриване на институциите и обезпечаване на издръжката на новите услуги, както и привличане на квалифицирани специалисти.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.