• 08 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6795
  •  GBP / BGN 2.2411
  •  CHF / BGN 2.0885
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Източна Светлина

Източна Светлина

/КРОСС/  Самостоятелна изложба на българо-американския артист Riv Bulgari, който е прекарал по-голямата част от живота си в Бруклин.

Неговото творчество - обхващащо живопис, скулптура, графика, стенопис и документално кино - се ражда от сблъсъка между

Изтока и Запада, между традицията и модерността, между ритуала и бунта.

Заглавието „Източна Светлина" не е случайно. То носи масонската идея за водещата светлина - онази озаряваща сила, която насочва човечеството към знание, истина и може би към по-добро бъдеще.

Това е светлинен ориентир, изгряващ от Изток, пречупен през неспокойната енергия на Ню Йорк и проектиран върху свят, разтърсван от войни - както човешки, така и корпоративни.

В сърцето на изложбата стои монументалното платно на Bulgari „Знаците на войната" - творба, в която разпаднати розови тонове и неспокойни, рязко очертани форми се сблъскват с ехото на „Госпожиците от Авиньон" на Пикасо и неумолимия вик на „Герника".

И тук тези препратки са преосмислени като съвременна пророческа визия: видения за драматичната климатична промяна, разбити мечти и политическа борба с опоненти с размити принципи, вплетени в абстрактни знаци, скрити кодове и фигури, които ни наблюдават като свидетели от друго измерение, но отразяващи нашия реален свят.

Практиката на Bulgari е заредена с напрежение - между почит и противопоставяне, яснота и мистичност,

отчаяние и надежда. Канавите му носят белези от целенасочени действия и комплексен експеримент, който извежда едно по своята природа статично изкуство в динамичен образ: издраскани повърхности, пребоядисани жестове, възстановени форми.

От този процес се появяват символи като реликви, извадени от времето - спирали на живота, разкъсани знамена, всевиждащо око, което наблюдава всички ни. Това не са статични изображения, а криптирани послания, носещи едновременно предупреждение и обещание.

„Знаците на войната" не е просто картина - тя е хроника на нашата разломена епоха. В нейните многопластови пигменти лежат следите на безброй войни и конфликти, приближаващият призрак на климатичните промени, болката от глада, умората от преследването на мечта, която никога не е била личен избор, както и трайната сянка на неравенството, прикрито в лабиринта на бюрокрацията.

Черпи от ключови моменти в модерното изкуство:

фрагментираните плоскости и розовите вариации напомнят „Госпожиците от Авиньон", а нейният морален вик резонира с непреходната жалба на „Герника".

С „Mask" Riv Bulgari се изправя пред един от най-древните човешки ритуали - акта на скриване и разкриване.

Фигурата - наполовина абстрактна и наполовина разпознаваема - стои между плът и символ, уловена в напрежението на разголване и прикриване. Маската не е просто защита - тя е идентичност, роля и театър. Изпълнена в наситени червени и топли златисти тонове, с полирани повърхности върху фон от сияен тюркоаз, творбата създава усещане едновременно за интимност и отчуждение.

Фрагментираните ѝ плоскости напомнят наследството на модернистичния експеримент, докато смелото ѝ присъствие принадлежи категорично на съвременния свят.

Тук маската се превръща в огледало:

Кои сме ние под пластовете култура, политика и желание?

Какво остава, когато ролите отпаднат?

Канавата на Bulgari настоява, че маската не е лъжа, а истина - истината за това как избираме да бъдем видени.

„Mask" е част от изследването на Riv Bulgari върху кодираните образи и човешкото състояние - размисъл върху крехкост, трансформация и безкрайното представление на „аз-а".

„Eastern Light" не е просто изложба.

Това е преминаване в кодиран свят, в който изкуството е едновременно огледало и компас - отразява човешките сътресения, но и насочва към това, което може да предстои.

В епоха, в която империи избледняват, ценности се разпадат, а свободата изглежда нестабилна, Bulgari ни напомня:

всичко е разклатено и всичко е временно.

И все пак - чрез светлина търсим посока.

По платното абстракцията се превръща в свидетелство.

Фрагменти от форми подсказват както фигури, така и знаци - емблеми на политически гласове, военни сили и неспокойната човешка воля.

Счупеното синьо сърце говори тихо, но болезнено за Пурпурното сърце и войниците, паднали под жестокостта на историята.

Две войнствени фигури се издигат сред назъбените шипове на конфликта, а над тях избледняващо американско знаме се носи като напомняне, че и империите са смъртни.

В центъра фигура на сурово отчаяние закотвя композицията; под нея крехки зелени издънки се появяват като шепот за живот след разрушението.

В горния десен ъгъл „шипове" се спускат към масонското око, което прелива в Давидовата звезда - трансформация толкова бърза, колкото и променливият исторически поглед.

Скрити в сянка са думите „За Родину" и недвусмисленият руски символ Z, свидетелстващи за войната в Украйна. До тях се извива спиралата на живота, под която украинското знаме стои като тих жест на съпротива. В долния ляв ъгъл, до ръчно поставения подпис на артиста, мъжкият и женският символ са разсечени от въображаем трети знак - размисъл върху напрежението между наследството и свободите, заявени от съвременността.

В използването на маслени бои има дълбоко уважение към художествената традиция - техника, която носи тежестта на историята и същевременно позволява на съвременното изразяване да се разгърне с пълна сила. Маслото е бавно, плътно, изискващо търпение - но именно това му дава способността да създава дълбочина, да събира време в слоеве, да разказва история чрез плътност и светлина.

В ръцете на Riv Bulgari тази традиционна техника се превръща в проводник за съвременни тревоги, емоции и морални напрежения.

Неговото послание е едновременно решително и ефимерно - напомняне, че в голямата драма на човешкото съществуване нищо не е статично; всичко е преходно.

В творбата „New York City" градът е представен като жив организъм - място, където се преплитат култури, езици и съдби, но и пространство на безмилостни сблъсъци, противоречия и ежедневни борби.

Представянето е едновременно карикатурно и сериозно, хумористично и трезво - прозорливо наблюдение за метрополия, която никога не спи, но винаги приема и изпитва своите жители.

Ню Йорк - с многото си лица, със сблъсъка между богатство и бедност, с мечтите и кошмарите, които съжителстват на един и същи тротоар.

Тази картина, както и цялата изложба, поставя акцент върху крехкостта и разпада на мечти, империи и идеологии. Показва град, изграден от надежди, но и град, който без колебание поглъща онези, които не могат да се издигнат над хаоса му.

Bulgari не преувеличава - той просто наблюдава и превежда това наблюдение в образи: сурови, искрени, препълнени с живот.

„Източна Светлина" е размисъл за преходността на стойностите и за крехкото равновесие между свобода и разпад, между порядък и хаос, между светлината, която търсим, и мрака, от който бягаме.

В поредица от мощни платна Riv Bulgari изгражда визуален език, който въплъщава тази борба - език от символи.

 

ТЕКСТ: Марина Булгари

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.