• 05 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6765
  •  GBP / BGN 2.2365
  •  CHF / BGN 2.0940
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

С над 90 000 асансьора България е втора в света по асансьори на глава от населението

С над 90 000 асансьора България е втора в света по асансьори на глава от населението

/КРОСС/ С над 90 000 асансьора България е втора в света по асансьори на глава от населението. Повечето от тях обаче са на повече от 40 години и често по-стари от хората, които ги ползват.

„Има асансьори от 30-та, 40-та и са в състояние, в което не трябва да се движат. Там е на принципа „нали работи, какъв е проблемът?", казва бившият асансьорен техник Николай Ваклинов.

Като асансьорен техник до 2008 година Николай Ваклинов е чувал тези думи безброй пъти. Днес обаче е инвалид след трудов инцидент.

„2008 година правих асансьори като стана инцидент по време на работа. Една машина падна върху мен. Истината е, че съм се возил в асансьори, в които като знам за какво става въпрос, съм изпитвал ужас", споделя той.

Според данни на Българската асансьорна асоциация страната ни е на второ място в света по брой асансьори на глава от населението. Бройката е над 90 000.

Николай Маринков, главен секретар на Българската асансьорна асоциация, споделя, че имаме най-опасните асансьори. Всеки от тях подлежи на годишен технически преглед. Но не от държавата, а от квалифициран частен инспектор.

Инж. Христо Таков, говорител на Българската асансьорна асоциация, смята, че асансьорите са като колите. "Те трябва да минават ежегодно технически преглед".

Най-отгоре има стикери, които показват кога са проверени и кога е следващата проверка. "Всичко е формално, за съжаление. Ние имаме информация от десетилетия назад за масови практики да не се правят тези инспекции. Носят се документите на инспектора, в някакво кафене или в офиса той ги подписва, подпечатва", коментира Маринков.

„На принципа „Асансьорът върви ли? - Върви". Слагаме печата и продължаваме нататък", казва бившият асансьорен техник.

Въпреки това към Главна дирекция инспекция за държавен технически надзор, официални сигнали за нарушения няма.

„Всеки техник, със своя подпис и печат, носи съдебна отговорност", казва Григор Къшов, директор на Главна дирекция инспекция за държавен технически надзор към ДАМТН. По думите му всяка година има отнети лицензи и отнети удостоверения. Асансьорите си намират друга поддръжка, а хората се преориентират.

От началото на годината 55 асансьора в София и Бургас са спрени от експлоатация. Констатирани са две аварии. Едната е само с материални щети. "И една с пострадал човек, поради това, че се е евакуирал сам от асансьора, затова призовавам всички - не излизайте самички от асансьора, нека дойде техник и да ви извади", казва Къшов.

„В 95% от тези асансьори тази вратичка се отваря и човекът има достъп, но е много опасно, защото трябват определени познания", коментира Таков.

При авария трябва да подадете сигнал на телефонния номер, който по закон трябва да е залепен в кабината или да натиснете жълтото копче, която ще ви свърже с техническата фирма. "Ако няма връзка, това е наказуемо, ако не си вдигат телефоните от стикера и това е наказуемо, ако се забавят повече от час, то това също е наказуемо", споделя Маринков.

Но бившият асансьорен техник казва, че справедливото обезщетение е рядкост. „Стана 2008, делата започнаха 2009, сега сме 2025 и обезщетението, което е в много по-малък размер, си го получих преди 3 месеца. Почти 16 години, защото бяха няколко човека с няколко адвоката, които все липсваха и бяха заети на първа инстанция".

И докато той чака повече от 17 години за окончателно решение по своя случай, през това време европейските изисквания за безопасност все още не са напълно приложени у нас.

„Ние тук, европейска държава почти 20 години, не можем да решим нещо елементарно", смята Маринков.

„Един асансьорен производител не му е дал срок на годност. Не може ние да кажем, държавата да каже: от утре всички асансьори да бъдат нови, все едно да кажем: от утре всички шофьори да карат нови коли. Няма да ви хареса, нали?", попита Къшов.

„За времето си това може да е било окей, но след някаква експлоатация от дълги години със сигурност това не е безопасно за хората", коментира Ваклинов.

Нова телевизия, „Събуди се"

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.