-
20 Юни 2025 | 02:16:55
USD / BGN 1.7040
GBP / BGN 2.2899
CHF / BGN 2.0831
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Николай Събев: Започваме дълбока реформа в транспортното министерство

18 Декември 2021 | 13:00

- На живо от Русе ще разговарям с новия министър на транспорта Николай Събев, който е в родния си град за участие в дискусията „Развитие и бъдеще на въздушния и сухопътния транспорт в Русе и региона". Добро утро, г-н министър, здравейте.
- Здравейте, добро утро от Русе.
- И на вас, като на министър Асена Сербезова, която допреди малко беше в нашето студио, ви се наложи да влезете в министерството с летящ старт. Уволнихте управителя на „БДЖ - Пътнически превози" Любен Нанков. Ще има ли още оставки във воденото от вас министерство, г-н Събев?
- Аз обявих, че ние започваме дълбока реформа в транспортното министерство. Реформата има само една цел - България да има високоефективна транспортна система. Разбира се, че оставки ще има за всеки един от ръководителите в системата на Министерството на транспорта, който има лоши финансови резултати, лошо качество и потребителите не са доволни от техния сервиз.
- Чух ви да повтаряте думите на Асен Василев, още когато беше служебен министър, че България не е бедна държава, че България е крадена държава. Колко се краде в сферата на транспорта, имате ли представа?
- Имам приблизителна представа, че... няма сериозен държавник и стопанин в сферата и системата на транспорта към този момент. И ние трябва да предприемем нужното, така че всичко да започне да работи ефективно и общественият интерес наистина да бъде силно защитен.
- Колкото до БДЖ, ще направя едно признание, че лично аз не съм се качвала на влак от студентските си години. Вие обаче казвате, че БДЖ може да...
- Каня ви, каня ви.
- Моля?
- Каня ви.
- Ами, дайте ми причина да се кача на влак, защото... Не знам, сега вие казвате, че БДЖ ще излезе на печалба. Как точно ще стане тая магия с това БДЖ да излезе на печалба?
- Това не е магия. Това е елементарна математика и икономическо моделиране. Ние просто ще го приложим, ще приложим оздравителна програма. Бъдете уверени, че всички вие ще имате информация за това каква е и каква ще бъде нашата оздравителна програма и съответно вие ще получавате редовно информация за това кога сме стартирали, какви са междинните резултат, какви са междинните резултати, какви са предизвикателствата по пътя, какви са новите възможности. И накрая вие ще видите резултата.
- Г-н Събев, а вие кога за последно пътувахте с влак?
- Когато... То е много интересно. Аз, когато учех „Икономика и управление на транспорта" в УНСС - второто си висше образование, случваше се така, че всички сесии започваха и съвпадаха точно с отпуските на студентите и на учениците. И се налагаше да пътувам с влак, нощен влак, като съм спал последния път в тоалетната, която беше затрупана с куфари и с багажи, и просто нямаше друго място, освен там да си полегна. Аз още тогава си казах това е безобразие.
- Ами, всъщност имаме съвпадение - и вие, и аз от студентските си години не сме се качвали на влак. Сега колкото до думите ви, че ще махнете служебните коли на всички ръководители в жп транспорта и те ще ползват само обществен жп транспорт, това шега ли беше или намеренията ви са абсолютно сериозни?
-Николай Събев: Не, не, не е шега. Всички командировъчни заповеди, които са свързани с междуградски пътувания на всички ръководители в системата на БДЖ, ще бъдат разрешавани разходите за транспорт по тях, единствено и само ако са в системата на БДЖ.
- Речено - сторено.
- Точно така.
- Сега искам тук само да напомня, че тази година, 2021 г., е Европейска година на железопътния транспорт и Европейската комисия предлага до 2040 г. пътническите влакове да се движат със скорост от 160 км/час, а товарните - най-малко със 100 км/час. Като имаме предвид, че влаковете в България не само, че не са бързи, а понякога за съжаление излизат от релсите, кога ще стигнем европейците по бързина и качество на жп транспорта?
- Ако пристъпим сериозно и имаме подкрепата на обществото по повод оздравителната програма, аз съм убеден, че ние ще изпълним програмата на Европейския съюз и 2040 г. ние ще имаме бързите влакове. Силно се надявам, че това ще можем да осъществим много преди това.
- Кажете ми, моля ви накратко, каква е вашата визия за подобряване на транспортните услуги в България. Отново ще цитирам Европейската комисия отпреди няколко дни, която говори за въвеждането на т.нар. мултимодални билети, т.е. с един билет да може да използваме няколко вида транспорт - и въздушен, и морски, и железопътен. Кога ще видим това нещо в България например?
- Точно така. Пилотният проект аз смятам, че ще може да започне от Русе. Ако всичко е наред, през април ще започнат полетите на пътници, превозът на пътници от Русе до София и идеята ми е още тогава електронно да могат да се издават билети, комбинирани билети за поне два вида транспорт - с автотранспорт примерно от Силистра до Ню Йорк, автотранспорт и въздушен транспорт.
- Добре. А колкото до този клип, който стана толкова популярен в социалните мрежи, на който се вижда как служител на БГТОЛ обижда един шофьор на „Дунав мост" при Русе, защото иска да си плати човекът с карта, а не кеш - вие подадохте сигнал до компетентните органи и казахте, че очаквате резултати. Какъв точно резултат искате да видите в този конкретен случай?
- Аз следвам идеята, че всъщност ние трябва да преценяваме много внимателно всички факти и когато се установи, че даден човек е виновен - в случая в клипа той е очевидно виновен, той проявява поведение, което абсолютно не отговаря на достойнството на служител на българската граница - резултатът би бил не само уволнението на този служител. За да може да има промяна и реформа и в тази посока, ние трябва да прегледаме и другите причини, поради които поведението на служители би било такова, за да можем да ги елиминираме. Вицепремиерът Гроздан Караджов също е реагирал незабавно вчера и е започнал по-дълбока проверка, отколкото само поведението на един служител. Уверявам ви, че скоро ще имате много интересни резултати.
- Добре, наистина това е под юрисдикцията на вицепремиера Гроздан Караджов. Но да ви питам нещо важно, което сякаш остана неизяснено. Вчера при срещата си в Брюксел с генералния секретар на НАТО премиерът Петков заговори за „изграждането на втори мост над Дунав до Русе". Всъщност втори мост отдавна има, от 2013 г. - той е между Видин и Калафат, а старият „Дунав мост" си е там от 67 години. За какъв втори мост всъщност говори премиерът до Русе - имате ли представа?
- Да, да, имам представа. В коалиционното споразумение, което беше основата за съставяне на нашето правителство, там сме казали, че всъщност по българския участък на река Дунав трябва да има четири моста.
- Така?
- Ние планираме... Кирил Петков вероятно има предвид втория мост, който ще направим паралелно на „Дунав мост", който в момента функционира не особено добре.
- А защо е нужно да се направи втори мост, паралелен на съществуващия от десетилетия мост, който свързва Русе и Гюргево?
- Много просто - ние трябва да вдигнем капацитета, а с това и скоростта.
- Добре. На финала да ви питам нещо лично - лесно ли се разделихте с ролята си на предприемач и влезнахте в обувките на министър?
- Всъщност аз бях взел решението, че до 8 декември ще работя в частна полза, след 8 декември започвам да работя в обществена полза. Лесно или трудно - това решение е взето и трябва да го осъществя.
- На кого оставихте логистичната група, която основахте?
- Логистичната група се управлява от фамилията ми, които са с мен от създаването й. От 1993 г. сме заедно. Това са хора, които знаят какво правят. Освен това там имаме в следващите 10 години много амбициозна и иновативна бизнес програма за развитие, която аз съм убеден, че ще бъде осъществена, тъй като аз знам какво е създавано и какви са условията, които сме подготвили, за да имаме в следващите 10 години възходящ възход. Така че аз там...
- И сте убеден, че по този начин избягвате конфликта на интереси, нали така?
- Да, да, напълно.
- Добре. Разбирам, че се увличате по източната философия и култура, че обичате да пътувате до Тибет. Какво ви дава досегът с тази философия, с тази култура?
- Аз изучавам древните текстове, свързани с развитието на ума. И резултатите, които съм показал за този период, мисля, че са добри. Аз мога да покажа практическо приложение на тези древни принципи за това как да работиш с ума си и това е очевидно, по данните на логистичната група. Вие сега ще ги видите в работата.
- Добре, нека да видим малко Близък изток като философия и мъдрост в работата на новото правителство и в частност, разбира се, на Министерството на транспорта, което оглавявате.
Николай Събев: Искам да кажа само, че това, което е написано като „Мъдростта на вековете", което изучавам и практикувам, просто има културна оценка в момента, свързана с Изтока, но тя е започнала едновременно и в Египет, и в нашите ширини, и в Древна Гърция. Така че ние не говорим за различни екзотични култури, говорим за това как да работим с умовете си, което са стартирали дори и древните гърци по едно и също време с индийците. Така че няма нищо екзотично, моля ви. Ще видите, че всичко е приложимо.
- Вярвам. Добре. Министърът на транспорта - Николай Събев.
-
ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
20 Юни 2025 | 00:56
„Не сте сами“ запозна над 6300 деца от цялата страна с рисковете от наркотиците и хазартната зависимост20 Юни 2025 | 00:16
Секретарят на Община Етрополе взе участие в XIX Практическа конференция на Националната асоциация на секретарите на общини в Република България19 Юни 2025 | 21:23
Утре от 9 ч. се променя организация на движение в посока Бургас между 130-ти и 134-ми км на АМ „Тракия“ в област Пловдив. Шофирайте внимателно!ПОЛИТИКА