-
06 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6795
GBP / BGN 2.2411
CHF / BGN 2.0885- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
БЛС не може да отказва достъп до обществена информация
02 Ноември 2025 | 09:42
/КРОСС/ Предлагаме ви кратък коментар на интересно определение на ВАС. Макар да е от далечната 2014 година, то не е загубило своето значение и едва ли е известно на широката общественост. Повод за коментара е запитване от български лекар изпратено до нас по повод отказан достъп до информация.
С Определение № 7441/03.06.2014 г. по адм.д. № 6447/2014 г. Върховният административен съд (ВАС) отменя определение на Административен съд - София-град (АССГ) и постановява, че Българският лекарски съюз (БЛС) е задължен субект по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Това означава, че Българският лекарски съюз не може да отказва достъп до обществена информация, която създава и съхранява, позовавайки се на аргумента, че не попада в обхвата на закона.
Правен въпрос и произнасяне на съдилищата
1.1. Позиция на АССГ (Отменена)
АССГ приема, че БЛС не е "публичноправна организация" по смисъла на § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на ЗДОИ и поради това не е задължен субект. Съдът оставя жалбата без разглеждане и прекратява производството.
1.2. Позиция на ВАС (Окончателна)
ВАС отменя определението на АССГ. ВАС приема, че БЛС е "публичноправен субект" по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ и следователно е задължен да предоставя достъп до обществена информация.
Мотиви на ВАС за задължителния характер на закона за БЛС
Решението на ВАС се основава на разширително тълкуване на ЗДОИ и признаването на публичноправния характер на БЛС:
А. Разграничение между понятията
ВАС прави ключово разграничение между:
• "Публичноправна организация": Легално дефинирано понятие в ЗДОИ, чието установяване е свързано с начина на финансиране (дали над 50% е държавно или общинско). АССГ е акцентирал само на това.
• "Публичноправен субект": По-широко понятие, използвано в чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ (законът се прилага и за други публичноправни субекти). ВАС приема, че БЛС попада в тази по-широка категория.
Б. Публичноправна същност на БЛС
ВАС се позовава на Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина (ЗСОЛЛДМ) и функциите, възложени на БЛС с нормативен акт, които имат публичноправен характер:
1. Създаден със закон: Учредяването, съществуването и дейността на БЛС са регламентирани със закон.
2. Властнически/Регулаторни функции:
◦ Участие в сключването на Националния рамков договор (обществен интерес в здравеопазването).
◦ Изготвяне и контрол по спазването на Кодекс за професионална етика.
◦ Приемане на Правила за добра медицинска практика.
◦ Водене на национален електронен регистър на членовете си.
◦ Налагане на санкции (дисциплинарна власт).
3. Решение на Конституционния съд: ВАС се позовава на Решение № 29/1998 г. на КС, което изрично определя съсловните организации като корпорации на публичното право с задължително членуване и публичноправни функции.
Значение за лекарите и гражданите
Това определение има фундаментално значение за прозрачността и отчетността в сектора на здравеопазването:
За Лекарите (Членове на БЛС)
Отчетност на ръководството: Като задължен субект, БЛС трябва да предоставя информация за управлението си, финансовите си решения, изразходването на членския внос, протоколи от заседания, решения за санкции и др. Това позволява на членовете да упражняват ефективен контрол върху работата на съсловната си организация.
За Гражданите и Пациентите
Прозрачност на системата: БЛС е страна в преговорите за НРД и участва в определянето на стандарти за медицинска практика. Гражданите могат да искат информация, свързана с тези публични функции, например за Правилата за добра медицинска практика, за регистъра на лекарите и техните специалности (при спазване на ЗЗЛД), както и за процеса по налагане на санкции за лекарски грешки и нарушения на етиката. Защитава се правото на информация по въпроси от обществен интерес в здравеопазването.
Правен принцип
БЛС не може да твърди, че е сдружение по ЗЮЛНЦ по отношение на достъпа до информация. Неговият публичноправен мандат налага прозрачност.
Резултатът
След това определение, председателят на Управителния съвет на БЛС е длъжен да се произнесе по заявления за достъп до обществена информация, като може да откаже достъп само въз основа на основанията, предвидени в ЗДОИ (напр. класифицирана информация, търговска тайна, лични данни и др.), а не с аргумента, че БЛС не е задължен субект. Всички откази подлежат на съдебен контрол.