- 29 Апр 2024 |
- USD / BGN 1.8255
- GBP / BGN 2.2837
- CHF / BGN 2.0000
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 20°C
КЗП: 20 хиляди потребителски сигнала за нарушения са получени през 2020 г.
15 Март 2021 | 08:21
/КРОСС/ През изминалата година получихме много сигнали на потребители - над 20 000 на годишна база, въпреки че потреблението се сви заради пандемията. Логично се увеличаха сигналите на онлайн потребители - хора, които пазаруват предимно в интернет. Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, който беше гост в студиото на БНТ "Денят започва" в Световния ден на потребителските права. Той припомни, че изключително право на потребителя е в 14-дневен срок от получаването на стоката да се откаже от покупката, да върне стоката и да получи парите си по начина, по който е платил на търговеца.
Изключенията са изчерпателно посочени в закона. Това са случаите, в които става дума за продукти с авторски права и продукти, които поради хигиенни и здравословни съображения, не е уместно да бъдат връщани. Всички останали стоки - дрехи, спортни стоки, комуникационни средства, стоки за бита и т.н., подлежат на възстановяване в този 1-дневен срок, уточни Маргаритов.
С отварянето на МОЛ-овете КЗП е направила над 200 проверки, за да установи дали обявените промоции и намаления са реални. Около 20 нарушения има, което показва, че се запазва общият тренд от при 10% от проверките да се откриват нарушения. Нямаше нещо иновативно, а по-скоро не бяха обявени правилно старата и новата цена, не беше ясен срокът на обявеното намаление, обясни председателят на КЗП.
По думите през последната година COVID-19 определено се използва като търговска марка от някои нелоялни търговци, които се опитва да заблудят потребителите с неверни послания и "се опитват да изкарат на техен гръб повече пари".
В началото на пандемията това бяха опитите да се вдигат напълно изкуствено цените на стоките от първа необходимост - личните предпазни средства, дезинфектантите и т.н. За щастие, този период премина доста бързо, може би и заради бързите действия на контролните органи, за да се стигне до последните месеци до опити на различен тип търговци, които се опитват да пласират различни продукти с посланието, че те са много ефективни и дори лекуват COVID-19, отбеляза Маргаритов.