-
08 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6795
GBP / BGN 2.2411
CHF / BGN 2.0885- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Фиксираните цени на билетите и таксите след приемането на еврото
26 Юли 2025 | 11:40
/КРОСС/ С наближаването на 8 август, когато трябва да виждаме вече 2 цени на етикетите, и на 1 януари, когато ще започнем да плащаме и с левове, и с евро, се появяват все повече въпроси, свързани с конкретни казуси.
Какво ще се случи с двойното обозначение и реално двете цени - еврова и левова, за стоки и услуги, за които цените вече са твърдо определени от държавата или пък от общините, като билетчетата за градския транспорт, таксата при личен лекар и таксите в университет например.
Курсът лев-евро е ясен - 1.95583 лева за едно евро.
Как ще се изчисляват семестриалните такси за университетите? Ще се прилагат ли официалният курс на преобразуване и правилата за закръгляване, установени в закона за въвеждане на еврото, към съществуващите левови такси?
Студент плаща за специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика" годишна такса от 600 лв., което прави 153,39 € на семестър. Тук въпросът обаче е дали университетът има право да закръгли таксата на 150 € (за по-голямо улеснение на студентите) или това противоречи на закона за въвеждане на еврото в Република България, и съответно таксата остава 153,39 € на семестър. По закон таксата трябва да е точно 153.39, но ако университета реши да вземе решение и да намали левовата равностойност на таксата, така че като я обърнем в евро тя да е точно 150 евро - това не би било проблем. Законът за въвеждане на еврото ще следи за необосновани поскъпвания. Не може да закръгли таксата на 154. Поевтиняването не е проблем, но пък възниква въпроса дали университета е готов да се откаже от 3 евро и 39 цента? - за 1000 студенти това би означавало университета да загуби 3390 евро - едва ли.
За разлика от университета, който може да намали таксата с 3 евро, поне на теория, шофьорът на автобуса не може да намали цената на билетите за градски транспорт.
В София билетчето струва 1.60 лева, в евро цената става 0.82 евро. Ако го купим от шофьора, цената е 2 лева или 1.02 евро. И човекът в будката, който ни продава билети, и шофьорът по правило трябва да ни върнат рестото в евро. Ако от касиерката се очаква да разполага с повече дребни монети и да може да връща, не е ясно дали шофьорите на автобусите ще имат време да броят левчета, да превалутират в евро и да изчисляват колко да върнат, после да броят дребни евроцентове за рестото. Ако дам 2 евро, шофьорът трябва да изброи 98 евроцента ресто.
Подобна е ситуацията и в Пловдив - и там шофьорите продават билети. Цената е 1 лев и ако се купи предварително или в автобуса, от 1 януари ще стане 51 евроцента. В Бургас единичният билет е 1.50 лева без значение откъде го купуваме - стават 0.77 евроцента. Тук обаче ще е по-лесно, тъй като в автобусите има кондуктори. Най-лесно ще им е на варненци. Там, с едно изключение, във всички автобуси има автоматизирана билетна система. Качваш се и може да платиш вътре и с банкноти и с монети и с карта. Шофьорът не продава билети. Цената на билета е 2 лева - в евро 1.02 цента.
Онези, които стопанисват линиите с апарати, отсега трябва да помислят с каква валута ще работят устройствата. В градовете, където се плаща на ръка, и кондукторите, и шофьорите трябва да имат достатъчно наличност при това на дребни монети.
Като шофьорите в сложна ситуация с връщането на ресто вероятно ще се окажат и личните лекари. При тях таксата е 2.90 - в евро - 1.48.
Нова телевизия, „Събуди се"