-
14 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6672
GBP / BGN 2.2309
CHF / BGN 2.0956- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Магията на българските маски и коледарските обичаи в Двореца в Балчик
14 Декември 2025 | 17:20
/КРОСС/ Ние не сме някакви страшилища и зомбита, които да плашим децата, точно обратното. Ние защитаваме къщата, семейството, със страховития лик на маската трябва да сме по-страшни от злото, казва Людмил, който е трето поколение майстор на сурвакарски маски
В навечерието на Коледа в Двореца в Балчик представят българските традиции. В рамките на два дни среща си дават изкуството, музиката, танците, които съпътстват ритуалите.
Сред участниците в богата програма откриваме двама майстори на сурвакарски маски.
Людмил Иванов е от София, трето поколение майстор на сурвакарски маски. Иван Йотов е от Балчик, художник и дърворезбар.
Общото между двамата е, че правят маски - единият живи, които участват в празника „Сурва", а другият от дърво.
„Първата маска направих, когато съм бил 8. или 9 клас. А и първата книга, която ми подариха, художествена, беше африкански маски. И оттук нататък започнах да се интересувам какво е маска, кукери, бабугери, кланци и т.н. От всяко дърво става и с мерак. Меракът е най-важен. Една маска може да я направиш за три дена, може и за 30 дена. Трудът е доста, а и дървото не понася много грешки", казва Иван.
И ако маските на Иван са декоративни, то тези на Людмил оживяват всяка година на 14 януари на „Сурва".
„Като дете, израсло в семейство, което почита родните традиции и обичаи, дядо ми беше човека, който ми направи първата маска. Когато бях дете аз направих първата моя, защото традицията е такава, че всеки член на различна група, независимо в коя част на България, сам трябва да изработи своята сурвакарска маска, трябва да я изработи тайно, да не се показва на другите, защото когато започнат да обикалят селото, от къща в къща, когато сложат маската, хората не трябва да познаят кой се крие зад нея", споделя той.
Маските, които фамилия Йорданови изработват също има дърво, овча кожа и рога основно от домашни животни.
И ако маските на Иван са за окачване на стена, а на Людмил оживяват на празника, то символиката им е една и съща.
„Ние не сме някакви страшилища и зомбита, които да плашим децата, точно обратното. Ние защитаваме къщата, семейството, със страховития лик на маската трябва да сме по-страшни от злото", казва още Людмил.
„Да гони лошотията, да няма война, да има жито, да има деца. Това е смисъла и той е много по-стар от религиите в човечеството. Традициите, те са винаги водещите. С тези традиции един народ оцелява", обяснява Иван.
Наред с изкуството на сурвакарските маски, посетителите на Двореца се запознаха с традициите на Бъдни вечер, както и с коледарските наричания.
бТВ, „Тази неделя"