-
12 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6672
GBP / BGN 2.2309
CHF / BGN 2.0956- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Suzuki Vitara е антидот за консуматорското общество
26 Август 2025 | 22:26
/КРОСС/ От Леонид Селиктар
През последните няколко години, европейските автомобилни производители и потребители живеят в свят на в голяма степен неадекватни и крайни политически условия и решения, прокарващи необмислени и прибързани "еко-отговорни" цели, притискащи както компаниите, така и самите клиенти, буквално до стената.
Електрическата мобилност има всички предпоставки и шансове да се превърне в доминанта не само в Европа, но и в световен мащаб, но това ще се случи не в резултат на нереалистични крайни срокове, а на базата на потребителското търсене. Както продължаваме да виждаме и през 2025 година, поговорката "На сила хубост не става" важи с пълна сила и един от основните "двигатели" на продажбите на електрически автомобили продължават да бъдат държавните субсидии на местно ниво. Има разбира се и изключения, като скандинавските пазари, но те са много специфични и сравнително малки като обем на реализация.
Два факта, които знаем според данните от последните бизнес години при електромобилите са: новите автомобили станаха осезаемо по-скъпи и по-тежки. Проучвания също така сочат, че докато средният свободен пробег при електромобилите се е увеличил с едва 4% в сравнение с 2024 година, то автономността, в резултат на все по-големият дял на SUV модели и по-големи, и съответно тежки, батерии, е намаляла с 16% в сравнение с тази от далечната 2018 година. "Това означава, че се използват много по-големи батерии, за да се осигури незначително увеличение на пробега", се казва в анализ на Recurrent.
На фона на цялата технологична революция, която предлагат електромобилите, ми стана интересно да направя малка крачка назад и да си припомня защо в автомобилите трябва да има повече страст и вътрешно удовлетворение от управлението, а не толкова дигитализация и системи за асистенция и безопасност, които водачът изключва при първа възможност.
Suzuki Vitara е антидот за консуматорското общество. То е с класически и несъмнено разпознаваем дизайн, с минималистичен, но напълно достатъчен като материали, изпълнение, сглобка и оборудване интериор, и технологично ниво, което макар и първосигнално да изглежда поостаряло, е напълно адекватно, достатъчно и най-вече пълноценно.
Интериорът на Vitara предлага баланс между аналогово и цифрово изживяване, изпълнен с богат набор механични бутони и превключватели, и дигитализирани повърхности в средната конзола и между двата класически уреди със стрелки (скоросто- и оборотомер) на инструменталния панел. Цифровизацията е ясна, с интерфейс, който не изисква две висши образования за експлоатация, а функционалностите са факт, като стигаме дори до момент, който липсва при повечето автомобилни производители- дали да е активна функцията "One Touch" на мигачите или да трябва да се приложи пълното усилие върху лостчето.
По отношение на оборудването, дори базовата версия на Vitara идва с почти пълен набор системи за активна безопасност и асистиране на управлението, в това число спирачен асистент с функция за разпознаване на автомобили, пешеходци, мотористи и велосипедисти, разчитане на пътните знаци, система за следване на пътното платно, адаптивен круз контрол, предна и задна камера, автоматични фарове и чистачки, система за подпомагане на потеглянето по наклон, система за безключов достъп до интериора и стартиране на двигателя с бутон, безжична синхронизация на мобилен телефон чрез Apple Car Play и Android Auto, и други.
Истинската красота на Vitara обаче се крие под предния капак. Тестовият представител бе хибридната (BOOSTERJET 48V) версия с 1.4- литров двигател със 129 конски сили, конфигуриран с емблематичната за Suzuki система за задвижване на четирите колела ALLGRIP и с 6-степенна РЪЧНА предавателна кутия. Компактен, но много динамичен и отзивчив, двигател, отлична обратна връзка със задвижващата система и потенциал за атака на почти всяко офроуд предизвикателство- БОНБОН!
Впечатляващото при Suzuki Vitara е потенциалът, който предлага колата, на фона на почти невероятният среден разход на гориво от малко над 5 литра на 100 километра при почти изцяло (90%) магистрален режим на движение. Основен фактор тук е теглото й, което е под 1300 килограма. Най-леката модификация на Vitara- 1.4 BOOSTERJET 48V 2WD, е едва 1180 килограма, а най-тежката- 1.5 DUALJET FULL HYBRID (116 конски сили) със система ALLGRIP и 6-степенна автоматична трансмисия, която е оборудвана с по-голяма батерия, позволяваща движение в чист електрически режим при потегляне и при равномерни скорости, е 1347 килограма.
Освен просторен и светъл интериор, Vitara предлага и адекватно товарно пространство, като в зависимост от конфигурацията на седалките, задните от които са делими, е наличен полезен обем от 362 до 1119 литра.
Източник: auto-press.net