• 06 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6795
  •  GBP / BGN 2.2411
  •  CHF / BGN 2.0885
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Изкуственият интелект има място в образователния процес според ученици, родители и учители

Изкуственият интелект има място в образователния процес според ученици, родители и учители
ARC Academy подготвя следващото поколение дигитални артисти, съчетавайки креативност и технологии

/КРОСС/ Близо ¾ от родителите са на мнение, че изкуственият интелект има място в образователния процес, а процентът при учителите достига 81%. Данните са от количествено изследване на ARC Academy, водеща образователна институция за креативни индустрии в България, съвместно с Blue Point. То се проведе през месец април 2025 на територията на България сред ученици, родители и учители, за да се изследват нагласите към изкуствения интелект (AI) и ролята му в образованието и бъдещите професии. Близо 70% от двете групите - на родителите и на учителите - посочват, че използването на изкуствен интелект в училищното образование ще подобри учебния процес. Проучването доказва, че изкуственият интелект не само променя начина, по който се учи, но и създава нови възможности за креативност и професионално развитие. 

Родителите инвестират в бъдещето на децата си чрез креативно образование

Родителите подкрепят новите технологии, когато са в полза за развитието на децата им. Над 80% заявяват, че биха инвестирали в обучение с творческа насоченост, интегриращо изкуствен интелект. Това е ясна индикация, че семействата вярват в силата на креативността, особено когато тя е подкрепена от технологични инструменти и адаптивна среда за учене.

„В ARC Academy вярваме, че творчеството е в основата на всяка иновация. През последните години се установихме като образователна институция, която подготвя младите таланти за успешна реализация в креативните индустрии. Нашите студенти не само усвояват технически умения, но и развиват креативно мислене, което е ключово за тяхното бъдеще. До момента над 80% от успешно завършилите в ARC започват своята кариера в гейм и креативните индустрии. ", коментира Милин Джалалиев, съосновател, ARC Academy

Почти ¾ от родителите и учителите вярват, че творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект.

Поколение Z вижда изкуствения интелект като партньор и инструмент за творчество

Учениците припознават изкуствения интелект като инструмент за по-добро учене, като процентът достига 94%. Интересен момент се наблюдава именно при тях. Представителите  на т. нар. Поколение Z (родени между 1995 и 2012) категорично се обединяват около нуждата от създаване на правила за използването му в учебния процес. Стремежът към създаването на смислени правила, които да се уважат и спазват, е една много категорична и ярка характеристика за това поколение. Като причина може да се посочи създаването на предвидима и сигурна среда, която им позволява да се съсредоточат върху своите интереси. 

Поколението Z разглежда изкуствения интелект като естествен партньор в бъдещата си професионална реализация. Почти двама от всеки трима ученици вярват, че хората и изкуственият интелект ще работят съвместно в екип, като технологиите ще поемат рутинното, а хората ще се фокусират върху креативното и човешкото. 

Близо 70% от младежите споделят, че изкуственият интелект ги кара да се замислят за бъдещето на професиите и как да се подготвят за тях. Повечето от тях вярват, че ако са добри в това, което правят, той няма да ги измести, а напротив - ще отвори нови възможности. Половината ученици планират реализация в сфери, свързани с творчество, дизайн, писане или визуални медии.

"Технологиите като изкуствения интелект вече играят ключова роля в творческите професии и ние активно ги интегрираме в нашите програми. Това не само подготвя нашите студенти за новите реалности, но им дава увереността, че могат да използват тези технологии като съюзници в творческия процес", допълва Милин Джалалиев.

Уменията на бъдещето вече са в полезрението на учениците - те поставят на преден план креативността, гъвкавостта, критичното мислене и уменията за работа с нови технологии като ключови за успешна кариера през следващите 10-20 години.

Училището на бъдещето: дигитално, креативно, адаптивно

Изкуственият интелект променя работния процес и образованието, като хората все по-често прибягват до него като инструмент за по-добро изпълнение на задачи и намиране на информация. Малко над половината от родителите и учителите са на мнение, че изкуственият интелект ще промени обучението в положителна посока. 

Всеки четвърти учител все още не използва AI в подготовката си, но повечето от тях планират да започнат. В същото време, над половината преподаватели вече отчитат промяна в начина си на преподаване - те адаптират съдържанието и методите си, вдъхновени от възможностите, които изкуственият интелект предоставя. 

Учениците използват най-често изкуствения интелект за търсене на информация по учебните теми и за получаване на обяснения относно труден за тях материал. Родители и препорадватели се обединяват около мнението, че подходът подпомага учебния процес, но споделят безпокойство от възможността за объркване при учениците и заучаване на грешна информация. Техните основни притеснения са насочени към превръщането на ученето в пасивен процес, загубата на креативност и развиването на зависимост от технологиите. Тези опасения подчертават необходимостта от възпитание на критическо мислене и умения за самостоятелна оценка на информацията.

"В свят, в който технологиите се развиват със светкавична скорост, креативността и критичното мислене ще останат ключови умения. Те са в основата на истинската иновация и това, което ни прави уникални като хора - способността да мечтаем, да създаваме и да преоткриваме света около нас", обяснява Милин Джалалиев.

Като ключови фактори за образователната подготовката родителите посочват обучението по дигитална и технологична грамотност от ранна възраст, критичното мислене и практическите умения, за преподавателите това са критичното мислене, практическите умения и поемането на преобладаваща менторска роля за учениците. 

 

 

За ARC Academy:

ARC Academy предлага практически ориентирано обучение за креативните индустрии, като комбинира творчество, технически умения и менторство от професионалисти. Академията подготвя студентите си за кариери в направления като Concept Art, 3D Art, Game Design, и Visual Arts. С над 1000 успешно обучени таланти и практически фокусирани програми, ARC Academy създава новото поколение креативни професионалисти, готови да се адаптират към бързо променящия се свят на технологиите и креативността.

 

 

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.