-
28 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6595
GBP / BGN 2.2406
CHF / BGN 2.1060- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Защо Kei колите са толкова добри? /5/ - Subaru Sambar
28 Декември 2025 | 19:52
/КРОСС/ Ето няколко японски модели, наречени kei, които биха могли да успеят навсякъде, предлагайки голяма практичност, отлична икономия на гориво и ненадминато градско удобство. Модели като Nissan Sakura, Mazda Flair и Mitsubishi Delica илюстрират тяхната практичност и гъвкавост. Успехът им на външни пазар зависи от ценообразуването, търсенето и опасенията за рентабилност на производителите им.
Такива са малките японски kei коли - автомобили, произведени, за да се поберат в специфични малки размери, с двигатели до 660 куб. см, за да отговарят на условията за намалени такси и данъци, прехвърляни на купувачите. Те могат да се потенциално решение на „кризата със скъпите автомобили", в която кросовърите и SUV-овете бързо се превръщат в най-продавани автомобили. Сега битува мнението че производството на евтини малки автомобили просто вече не си струва. Но нещата се променят и притисната от китайското нашествие Европа постепенно променя курса...
Кei колите са едни от най-забавните бавни коли за бързо шофиране, защото повечето от тях са невероятно леки. Те са и изключително странни - брилянтни примери за инженерно съвършенство и превъзходство в компановането, "отпивайки" горивото сякаш е 30-годишен скоч - бавно и с голямо внимание. Интересно е да разгледаме една след друга 5 kei коли, дори и продавани в Япония днес, които потенциално биха могли да успеят и в Европа.
Името „Sambar" идва от име на вид сърна (ленивият индийски елен), от което може да се очаква асоциация с лек и пъргав помощник. Моделът има култова следа сред феновете на JDM Kei автомобили, особено старите модели с уникалната си RR архитектура. Subaru Sambar - това е компактен японски малолитражен товарен/винов мини-кaмьон и микрован от категорията „kei" (кеикар), произвеждан от Subaru от 1961 г. насам.
Производител: Subaru (Fuji Heavy Industries; от 2012 насам на база Daihatsu). Категория: Kei truck и microvan (мини товарен автомобил и мини ван, съобразени с японските „kei" ограничения). Първо представяне: 1961 г. - един от най-известните японски леки камиончета/ванове. Производство: непрекъснато (с промени в конструкцията и партньорството с Daihatsu от 2012 г.). Компактни размери според kei регламента (двигател 660 cc). „Cab-over" дизайн - кабината е разположена над двигателя, което максимизира товарното/вътрешното пространство при малка външна дължина. RR конфигурация (заден мотор, задно задвижване), което е уникално за този тип бус/камион в дългия период на производство. Опционално 4WD от 1980 г. нататък.
Subaru Sambar е може би един от най-емблематичните kei автомобили на всички времена. Известен с изключителната си гъвкавост - способен на сурови приключения като кемпер с четири задвижващи колела, както и като самосвал, ван за доставки, теглещ камион и количка за хот-дог.
През годините Sambar е използвал различни двигатели според kei стандартите: Първите поколения (1960-те/1970-те) - малки двуцилиндрови 356 cc двигатели (2-цилиндрови, въздушно и по-късно водно охлаждани). По-късни и модерни версии - 658 cc 3- или 4-цилиндрови (EN07 серия), някои дори със суперчарджър в определени модификации. Задвижване: задно (RWD) стандартно, 4WD като опция в много поколения.
Еволюция през поколенията- 1-во поколение (1961-1966): първият kei truck с RR и независими окачвания. Следващи поколения: подобрения в мощност, обем, комфорт, 4WD и трансмисии. До 2012 г.: произвеждан оригинално от Subaru, след 2012 г. Sambar вече се произвежда като ребрандиран Daihatsu Hijet/Atrai (с много от характеристиките на оригинала, но не със собствен механичен дизайн на Subaru).

Източник: auto-press.net