- 02 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8248
- GBP / BGN 2.2881
- CHF / BGN 1.9984
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 17°C
Митрополит Онуфрий: Автокефалията трябва да е плод на единството на Църквата
06 Март 2020 | 17:49
Блаженият Киевски и на цяла Украйна митрополит Онуфрий:
Автокефалията трябва да е плод на единството на Църквата, а не следствие от нейното разделение
/КРОСС/ - Според Вас, какви са причините за кризата в Украйна?
- Мнозина смятат, че причината за кризата в Украйна е разколът. Това обаче не е така. Разколи в Църквата всякога е имало, има и ще има ... Кризата в Украйна е предизвикана от узаконяване на беззаконията, тоест на вмешателството на Константинополската Църква във вътрешния живот на Украинската Православна Църква. В резултат на това, забраните бяха антиканонично премахнати от епископите, които влязоха в разкол и с които Константинопол влезе в църковно общение.
- Какви са последиците от действията на Константинопол по отношение на Украйна?
- Последствията са много тъжни. Храмовете са превзети, много общности служат ... в приспособени помещения, всъщност това са модерни катакомби. ... Разделението раздели хората и обществото. Разколът не е преодолян, случи се разкол в разкола. И така, Филарет Денисенко излезе от „ПЦУ" и отново, за втори път в историята, създаде паралелна йерархия, която има 10 „архиерея". Освен това бяха организирани още две незаконни религиозни групировки: екзархията на Константинополската патриаршия и ставропигията, т.е. пряко подчинение на отделни храмове на Константинополската патриаршия. Така в Украйна вместо две нелегални групи се появиха четири. Това явление за пореден път потвърждава истината, че беззаконието умножава беззаконието и че злото се завладява само от доброто.
- Вие как виждате разрешването на украинския проблем?
- Първо, трябва да се реши Константинополският въпрос, който стана причина за случващото се в Украйна, а именно въпросът за ролята и мястото на Константинополската Патриаршия в световното православие ...
Има грешка на Константинопол, която е допусната при опит за разрешаване на разцеплението в Украйна. За да елиминирате новото разцепление, което се е формирало, трябва да се върнете до точката, в която е направена грешката - да поправите грешката и тогава всичко ще бъде на мястото си. Това е единственият начин за премахване на кризата, която съществува днес в Украйна.
- Какво е вашето мнение за популяризирания лозунг „Една църква - една държава"?
- По този въпрос позицията ни е, че в една страна, която счита себе си за православна, трябва да има една единствена канонична Православна Църква, не повече. Изключение правят държавите с диаспори и това е докато не бъде намерено общоправославно решение. По този начин, така нареченият „естонски сценарий", когато се създават две йерархии, не е изход от ситуацията за Украйна. И ние сме категорично против това, защото ако световното православие следва този път, то ще ни доведе не само до създаването на паралелни йерархии навсякъде, но в крайна сметка до паралелен диптих и съответно до нов разкол. Създаването, легитимирането на нова структура, наречена „ПЦУ" на нашата територия, не е просто грешка, а е църковно-канонично престъпление. Ако страната има канонична Православна Църква, тогава не може да се създаде друга структура на същата църква паралелно. Тя не дава плод, предизвиква раздяла, враждебност между хората и в резултат на това духовно падение.
- Автокефалията стана ли гарант на духовното единство в църквата, както беше обещано?
- Духовното единство и автокефалията са различни понятия. Идеолозите на украинския "Томос" заявиха, че с помощта на автокефалия ще бъде постигнато църковно единство. Ние предупредихме, че това няма да се случи и то не стана. Стана ясно, че чрез автокефалия е невъзможно да се постигне единство. Позицията на нашата Църква е, че най-напред трябва да се възстанови единството, а след това, ако това е целесъобразно, ако е полезно за духовното развитие на Църквата, да се постави въпросът за автокефалията, а не обратното. Обратният път показа своята неефективност. Затова и автокефалията трябва да бъде плод от единството на Църквата, а не следствие от нейното разделение. Дори в текста на Критския Събор се казва, че принципът на автокефалността не трябва да вреди на единството на Църквата.
- Каква автокефалия обеща Константинополската Патриаршия на Украйна?
- Това, което ние видяхме в изпълнение на Константинополската Патриаршия и експрезидена на Украйна П. Порошенко, беше типична политическа автокефалия ... В Църквата всичко трябва да се решава с любов! Всички инициативи трябва да произлизат не от политиците, а от самата Църква.
- Признавайки „ПЦУ", Константинопол призна и хиротониите на нейното „свещенство". Тези хиротонии канонични ли са?
- Съгашното църковно духовно единство е единство с Христос и в Христос. То се постига само по един път - чрез опазване на чистата свята православна вяра и чрез спазването на нравствените основи, посочени на хората чрез Светото Писание ... Хиротониите са канонични тогава, когато са извършени от канонични йерарси, съобразно съблюдаваните канонични норми, които определят кой и как може да бъде удостоен с великата чест да бъде свещенослужител. Ако приемем и ръкоположим онези, които според църковните канони не могат да бъдат свещеници, ще бъдем извън разкола без покаяние, без да се установява степента на достойнство, за да водим хората в светая светих. Така ние ще стимулираме разколи и ще отговаряме пред Бога за това, че съблазняваме хората и разрушаваме църковното единство.
- Ние се намираме на прага на Великия пост. Какво ще напомнте на вярващия народ, как да плава на кораба на вярата, как да премине този пост и достойно да посрещне Възкресението Христово?
- Целият живот на човека се залючава в това да достигне вечното блаженство на Небето. Има две основни крила, с чиято помощ човекът лети към тази цел - пост и молитва. Бог обаче така е устроил нашия живот, че има време, когато тази работа трябва да бъде по-усилена, по-активна, когато трябва да даваме на Бога повече, отколкото даваме всеки ден. За да работим по-интензивно над себе си, за очистване на своята плът и душа ни се дава Великият пост, който завършва с радост, със Светлото Христото Възкресение.
Интервюто е със съкращения. Линк към оригинала :