• 26 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 16°C

Повече от половината българи никога не пазаруват онлайн

Повече от половината българи никога не пазаруват онлайн

/КРОСС/ Близо 56% от българите никога не пазаруват онлайн, 20% предпочитат да го правят, винаги когато имат възможност, а 22 процента само понякога. Това сочат резултатите от национално представително проучване на "Тренд". Анкетата е проведена в периода между 16 и 22 юли сред 1007 пълнолетни български граждани, уточнява БТА.
Анализаторите отчитат пряка зависимост между онлайн пазаруването и възрастта - едва под една пета от най-младите не пазаруват онлайн, докато при най-възрастните, над 70 години, този дял е 96 процента. Хората с по-висок образователен статус са склонни да пазаруват повече онлайн, както и тези с по-високи доходи.

Тенденцията в следващите години е нарастване на онлайн пазаруването, прогнозира Димитър Ганев от "Тренд".

Според данните 45 процента от хората, които пазаруват онлайн винаги или понякога, в последната година по-често използват опцията да правят покупки онлайн. Онлайн пазаруването в последната година-година и половина върви със стремителни темпове нагоре заради пандемията, отбеляза Ганев.

Попитани откъде предпочитат да пазаруват големи домакински електроуреди като пералня, миялна и фурна, 59 на сто отговарят, че пазаруват в големите специализирани вериги или в близък магазин за техника. Двадесет и четири процента отговарят, че не могат да преценят, като най-голям дял от тях са по-млади хора, на които най-вероятно още не им се е налагало да купуват подобен елекроуред, тъй като или живеят при родителите си, или на квартира, където обикновено има такива.

Сред тези, които предпочитат онлайн пазаруването, основният мотив е, че е по-бързо и по-удобно. Само пет процента изразяват притеснения от зараза заради COVID-19 и заради това пазаруват онлайн.

Сред тези които не пазаруват онлайн или го правят в краен случай, за една трета е най-важно да видят продукта преди да го купят или просто имат навик да пазаруват в магазини. Само 12 процента се притесняват от измама при онлайн пазаруването. При подобни проучвания преди пет-шест години този процент беше доминиращ, така че имаме драстичен спад на недоверието към онлайн пазаруването, отбеляза Ганев.

Основните изисквания, които хората имат, когато си купуват домакински електроуред, са да е съобразен с бюджета им /74 процента/, да има дълъг гаранционен срок, да е енергоспестяващ /67 процента/, да могат да го видят в магазин и накрая - да може да бъде поръчан онлайн или да има смарт функции. И при този въпрос анализаторите забелязват пряка връзка между възрастта и важността на аргумента за бюджета - колкото по-възрастни са потребителите, толкова по-голямо значение има за тях цената. Изискването електроуредът да не замърсява околната среда е характерно най-вече за най-младите.

Критерият за смарт функции е важен за най-младите, както и това да може да бъде поръчан онлайн.

Според данните 43 на сто от анкетираните използват уреди със смарт функции, а 37 процента отговарят, че не използват такива. Все още има голям дял от пълнолетното население на България, което не е запознато със смарт функционалностите. Освен това немалко хора, които притежават смартфон, го възприемат не като уред със смарт функции, а само като форма на мобилен телефон, отбеляза Ганев.

Най-важни според респондентите са функции като дистанционно включване и изключване на уреда, следене на консумацията на електроенергия, дистанционна диагностика на уред при възникнал проблем. С по-малко значение са гласовите команди, управлението и настройките на уреда чрез мобилно приложение на телефон или таблет.

Двадесет и седем процента от запитаните биха платили повече за уред със смарт функции. И тук има пряка зависимост между възрастта и отговорите - половината от младите хора биха платили по-висока цена за уред със смарт функции, а при над 40-годишните натежава опцията, че по-скоро не биха платили повече.

Сред респондентите, които биха платили повече за уред със смарт функции, мнозинството декларират "до 10 процента", а само три процента биха платили между 20 и 30 процента по-висока цена.

На въпрос доколко има смисъл да се купуват смарт уреди, ако не всички уреди в жилището са свързани в общо приложение тип "смарт хоум", голяма част отговарят, че не могат да преценят. Това все още е територия, която не е достатъчно позната, констатира Ганев.

Той обобщи, че има ясна зависимост между отговорите на въпросите в зависимост от възрастта - младото поколение, особено между 18 и 29 години, и в по-малка степен - между 30 и 39 години, реагират по начин, по-отворен към смарт функциите и онлайн пазаруването.

Ивайло Рашев, изпълнителен директор на "Бош Домакински електроуреди"- България посочи, че концепцията за "умен дом" ни дава възможност за повече свободно време и отбеляза, че "умният уред" разходва по-малко електроенергия, защото избира най-подходящата програма, с която да работи.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.