-
16 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6641
GBP / BGN 2.2279
CHF / BGN 2.0907- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Кирил Добрев: В условията на удължителен закон София не трябва да бъде наказана с по-малко средства за градски транспорт
16 Декември 2025 | 15:05
/КРОСС/ Председателят на Комисията по транспорт и съобщения в 51-то Народно събрание Кирил Добрев проведе работна среща с кмета на Столична община Васил Терзиев, посветена на Бюджет 2026 и финансирането на градския транспорт в София. В разговорите участваха заместник-кметът по транспорт и градска мобилност Виктор Чаушев, председателят на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет Иван Таков, общинският съветник Иван Кирилов, както и народният представител Илиян Йончев - член на Комисията по транспорт и заместник-председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
В рамките на срещата бе обсъдена актуалната ситуация около държавния Бюджет 2026 и отражението му върху градския транспорт на столицата. В първоначалния вариант на проектобюджета за София бяха предвидени 72 млн. евро за обществен транспорт. Впоследствие, след общественото напрежение и проведените протести, правителството предложи ревизиран проект, в който средствата бяха намалени до 61 млн. евро - ниво, което не покрива реалните нужди на транспортната система. В момента обаче и този ревизиран Бюджет 2026 няма да бъде разглеждан от парламента, като страната навлиза в режим на удължителен закон, който на практика запазва параметрите на Бюджет 2025. В тази ситуация съществува реален риск градският транспорт на София да бъде поставен под допълнителен финансов натиск, ако не бъдат предприети навременни и отговорни действия.
„Удължителният закон не може и не бива да се използва като извинение София да получи по-малко средства за градски транспорт. Държавата е длъжна да гарантира, че системата ще продължи да функционира нормално, докато бъде приет редовен бюджет", подчерта Кирил Добрев. Участниците в срещата се обединиха около разбирането, че подобни разговори и поставените цели трябва да бъдат надпартийни. Общата цел е в периода на действие на удължителния закон да се гарантира, че София няма да получи по-малко средства за градски транспорт от реално необходимите за поддържане на услугата през 2026 г., до приемането на редовен държавен бюджет.
Отделен акцент в разговора бе поставен и върху приетите по-рано през годината промени в Закона за движение по пътищата, свързани с общинското видеонаблюдение и безопасността на движението. Обсъдени бяха възможностите общините да планират в бюджетите си 50% от постъпленията от установени нарушения, както и синхронизирането на общинските камери със системите на МВР - тема, която кметът Васил Терзиев потвърди, че вече се отчита в планирането на Столична община.
По време на срещата беше обсъдена и темата за индивидуалните електрически превозни средства, като от ръководството на Столична община потвърдиха, че са проведени разговори с компаниите, даващи под наем подобни превозни средства, с цел по-добра регулация, контрол и повишаване на безопасността на движението.