• 18 Авг 2025 |
  •  USD / BGN 1.6734
  •  GBP / BGN 2.2684
  •  CHF / BGN 2.0767
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Дигитални ноти: как технологиите намират своето място в часовете по музика

Дигитални ноти: как технологиите намират своето място в часовете по музика
Даниела Попова, учител в Пловдив, разказва за новите методи на преподаване, вдъхновени от дигитализацията

/КРОСС/ Общоприето убеждение е, че зависимостта на съвременните деца от дигиталните технологии е причина за липсата на концентрация, дефицит на умения за търсене и намиране на практически решения, както и не на последно място липсата на въображение. В същото време модерното образование изисква въвеждането на технологични решения и иновативни инструменти в процеса на преподаване. Именно този омагьосан кръг от едновременно ограничаване и интегриране на технологиите в съвременното българско училище, провокира Даниела Попова, учител по музика в СУ „Св. Патриарх Евтимий", гр. Пловдив, да се включи в първото обучение от Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, проведено през месец април тази година, в която участват над 250 преподаватели от цялата страна. 

Академията се провежда за втора поредна година и включва поредица от уебинари, видео курсове и обучения за учители, създадени съвместно от образователната платформа Prepodavame.bg с подкрепата на Yettel. Достъпът до обученията е свободен за всички желаещи преподаватели, като е необходима само предварителна регистрация. Програмата е разработена според принципите на Европейската рамка за дигитални компетентности (DigComp), която включва няколко основни компонента - грамотността, свързана с информация и данни, възможности за комуникация и взаимодействие, създаване и редактиране на цифрово съдържание, сигурност на дигиталните устройства, включително защита на личните данни и поверителната информация в дигитална среда, както и идентифициране и решаване на концептуални проблеми в цифрова среда.

Мотивацията на Даниела Попова да се включи в обучението се поражда от нейното осъзнаване, че именно технологиите са в основата на успешното обучение по музика. Тя от години има афинитет към дигиталните технологии и споделя, че винаги е имала известни колебания относно целесъобразността, истинността и актуалността на информацията в интернет. Притесненията ѝ не са свързани със собствената й подготовка, а със съвместната работа с учениците, за което винаги е чувствала необходимостта от протокол, който изцяло отговаря на целите и особеностите на учебния процес.

„Именно тази част от обучението за мен се оказа истинско откритие - демонстрираният алгоритъм за проучване и проверка на съдържание, който изисквам и ползваме във всеки час", споделя Даниела Попова.

За разлика от други участници, още преди да се включи в академията, тя е запозната и дори използва голяма част от представените инструменти за създаване на цифрово съдържание и практически подходи за осъществяването им с определена образователна цел. Най-полезни за нея се оказват формите на колаборация с учениците. „Превръщането на дидактическите задачи в мисия на децата - ето това е важното и работещото в съвременното образование", обяснява преподавателят по музика от Пловдив. 

В ежедневната си работа с учениците Даниела Попова успява да приложи всичко, усвоено по време на обучението. Например възпитаниците ѝ в 7. клас успяват да създадат аудио и видео реклами на продукти по свое предпочитание, а по-големите ученици в гимназия от 9. клас се справят със задачата да съставят електронни тестове по определено учебно съдържание (българска музикална култура) и отговарящи на определени условия, които Даниела целенасочено не решава абсолютно вярно. Учениците на свой ред ги проверяват и поправят, като анализират и обобщават получените резултати.

Обратната връзка от децата е изцяло позитивна. „Учениците ми са свикнали все нещо да пробваме и експериментираме, така че никого не изненадах. Положително са настроени към случващото се в часовете по музика и приеха новите неща като част от съвместната ни работа", допълва тя.  

По думите ѝ вече се наблюдава качествена промяна не само в процеса на преподаване, но и при начина, по който учениците най-напред възприемат, а след това осмислят и реализират задачите. „Вече умеят да изразяват мнението си доста по-подредено, осмислено и аргументирано", отбелязва още Даниела. 

Академията за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект за учители продължава наесен с още две обучения през септември и октомври, посветени на критичното мислене и креативността чрез новите технологии. Програмата е част от кампанията на Yettel за преодоляване на дигиталното неравенство и повишаването на дигиталната грамотност на населението. Вече трета поредна година телекомът си партнира с платформата prepodavame.bg, където учители усвояват нови дигитални инструменти като ChatGPT, Gemini, Copilot и BgGPT и предават наученото на своите ученици. Ежегодната цел на оператора е да помага на 10 хил. души да подобрят цифровите си компетенции, а през 2024 г. постигнатите резултати надхвърлят 24 000 души.

 

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.