- 10 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8224
- GBP / BGN 2.2744
- CHF / BGN 2.0039
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 12°C
Бригаден генерал Николай Русев: Загубим ли веднъж способности, възстановяването им ще бъде много трудно
15 Октомври 2022 | 15:00
/КРОСС/ В момента дежурството се носи надеждно и непрекъснато, но поддръжката на МиГ-29 става все по-трудна. Правим всичко възможно да изкараме дежурството на МиГ-29 до 2023 година. Ние носим дежурство и ще го правим до последния си ден. Загубим ли веднъж способности, възстановяването им ще бъде много скъпо и много трудно. Това каза ген. Николай Русев - командир на авиобаза „Граф Игнатиево", в предаването „Тази събота" по бТВ.
14-те пилоти, които се обучават за пилотиране на изтребители F-16, са крайно достатъчни за носене на бойно дежурство. Тяхното обучение трябва да продължи и след като се върнат. От тези пилоти само четирима са водачи. „2025 г. не е границата. 2028-2030 г. е границата за поемане на дежурството с F-16. Дотогава ние трябва да носим дежурство. И ако някой реши, че няма нужда от междинен самолет, да понесе своята отговорност и да заличи една вековна традиция в българската бойна авиация", заяви ген. Русев.
Заместващите изтребители по думите му не е задължително да са „Грипен". Според него може да се лети на всеки друг европейски изтребител. „Нямаме отговор за изтребител F-16 втора ръка от САЩ и Израел. Нямаме време да чакаме. Затова са запитани Франция, Италия и Швеция. Отзоваха се Швеция и Франция. Без оферти всичко е спекулация", поясни той.
Много страни около нас експлоатират по няколко типа изтребители, посочи той.
„Ние сме на фронтовата линия, а ние се опитваме да кажем, че не трябва да носим дежурство - някой да го прави вместо нас. Нали сме НАТО, ние трябва да пазим?", коментира ген. Русев.
„Замирисва ми на чистка в авиацията. Всички, които са обслужвали руската техника, да бъдат освободени, за да останат тези, които ще експлоатират F-16. Това е непристойно поведение. Те могат да продължават с усилията, ние ще ги гледаме отгоре - това е несериозно. Всички могат да се справят с американската техника", подчерта Русев.
В авиобаза „Граф Игнатиево" се експлоатира три вида техника, обясни Людмил Вълков, зам.-командир по Авиационна техника и въоръжение в авиобазата.
„В момента ресурсът, с който разполагаме, е ограничен. Инструментите, с които можем да го управляваме, са ограничени. Ако договор за ремонт на двигателите на МиГ-29 се случат, това ще помогне се дежурството през 2023 година, но не и за след това. Не се знае и Полша докога ще помага за поддръжката на самолетите", допълни той.